ETİK |
FTP 408 |
8 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, Ulusal ve uluslararası mevzuat çerçevesinde hasta hakları konusunda bilgi vermek ve Tıbbi müdahalelerde aydınlatılmış onam ve tıbbi malpraktis hakkında genel bilgi vermektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Define patient rights
|
|
|
|
1 |
Hasta haklarını tanımlayabilmek |
Anlatım |
Sınav |
3, 4, 6 |
2 |
Sağlık personelinin hukuki sorumluluğunu açıklayabilecektir |
Anlatım |
Sınav |
3, 6, 8 |
2 |
Will be able to explain the legal responsibilities of health personnel
|
|
|
|
3 |
To be able to discuss the ethical codes related to the profession
|
|
|
|
3 |
Mesleği ile ilgili etik kodları tartışabilmek |
Anlatım |
Sınav |
3, 6, 8, 12 |
4 |
Etik problemi tanımlayabilmek |
Anlatım |
Sınav |
3, 6, 12 |
4 |
Identifying the ethical problem
|
|
|
|
5 |
Explaining patient safety
|
|
|
|
5 |
Hasta güvenliğini açıklayabilmek |
Anlatım |
Sınav |
6, 12 |
6 |
Tıbbi hataları tanımlayabilecektir. |
Anlatım |
Sınav |
3, 6, 12 |
6 |
Will be able to define medical errors.
|
|
|
|
7 |
To be able to discuss the causes of medical errors with root cause analysis
|
|
|
|
7 |
Tıbbi hataların nedenlerini kök neden analizleri ile tartıs¸abilmek |
Anlatım |
Sınav |
3, 12 |
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders, temel insan ve hasta hakları, sağlık personelinin hukuki sorumlulukları, sağlık sektöründe karşılaşılan etik problemler ve çözüm yolları, hasta güvenliğindeki riskli ve öncelikli alanlar, iletişim ve ekip çalışması, tıbbi hatalar, kök neden analizi, çalışan sağlığı, hasta güvenliğinde etik ve hukuki boyut konularını kapsar. |
Kaynaklar |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
0 . Hafta |
Sağlık Bakım Uygulamalarında Karşılaşılan Etik İkilemler-I Cihaz, Kan Güvenliğİ ve Güvenli Hastane Ortamı |
|
1 . Hafta |
Dersin Tanımı ve Dersten Beklentiler |
|
1 . Hafta |
Ethical Dilemmas in Health Care Practices-I Device, Blood Safety and Safe Hospital Environment |
|
2 . Hafta |
Course Description and Expectations |
|
2 . Hafta |
İnsan Hakları Hasta Hakları Hasta Güvenliğİ İle İlgili Temel Kavramlar Risk Analizi, Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi Hasta Gu¨venliğinde Yu¨ksek Riskli ve Öncelik Verilen Alanlar |
|
3 . Hafta |
Hasta Hakları Çocuk Hakları Uluslararası Hasta Güvenliği Hedefleri Ülkemizde ve Yurtdışında Hasta Güvenliğ |
|
3 . Hafta |
Human Rights Patient Rights Basic Concepts Related to Patient Safety Risk Analysis, Identification and Evaluation High Risk and Priority Areas in Patient Safety |
|
4 . Hafta |
Patient Rights Children's Rights International Patient Safety Goals Patient Safety in Our Country and Abroad |
|
4 . Hafta |
Sağlık Hukuğu Hemşirelik Yasası Tıbbi Hata Kavramı ve Boyutları, Tıbbi Hata Bildirim Sistemleri |
|
5 . Hafta |
Sağlık Personelinin Hukuki Sorumluluğu Hemşirelik Yasası Aydınlatılmış Onam Tıbbi Hatalar ve İstenmeyen Olaylar Hatalardan ve Raporlardan Öğrenme |
|
5 . Hafta |
Health Law Nursing Law Concept and Dimensions of Medical Error, Medical Error Notification Systems |
|
6 . Hafta |
Legal Responsibility of Healthcare Personnel Nursing Law Informed Consent Medical Errors and Undesirable Events Learning from Errors and Reports |
|
6 . Hafta |
Değerler ve Hemşirelik Bilimsel Bir Disiplin Olarak Etik Hemşirelikte Etik Kodlar |
|
7 . Hafta |
Değerler ve Hemşirelik Bilimsel Bir Disiplin Olarak Etik Hemşirelikte Etik Kodlar |
|
7 . Hafta |
Values and Nursing Ethics as a Scientific Discipline Ethical Codes in Nursing |
|
8 . Hafta |
Values and Nursing Ethics as a Scientific Discipline Ethical Codes in Nursing |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Sağlık Bakım Uygulamalarında Karşılaşılan Etik İkilemler |
|
9 . Hafta |
Midterm |
|
10 . Hafta |
Ethical Dilemmas in Health Care Practices |
|
10 . Hafta |
Özel Durumlar ve Etik |
|
11 . Hafta |
Özel Durumlar ve Etik |
|
11 . Hafta |
Special Situations and Ethics |
|
12 . Hafta |
Special Situations and Ethics |
|
12 . Hafta |
Etik Kurullar Kalite ve Hasta Güvenliğini Geliştirme Araçları |
|
13 . Hafta |
Medyaya Yansıyan Etik Konulu Olguların Tartışılması -Çalışma koşulları ve çalışan sağlığı |
|
13 . Hafta |
Ethics Committees Quality and Patient Safety Improvement Tools |
|
14 . Hafta |
Discussing the Ethical Facts Reflected in the Media -Working conditions and employee health |
|
14 . Hafta |
Etik Konusunda Yapılmış Araştırmaların İncelenmesi Hasta Güvenliğinin Etik ve Hukuki Boyutu |
|
15 . Hafta |
Analysis of Research on Ethics Ethical and Legal Dimensions of Patient Safety |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
20 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
24 |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
54 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
X |
|
|
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
|
|
|
|
X |
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
|
X |
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
|
|
|
|
X |
|