KORUYUCU FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON |
FTP 410 |
8 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Sağlıklı kişiler, müzisyenler, sporcular, çocuk, yaşlı, obez ve özürlülerde koruyucu fizyoterapi yöntemleri rehabilitasyon kavramlarını tanıması amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To be able to apply preventive health services for different groups
|
|
|
|
1 |
arklı gruplara yönelik koruyucu sağlık hizmetlerini uygulayabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3 |
2 |
Koruyucu sağlık hizmetlerinde fizyoterapi ve rehabilitasyona özgü çalışma planlaması gerçekleştirebilme |
Anlatım |
Sınav |
5, 6, 8 |
2 |
Ability to carry out work planning specific to physiotherapy and rehabilitation in preventive health services
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; sağlık kavramı, sağlığın değerlendirilmesinde tarama testleri, nüfus bilimi ve sağlık demografisi, sağlıkla ilgili uluslararası kuruluşlar, epidemiyoloji, fizyoterapistin halk sağlığındaki rolü, toplum temelli rehabilitasyon, çevre sağlığı ve fizyoterapinin rolü, afetler ve afetlerde fizyoterapi, yaşlı, çocuk ve özürlülerde sağlığın korunması, toplum sağlığında basının rolü, sağlıkla ilgili mevzuatlar ve proje çalışması konularına yer verilmiştir. |
Kaynaklar |
1.Thompson, C. R. (Ed.). (2007). Prevention practice: A physical therapist's guide to health, fitness, and wellness. Slack Incorporated. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Koruyucu fizyoterapi ve rehabilitasyon tanımı |
|
1 . Hafta |
Definition of preventive physiotherapy and rehabilitation |
|
2 . Hafta |
Preventive physiotherapy applications for musculoskeletal system problems in musicians |
|
2 . Hafta |
Müzisyenlerdeki kas iskelet sistemi problemlerine yönelik koruyucu fizyoterapi uygulamaları |
|
3 . Hafta |
Diyabette koruyucu fizyoterapi uygulamaları |
|
3 . Hafta |
Preventive physiotherapy applications in diabetes |
|
4 . Hafta |
Preventive physiotherapy applications in oncology |
|
4 . Hafta |
Onkolojide koruyucu fizyoterapi uygulamaları |
|
5 . Hafta |
Gebelikte koruyucu fizyoterapi uygulamaları |
|
5 . Hafta |
Preventive physiotherapy applications during pregnancy |
|
6 . Hafta |
Protective physiotherapy applications against postmenopausal risk factors |
|
6 . Hafta |
Postmenapozal risk faktörlerine karşı koruyucu fizyoterapi uygulamaları |
|
7 . Hafta |
Spor yaralanmalarında koruyucu fizyoterapi uygulamaları |
|
7 . Hafta |
Preventive physiotherapy applications in sports injuries |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Pediatride koruyucu fizyoterapi uygulamaları |
|
9 . Hafta |
Preventive physiotherapy applications in pediatrics
|
|
10 . Hafta |
Preventive physiotherapy practices and fall prevention in the elderly
|
|
10 . Hafta |
Yaşlılarda koruyucu fizyoterapi uygulamaları ve düşmenin önlenmesi |
|
11 . Hafta |
Obezitede koruyucu fizyoterapi uygulamaları |
|
11 . Hafta |
Preventive physiotherapy applications in obesity
|
|
12 . Hafta |
Preventive physiotherapy applications in chronic obstructive pulmonary diseases |
|
12 . Hafta |
Kronik obstrüktif akciğer hastalıklarında koruyucu fizyoterapi uygulamaları |
|
13 . Hafta |
Hipertansiyonda koruyucu fizyoterapi uygulamaları |
|
13 . Hafta |
Preventive physiotherapy applications in hypertension
|
|
14 . Hafta |
An overview
|
|
14 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
Final |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
2 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
52 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
X |
|
|
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|