BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA LAB-I |
YZM115 |
1 |
0 |
3 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi NUR BANU ALBAYRAK |
Dersin Amacı |
YZM113 dersi konularına paralel uygulama ve kısa sınavlar uygulanarak, temel bilgisayar kullanımı ve programlama konusunda öğrencinin pratik kazanması. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
The student can apply the topics covered in Programming 1 course. |
|
|
|
1 |
Programlama 1 dersinde gördüğü konuları uygulayabilir. |
Gösterip Yaptırma |
Kısa Sınav |
1 |
2 |
Temel bilgisayar kullanımını tanır. |
Gösterip Yaptırma |
Kısa Sınav |
1 |
2 |
They are familiar with basic computer usage. |
|
|
|
3 |
They compile and execute program codes. |
|
|
|
3 |
Program kodlarını derler, çalıştırır. |
Gösterip Yaptırma |
Kısa Sınav |
1, 2, 3 |
4 |
Yazılım üretmek için editörleri kullanabilir. |
Gösterip Yaptırma |
Kısa Sınav |
1, 2 |
4 |
They can use editors to develop software. |
|
|
|
5 |
They can develop software using the Python programming language. |
|
|
|
5 |
Python programlama dilinde yazılım geliştirebilir. |
Gösterip Yaptırma |
Kısa Sınav |
4 |
6 |
Uygun akış mekanizmalarını seçerek basit günlük veya akademik problemler için algoritmalar oluşturur. |
|
|
|
6 |
They create algorithms for simple everyday or academic problems by selecting appropriate flow mechanisms. |
|
|
|
7 |
They process or rearrange data obtained from users or files. |
|
|
|
7 |
Kullanıcıdan veya dosyalardan alınan verileri işler veya yeniden düzenler. |
|
|
|
8 |
Geliştirilen algoritma veya programlardaki basit mantık veya semantik hataları tespit eder ve düzeltir. |
|
|
|
8 |
They identify and correct simple logical or semantic errors in developed algorithms or programs. |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Derste sayısal veri türleri, hesaplama, metin ifadeler, listeler, dosyalar, fonksiyonlar, karar yapıları, döngüler, benzetim ve tasarım konuları ile ilgili uygulamalar Python programlama dili kullanılarak gerçekleştirilecektir. Bunun yanında, yazılım üretmek için kullanılabilecek editörler, program derleme, akış mekanizmaları ile algoritma tasarlama, hata ayıklama gibi konuların üzerinde de durulacaktır. |
Kaynaklar |
Zelle, J. M., (2004), Python programming: an introduction to computer science. Franklin, Beedle & Associates, Inc..
Downey, A., (2016), Think Python, 2nd Edition, O’Reilly Media.
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Programlamaya giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to Programming |
|
2 . Hafta |
Introduction and Installation of Development Environments |
|
2 . Hafta |
Geliştirme ortamların tanıtımı ve kurulumu |
|
3 . Hafta |
İlk program |
|
3 . Hafta |
First Program |
|
4 . Hafta |
Numeric Data Types and Calculations |
|
4 . Hafta |
Sayısal veri türleri ve hesaplama |
|
5 . Hafta |
Metin ifadeler |
|
5 . Hafta |
Text Strings |
|
6 . Hafta |
Lists |
|
6 . Hafta |
Listeler |
|
7 . Hafta |
Genel tekrar |
|
7 . Hafta |
General Review |
|
8 . Hafta |
Midterm Exam |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Dosyalar |
|
9 . Hafta |
Files |
|
10 . Hafta |
Functions |
|
10 . Hafta |
Fonksiyonlar |
|
11 . Hafta |
Karar yapıları |
|
11 . Hafta |
Decision Structures |
|
12 . Hafta |
Loops - 1 |
|
12 . Hafta |
Döngüler – 1 |
|
13 . Hafta |
Döngüler – 2 |
|
13 . Hafta |
Loops - 2 |
|
14 . Hafta |
Simulation and Design |
|
14 . Hafta |
Benzetim ve tasarım |
|
15 . Hafta |
Genel tekrar |
|
15 . Hafta |
General Review |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Haftalık değerlendirme sınavı |
1 |
30 |
Ara sınav |
0 |
0 |
Dönem sonu sınavı |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
10 |
30 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
30 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
0 |
3 |
0 |
Sınıf dışı ön çalışma |
0 |
2 |
0 |
Ara sınav |
0 |
2 |
0 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
10 |
1 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
3 |
0 |
|
1 |
10 |
10 |
|
1 |
10 |
10 |
|
14 |
1 |
14 |
|
14 |
3 |
42 |
Toplam İş Yükü |
90 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
15 |
As an aware individual of current and historical events, critically interprets events and makes rational deductions. |
X |
|
|
|
|
1 |
Possesses a fundamental understanding of applied and conceptual knowledge in the field of software engineering. |
|
|
|
X |
|
2 |
Utilizes the theoretical and applied knowledge from mathematics, natural sciences, and software engineering in solving engineering problems. |
|
X |
|
|
|
3 |
Identifies current engineering problems in various application domains and provides feasible recommendations for solving these problems using software systems. |
X |
|
|
|
|
4 |
Performs analyses of software-based systems, components, and processes required for problem-solving, and creates the best designs that can meet the identified requirements and constraints. |
X |
|
|
|
|
5 |
Selects and applies modern methods and tools necessary for engineering applications. |
X |
|
|
|
|
6 |
Collects and processes the necessary data for problem-solving, designs experiments, conducts experiments, and interprets the results. |
X |
|
|
|
|
7 |
Is familiar with the management processes of engineering projects, selects and applies the most suitable project management tools and project life cycle for the project. |
X |
|
|
|
|
8 |
Codes, tests, operates, and maintains computer-based systems. |
X |
|
|
|
|
9 |
Actively collaborates within disciplinary or interdisciplinary research and software development teams, either individually or as part of a team. |
X |
|
|
|
|
10 |
Keeps track of current developments in software engineering and other relevant fields, with a conscious awareness of the necessity for continuous professional development. |
X |
|
|
|
|
11 |
Proficiently and effectively utilizes both Turkish and English languages for the purpose of tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
12 |
Is aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, societal, and global impacts in both ethical and universal dimensions. |
X |
|
|
|
|
13 |
Acts with professional and ethical responsibility in the development of software and systems. |
X |
|
|
|
|
14 |
Designs and develops software systems using analytical thinking skills, aiming to facilitate human life or enhance comfort. |
X |
|
|
|
|
|