RADYOLOJİ |
FTP 407 |
7 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Radyolojide temel kavramlar, radyografi, bilgisayarlı tomografi ve magnetik rezonans görüntülemede temel konular, ekstremiteler, omurga ve toraks radyolojisinde genel bilgileri kazandırmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To be able to define basic concepts in radiology
|
|
|
|
1 |
Radyolojide temel kavramları tanımlayabilme |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav |
2, 4, 5 |
2 |
Ekstremite, omurga, toraks ve akciğer radyolojisindeki temel değerlendirmeyi kavrayabilme |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav |
2, 3, 8 |
2 |
To be able to comprehend the basic evaluation in extremity, spine, thorax and lung radiology.
|
|
|
|
3 |
To be able to learn basic subjects about soft tissue imaging methods.
|
|
|
|
3 |
Yumuşak dokuya yönelik görüntüleme yöntemleri ile ilgili temel konuları öğrenebilme |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav |
4, 7, 9 |
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; radyolojik yöntemlerin fizik temeli, radyolojik anatomi ( ekstremiteler, pelvis, omurga, toraks) , radyolojik patoloji ( subluksasyon, dislokasyon, kırık, neoplazi, atrofi, skleroz, enfeksiyon, implantlar, periferik sinir lezyonları vb.), spesifik durumlarda patoloji (akciğer patolojileri vb.), bölgesel patolojiler ve değerlendirme (servikal ve lumbal bölge, pelvis ve kalça, diz, ayak bileği, ayak, omuz, dirsek, el bileği, el), farklı doku patolojilerinde değerlendirme (kemik, kıkırdak, sinir, kas, tendon, ligament) konularına yer verilmiştir. |
Kaynaklar |
1.E-kaynak Gunderman, R., Essential Radiology Clinical Presentation Pathophysiology Imaging (2006). Thieme Ders notları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Radyolojik yöntemlerin fizik temeli |
|
1 . Hafta |
Physics basis of radiological methods
|
|
2 . Hafta |
Radiological anatomy: extremities, pelvis
|
|
2 . Hafta |
Radyolojik anatomi: ekstremiteler, pelvis |
|
3 . Hafta |
Radyolojik anatomi: omurga, toraks |
|
3 . Hafta |
Radiological anatomy: spine, thorax
|
|
4 . Hafta |
Radiological pathology: fracture, subluxation, dislocation, neoplasia, atrophy, sclerosis, infection, implants, peripheral nerve lesions
|
|
4 . Hafta |
Radyolojik patoloji: kırık, subluksasyon, dislokasyon, neoplazi, atrofi, skleroz, enfeksiyon, implantlar, periferik sinir lezyonları |
|
5 . Hafta |
Radyolojik patoloji: kırık, subluksasyon, dislokasyon, neoplazi, atrofi, skleroz, enfeksiyon, implantlar, periferik sinir lezyonları (devam) |
|
5 . Hafta |
Radiological pathology: fracture, subluxation, dislocation, neoplasia, atrophy, sclerosis, infection, implants, peripheral nerve lesions
|
|
6 . Hafta |
Lung pathologies and radiology in specific cases
|
|
6 . Hafta |
Akciğer patolojileri ve spesifik durumlarda radyoloji |
|
7 . Hafta |
Bölgesel patolojiler ve değerlendirme: servikal,lumbal bölge |
|
7 . Hafta |
Regional pathologies and evaluation: cervical,lumbar region
|
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Bölgesel patolojiler ve değerlendirme: pelvis ve kalça |
|
9 . Hafta |
Regional pathologies and assessment: pelvis and hip
|
|
10 . Hafta |
Regional pathologies and evaluation: knee, ankle, foot
|
|
10 . Hafta |
Bölgesel patolojiler ve değerlendirme: diz, ayak bileği, ayak |
|
11 . Hafta |
Bölgesel patolojiler ve değerlendirme: omuz, dirsek, el bileği, el |
|
11 . Hafta |
Regional pathologies and assessment: shoulder, elbow, wrist, hand
|
|
12 . Hafta |
Different tissue pathologies and evaluation: bone
|
|
12 . Hafta |
Farklı doku patolojileri ve değerlendirme: kemik |
|
13 . Hafta |
Farklı doku patolojileri ve değerlendirme: kıkırdak |
|
13 . Hafta |
Different tissue pathologies and evaluation: cartilage
|
|
14 . Hafta |
Different tissue pathologies and evaluation: Nerve, Muscle, tendon, ligament
|
|
14 . Hafta |
Farklı doku patolojileri ve değerlendirme: Sinir, Kas,tendon,ligament |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview
|
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
Devam |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
3 |
48 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Sunum/Seminer Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
2 |
2 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
80 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
X |
|
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
|
X |
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|