Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ YZM111 1 2 0 3,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Prof.Dr. NEVCİHAN DURU
Dersin Amacı Öğrencilerin yazılım mühendisliği lisans programında görecekleri temel konular hakkında genel olarak bilgi sahibi olmaları hedeflenmektedir.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 It learns the general concepts of software engineering.
1 Yazılım mühendisliğinin genel kavramlarını öğrenir. Anlatım, Soru-cevap Sözlü Değerlendirme 1, 13
2 Sayı sistemleri ve temel mantık kavramlarını bilir. Anlatım, Soru-cevap Sınav, Sözlü Değerlendirme 1, 4, 11
2 It knows number systems and basic logic concepts.
3 It knows the basic concepts of computer programming.
3 Bilgisayar programlamanın temel kavramlarını bilir. Anlatım, Soru-cevap Sınav 2, 3, 14
4 Yazılım mühendisliğinin temellerini bilir. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 5, 7
4 It knows the foundations of software engineering.
5 It knows the fundamentals of software project management.
5 Yazılım proje yönetim temellerini bilir. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 10, 13
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Temel bilgisayar kavramları. Donanım birimleri, merkezi işlem birimi, ana bellek, veri yolları ve giriş/çıkış aygıtları incelenmesi. Bilgisayarda veri işleme süreçleri, İşletim sistemi yazılımı temel bileşenleri. Algoritmalar, Veri Yapıları, Veritabanları, Bilgisayar Ağları temel kavram ve organizasyonları.
Kaynaklar
Brookshear, J. G. (1991). Computer science: An overview. Benjamin-Cummings Publishing Co., Inc.. Çölkesen, R., (2016), Bilgisayar Mühendisliğine Giriş, Papatya Bilim, ISBN: 978-975-6797-77-8. Koyuncu, B , Numanoğlu, M., Temel Bilgisayar Eğitimi, Bıçaklar Kitapevi, 2006. Barkod: 9789758695188.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Basic Concepts I
1 . Hafta Temel Kavramlar I
2 . Hafta Temel Kavramlar II
2 . Hafta Basic Concepts II
3 . Hafta Mathematical Concepts I (Boolean Algebra, Logic Gates)
3 . Hafta Matematiksel Kavramlar I (Boole Cebri, Lojik Kapılar)
4 . Hafta Matematiksel Kavramlar II (Sayı Sistemleri)
4 . Hafta Mathematical Concepts II (Number Systems)
5 . Hafta Algorithms and Flowcharts - I
5 . Hafta Algoritmalar ve Akış Şemaları -I
6 . Hafta Algoritmalar ve Akış Şemaları -II
6 . Hafta Algorithms and Flowcharts - II
7 . Hafta Programming Languages
7 . Hafta Programlama Dilleri
8 . Hafta ARA SINAV
8 . Hafta Midterm Exam
9 . Hafta Operating Systems
9 . Hafta İşletim Sistemleri
10 . Hafta Mikroişlemciler
10 . Hafta Microprocessors
11 . Hafta Data Structures and Data Models
11 . Hafta Veri Yapıları ve Veri Modelleri
12 . Hafta Veritabanı Yönetim Sistemleri ve SQL
12 . Hafta Database Management Systems and SQL
13 . Hafta Computer Networks
13 . Hafta Bilgisayar Ağları
14 . Hafta Siber Güvenlik
14 . Hafta Cybersecurity
15 . Hafta Artificial Intelligence
15 . Hafta Yapay Zeka
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ödev 1 40
Vize 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma 0 0
0 0
0 0
0 0
1 50
0 0
0 0
0 0
4 10
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 4 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 2 0
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
0 0 0
Ödev 0 2 0
Vize 0 5 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 10 0
0 0 0
0 0 0
Ders süresi 0 1 0
0 0 0
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi 0 2 0
Ara sınav için bireysel çalışma 1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
4 5 20
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
14 3 42
1 10 10
1 10 10
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 86
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
15 As an aware individual of current and historical events, critically interprets events and makes rational deductions. X
1 Possesses a fundamental understanding of applied and conceptual knowledge in the field of software engineering. X
2 Utilizes the theoretical and applied knowledge from mathematics, natural sciences, and software engineering in solving engineering problems. X
3 Identifies current engineering problems in various application domains and provides feasible recommendations for solving these problems using software systems. X
4 Performs analyses of software-based systems, components, and processes required for problem-solving, and creates the best designs that can meet the identified requirements and constraints. X
5 Selects and applies modern methods and tools necessary for engineering applications. X
6 Collects and processes the necessary data for problem-solving, designs experiments, conducts experiments, and interprets the results. X
7 Is familiar with the management processes of engineering projects, selects and applies the most suitable project management tools and project life cycle for the project. X
8 Codes, tests, operates, and maintains computer-based systems. X
9 Actively collaborates within disciplinary or interdisciplinary research and software development teams, either individually or as part of a team. X
10 Keeps track of current developments in software engineering and other relevant fields, with a conscious awareness of the necessity for continuous professional development. X
11 Proficiently and effectively utilizes both Turkish and English languages for the purpose of tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. X
12 Is aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, societal, and global impacts in both ethical and universal dimensions. X
13 Acts with professional and ethical responsibility in the development of software and systems. X
14 Designs and develops software systems using analytical thinking skills, aiming to facilitate human life or enhance comfort. X