Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
ETİK FTP 408 8 1 0 2,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, Ulusal ve uluslararası mevzuat çerçevesinde hasta hakları konusunda bilgi vermek ve Tıbbi müdahalelerde aydınlatılmış onam ve tıbbi malpraktis hakkında genel bilgi vermektir.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Define patient rights
1 Hasta haklarını tanımlayabilmek Anlatım Sınav 3, 4, 6
2 Sağlık personelinin hukuki sorumluluğunu açıklayabilecektir Anlatım Sınav 3, 6, 8
2 Will be able to explain the legal responsibilities of health personnel
3 To be able to discuss the ethical codes related to the profession
3 Mesleği ile ilgili etik kodları tartışabilmek Anlatım Sınav 3, 6, 8, 12
4 Etik problemi tanımlayabilmek Anlatım Sınav 3, 6, 12
4 Identifying the ethical problem
5 Explaining patient safety
5 Hasta güvenliğini açıklayabilmek Anlatım Sınav 6, 12
6 Tıbbi hataları tanımlayabilecektir. Anlatım Sınav 3, 6, 12
6 Will be able to define medical errors.
7 To be able to discuss the causes of medical errors with root cause analysis
7 Tıbbi hataların nedenlerini kök neden analizleri ile tartıs¸abilmek Anlatım Sınav 3, 12
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Bu ders, temel insan ve hasta hakları, sağlık personelinin hukuki sorumlulukları, sağlık sektöründe karşılaşılan etik problemler ve çözüm yolları, hasta güvenliğindeki riskli ve öncelikli alanlar, iletişim ve ekip çalışması, tıbbi hatalar, kök neden analizi, çalışan sağlığı, hasta güvenliğinde etik ve hukuki boyut konularını kapsar.
Kaynaklar
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
0 . Hafta Sağlık Bakım Uygulamalarında Karşılaşılan Etik İkilemler-I Cihaz, Kan Güvenliğİ ve Güvenli Hastane Ortamı
1 . Hafta Dersin Tanımı ve Dersten Beklentiler
1 . Hafta Ethical Dilemmas in Health Care Practices-I Device, Blood Safety and Safe Hospital Environment
2 . Hafta Course Description and Expectations
2 . Hafta İnsan Hakları Hasta Hakları Hasta Güvenliğİ İle İlgili Temel Kavramlar Risk Analizi, Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi Hasta Gu¨venliğinde Yu¨ksek Riskli ve Öncelik Verilen Alanlar
3 . Hafta Hasta Hakları Çocuk Hakları Uluslararası Hasta Güvenliği Hedefleri Ülkemizde ve Yurtdışında Hasta Güvenliğ
3 . Hafta Human Rights Patient Rights Basic Concepts Related to Patient Safety Risk Analysis, Identification and Evaluation High Risk and Priority Areas in Patient Safety
4 . Hafta Patient Rights Children's Rights International Patient Safety Goals Patient Safety in Our Country and Abroad
4 . Hafta Sağlık Hukuğu Hemşirelik Yasası Tıbbi Hata Kavramı ve Boyutları, Tıbbi Hata Bildirim Sistemleri
5 . Hafta Sağlık Personelinin Hukuki Sorumluluğu Hemşirelik Yasası Aydınlatılmış Onam Tıbbi Hatalar ve İstenmeyen Olaylar Hatalardan ve Raporlardan Öğrenme
5 . Hafta Health Law Nursing Law Concept and Dimensions of Medical Error, Medical Error Notification Systems
6 . Hafta Legal Responsibility of Healthcare Personnel Nursing Law Informed Consent Medical Errors and Undesirable Events Learning from Errors and Reports
6 . Hafta Değerler ve Hemşirelik Bilimsel Bir Disiplin Olarak Etik Hemşirelikte Etik Kodlar
7 . Hafta Değerler ve Hemşirelik Bilimsel Bir Disiplin Olarak Etik Hemşirelikte Etik Kodlar
7 . Hafta Values ​​and Nursing Ethics as a Scientific Discipline Ethical Codes in Nursing
8 . Hafta Values ​​and Nursing Ethics as a Scientific Discipline Ethical Codes in Nursing
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Sağlık Bakım Uygulamalarında Karşılaşılan Etik İkilemler
9 . Hafta Midterm
10 . Hafta Ethical Dilemmas in Health Care Practices
10 . Hafta Özel Durumlar ve Etik
11 . Hafta Özel Durumlar ve Etik
11 . Hafta Special Situations and Ethics
12 . Hafta Special Situations and Ethics
12 . Hafta Etik Kurullar Kalite ve Hasta Güvenliğini Geliştirme Araçları
13 . Hafta Medyaya Yansıyan Etik Konulu Olguların Tartışılması -Çalışma koşulları ve çalışan sağlığı
13 . Hafta Ethics Committees Quality and Patient Safety Improvement Tools
14 . Hafta Discussing the Ethical Facts Reflected in the Media -Working conditions and employee health
14 . Hafta Etik Konusunda Yapılmış Araştırmaların İncelenmesi Hasta Güvenliğinin Etik ve Hukuki Boyutu
15 . Hafta Analysis of Research on Ethics Ethical and Legal Dimensions of Patient Safety
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara Sınav 1 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi 14 2 20
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 24 2 30
Ara Sınav 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 54
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values ​​and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary. X
2 It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level. X
3 Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care. X
5 She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. X
6 Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation. X
7 Has up-to-date and effective communication skills. X
8 She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. X
9 Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation. X
4 Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil) X
10 Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level. X
11 With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. X