FİZYOTERAPİDE ÖZEL KONULAR |
FTP 218 |
4 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
YOK |
Dersin Dili |
Türkçe , Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL ERTUNÇ GÜLÇELİK |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrenciye fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında yer alan farklı özel konularda değerlendirme ve tedavi stratejilerini uygulama yeteneğini kazandırmaktır |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To be able to explain general principles for physiotherapy and rehabilitation in different specific subjects. |
|
|
|
1 |
Farklı spesifik konularda fizyoterapi ve rehabilitasyona yönelik olarak genel prensipleri açıklayabilme |
|
|
|
2 |
Farklı spesifik konularda fizyoterapi ve rehabilitasyona yönelik temel değerlendirme yöntemlerini açıklayabilme ve uygulayabilme |
|
|
|
2 |
To be able to explain and apply basic assessment methods for physiotherapy and rehabilitation in different specific subjects. |
|
|
|
3 |
To be able to create and implement a treatment plan for physiotherapy and rehabilitation in different specific subjects |
|
|
|
3 |
Farklı spesifik konularda fizyoterapi ve rehabilitasyona yönelik bir tedavi planı oluşturabilme ve uygulayabilme |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; jinekolojik hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon, obstetrik fizyoterapi ve rehabilitasyon, stres inkontinansta fizyoterapi ve rehabilitasyon, romatolojik hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon, kanserde fizyoterapi ve rehabilitasyon, yoğun bakımda fizyoterapi ve rehabilitasyon, fasial sinir paralizisinde fizyoterapi ve rehabilitasyon, temperomandibuler eklem disfonksiyonunda fizyoterapi ve rehabilitasyon, amputasyon sonrası fizyoterapi ve rehabilitasyon, vestibuler bozukluklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon, kronik böbrek hastalıklarında fizyoterapi ve rehabilitasyon, diyabette fizyoterapi ve rehabilitasyon, yara iyileşmesinde fizyoterapi ve rehabilitasyon, kafa travmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon ve yanıkta fizyoterapi ve rehabilitasyon konularına yer verilmiştir. |
Kaynaklar |
Karaduman A. A. (Ed.) ve Tunca Yılmaz Ö. (Ed.). (2017) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Geriatric Rehabilitation |
|
1 . Hafta |
Geriatrik Rehabilitasyon |
|
2 . Hafta |
İnkontinansta Fizyoterapi ve Rehabilitasyon |
|
2 . Hafta |
Physiotherapy and Rehabilitation in Incontinence |
|
3 . Hafta |
Diabetes and Rehabilitation |
|
3 . Hafta |
Diyabet ve Rehabilitasyonu |
|
4 . Hafta |
Bası Yarasında Fizyoterapi |
|
4 . Hafta |
Physiotherapy in Pressure Sores |
|
5 . Hafta |
Vestibular Rehabilitation |
|
5 . Hafta |
Vestibüler Rehabilitasyon |
|
6 . Hafta |
İşitme ve Konuşma Rehabilitasyonu |
|
6 . Hafta |
Hearing and Speech Rehabilitation |
|
7 . Hafta |
Burns and Rehabilitation |
|
7 . Hafta |
Yanık ve Rehabilitasyon |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
9 . Hafta |
Rheumatological Rehabilitation |
|
9 . Hafta |
Romatolojik Rehabilitasyon |
|
10 . Hafta |
Onkolojik Rehabilitasyon |
|
10 . Hafta |
Oncological Rehabilitation |
|
11 . Hafta |
Physiotherapy and Rehabilitation in Intensive Care |
|
11 . Hafta |
Yoğun Bakımda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon |
|
12 . Hafta |
Kronik Ağrı ve Tedavi Prensipleri |
|
12 . Hafta |
Chronic Pain and Treatment Principles |
|
13 . Hafta |
Fibromyalgia Syndrome |
|
13 . Hafta |
Fibromiyalji Sendromu |
|
14 . Hafta |
Gebelikte Döneminde Egzersiz |
|
14 . Hafta |
Exercise During Pregnancy |
|
15 . Hafta |
Pilates and Yoga in Physiotherapy |
|
15 . Hafta |
Fizyoterapide Pilates ve Yoga |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
|
0 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
0 |
40 |
40 |
|
0 |
40 |
40 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
80 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
X |
|
|
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|