WEB TEKNOLOJİLERİ |
YZM126 |
2 |
2 |
1 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MEHMET KARA |
Dersin Amacı |
Web, Web tasarımı ve Internet teknolojileri temel kavramları verilerek, Web tabanlı uygulama geliştirme yöntemleri, Web tabanlı uygulama geliştirme teknolojilerinin (Html, Css, Javascript, JQuery, AJAX ve JSon) temel seviyede kullanım becerilerini kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
It defines the concepts of Internet, Web, and basic graphics. |
|
|
|
1 |
Internet, Web ve Temel grafik kavramlarını tanımlar. |
Anlatım |
Sınav |
1 |
2 |
Html etiketleri kullanarak web sayfası tasarlar. |
Gösterip Yaptırma |
Sınav |
1 |
2 |
It designs web pages using HTML tags. |
|
|
|
3 |
It defines styles for HTML tags using CSS technology, interprets work in layers, and designs web pages using CSS and HTML technologies. |
|
|
|
3 |
CSS teknolojisini kullanarak Html etiketlerine stiller tanımlar, katmanlardaki çalışmalarını yorumlayabilir, CSS ve Html teknolojilerini kullanarak web sayfaları tasarlar. |
Gösterip Yaptırma |
Sınav |
1 |
4 |
Javascript kullanarak etkileşimli web sayfaları tasarlar. |
Gösterip Yaptırma |
Sınav |
1 |
4 |
It designs interactive web pages using JavaScript. |
|
|
|
5 |
It is familiar with the basic concepts of server-side dynamic programming. |
|
|
|
5 |
Sunucu taraflı dinamik programlamayla ilgili temel kavramları bilir. |
Anlatım |
Sınav |
1 |
6 |
Hazırladığı web sayfalarını, web sunucu programları kullanarak internette yayınlayabilir. |
Gösterip Yaptırma |
Sınav |
1 |
6 |
It can publish the prepared web pages on the Internet using web server programs. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Web, İnternet teknolojileri, web ve grafik tasarımı temel kavramları, Html düzenleyici programlarının temel seviyede kullanımı, Java Web teknolojilerinin anlatılması |
Kaynaklar |
1.Harris, A., (2014), HTML5 and CSS3 All-in-One. John Wiley Sons.
2.McFedries, P., (2018), Web Coding Development All-in-One. John Wiley Sons.
3.Harris, A., (2014), HTML5 and CSS3 All-in-One. John Wiley Sons. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Web Tasarımına Giriş, Web Tasarım İlkeleri, Internet, Web ve Temel grafik kavramları |
|
1 . Hafta |
Web Design Introduction, Web Design Principles, Internet, Web, and Basic Graphics Concepts |
|
2 . Hafta |
Basic HTML Tags |
|
2 . Hafta |
Temel Html Etiketleri |
|
3 . Hafta |
CSS, stiller |
|
3 . Hafta |
CSS, Styles |
|
4 . Hafta |
Working with CSS and Styles, Div Examples |
|
4 . Hafta |
CSS, stiller ile Çalışma Div Örnekleri |
|
5 . Hafta |
Bootstrap |
|
5 . Hafta |
Bootstrap |
|
6 . Hafta |
JavaScript |
|
6 . Hafta |
JavaScript |
|
7 . Hafta |
JavaScript |
|
7 . Hafta |
JavaScript |
|
8 . Hafta |
Midterm Exam |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
JQuery |
|
9 . Hafta |
JQuery |
|
10 . Hafta |
Creating a Website with Bootstrap Theme |
|
10 . Hafta |
Bootstrap Tema ile Web Sitesi Hazırlama |
|
11 . Hafta |
Servlet Teknolojisine Giriş |
|
11 . Hafta |
Introduction to Servlet Technology |
|
12 . Hafta |
JSP Technology |
|
12 . Hafta |
JSP Teknolojisi |
|
13 . Hafta |
MVC Uygulama Deseni |
|
13 . Hafta |
MVC Application Design Pattern |
|
14 . Hafta |
Introduction to JDBC Technology |
|
14 . Hafta |
JDBC Teknolojisine giriş |
|
15 . Hafta |
Hibernate Teknolojisi ve Veri Tabanı Uygulama Geliştirme |
|
15 . Hafta |
Hibernate Technology and Database Application Development |
|
16 . Hafta |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi (hafta sayısı* haftalık toplam ders saati) |
0 |
2 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) |
0 |
2 |
0 |
Ara sınav |
0 |
2 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Final) |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
3 |
0 |
|
1 |
10 |
10 |
|
1 |
10 |
10 |
|
14 |
3 |
42 |
|
14 |
3 |
42 |
Toplam İş Yükü |
108 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
15 |
As an aware individual of current and historical events, critically interprets events and makes rational deductions. |
X |
|
|
|
|
1 |
Possesses a fundamental understanding of applied and conceptual knowledge in the field of software engineering. |
|
|
|
|
X |
2 |
Utilizes the theoretical and applied knowledge from mathematics, natural sciences, and software engineering in solving engineering problems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Identifies current engineering problems in various application domains and provides feasible recommendations for solving these problems using software systems. |
X |
|
|
|
|
4 |
Performs analyses of software-based systems, components, and processes required for problem-solving, and creates the best designs that can meet the identified requirements and constraints. |
X |
|
|
|
|
5 |
Selects and applies modern methods and tools necessary for engineering applications. |
X |
|
|
|
|
6 |
Collects and processes the necessary data for problem-solving, designs experiments, conducts experiments, and interprets the results. |
X |
|
|
|
|
7 |
Is familiar with the management processes of engineering projects, selects and applies the most suitable project management tools and project life cycle for the project. |
X |
|
|
|
|
8 |
Codes, tests, operates, and maintains computer-based systems. |
X |
|
|
|
|
9 |
Actively collaborates within disciplinary or interdisciplinary research and software development teams, either individually or as part of a team. |
X |
|
|
|
|
10 |
Keeps track of current developments in software engineering and other relevant fields, with a conscious awareness of the necessity for continuous professional development. |
X |
|
|
|
|
11 |
Proficiently and effectively utilizes both Turkish and English languages for the purpose of tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
12 |
Is aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, societal, and global impacts in both ethical and universal dimensions. |
X |
|
|
|
|
13 |
Acts with professional and ethical responsibility in the development of software and systems. |
X |
|
|
|
|
14 |
Designs and develops software systems using analytical thinking skills, aiming to facilitate human life or enhance comfort. |
X |
|
|
|
|
|