Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA LAB-II YZM124 2 0 3 3,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi NUR BANU ALBAYRAK
Dersin Amacı YZM 122 - Bilgisayar Programlama 2 dersinde işlenen konular ile ilgili haftalık uygulama ve kısa sınavların gerçekleştirilmesi.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 It expresses the fundamental concepts of structured programming.
1 Yapısal programlamanın temel kavramlarını ifade eder.
2 Veri koleksiyonlarını tanır, kullanım durumlarını ayırt eder ve uygun şekilde kullanır.
2 Recognizes data collections, distinguishes their usage scenarios, and applies them appropriately.
3 Explains the concepts of objects and classes, designs and utilizes simple classes.
3 Nesne ve sınıf kavramlarını açıklar, basit sınıflar tasarlar ve kullanır.
4 Temel arama ve sıralama algoritmalarını tanımlar ve yeniden yazar.
4 Defines and rewrites basic search and sorting algorithms.
5 Explores and utilizes third-party libraries in solving academic or everyday problems.
5 Akademik veya günlük problemlerin çözümünde 3. parti kütüphaneleri keşfeder ve uygun şekilde kullanır.
6 Özyinelemeli algoritmaları oluşturur ve programlar.
6 Creates and programs recursive algorithms.
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Döngü ve Kontrol Yapılarının Tekrarı, Olağandışı Durumların Kontrolü, Veri Koleksiyonları - Listeler ve Diziler, Veri Koleksiyonları - Demetler, Veri Koleksiyonları - Kümeler, Veri Koleksiyonları - Sözlükler, Numpy Kütüphanesi ve Kullanımı, Nesne ve Sınıflara Giriş, Nesneye Yönelik Tasarım ve Kavramlar, Arama Algoritmaları, Sıralama Algoritmaları, Özyinelemeli Algoritmalar, Pandas ve PyPlot Kütüphanelerinin ve Kullanımı
Kaynaklar
1. Zelle, J. (2016). Python Programming: An Introduction to Computer Science, 3rd Edition. Franklin, Beedle & Associates.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Repetition of Loops and Control Structures
1 . Hafta Döngü ve Kontrol Yapılarının Tekrarı
2 . Hafta Olağandışı Durumların Kontrolü
2 . Hafta Handling Exceptions
3 . Hafta Data Collections - Lists and Arrays
3 . Hafta Veri Koleksiyonları - Listeler ve Diziler
4 . Hafta Veri Koleksiyonları - Demetler
4 . Hafta Data Collections - Tuples
5 . Hafta Data Collections - Sets
5 . Hafta Veri Koleksiyonları - Kümeler
6 . Hafta Veri Koleksiyonları - Sözlükler
6 . Hafta Data Collections - Dictionaries
7 . Hafta Numpy Library and its Usage
7 . Hafta Numpy Kütüphanesi ve Kullanımı
8 . Hafta Ara sınav
8 . Hafta Midterm Exam
9 . Hafta Introduction to Objects and Classes
9 . Hafta Nesne ve Sınıflara Giriş
10 . Hafta Nesneye Yönelik Tasarım ve Temel Kavramlar
10 . Hafta Object-Oriented Design and Basic Concepts
11 . Hafta Search Algorithms
11 . Hafta Arama Algoritmaları
12 . Hafta Sıralama Algoritmaları
12 . Hafta Sorting Algorithms
13 . Hafta Recursive Algorithms
13 . Hafta Özyinelemeli Algoritmalar
14 . Hafta Pandas ve PyPlot Kütüphanelerinin ve Kullanımı
14 . Hafta Pandas and PyPlot Libraries and their Usage
15 . Hafta General Review
15 . Hafta Genel Tekrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
1 30
0 0
0 0
0 0
1 40
0 0
0 0
10 30
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0 0
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
1 2 2
0 0 0
0 0 0
10 1 10
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
1 10 10
1 10 10
14 1 14
14 3 42
Toplam İş Yükü 90
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
15 As an aware individual of current and historical events, critically interprets events and makes rational deductions. X
1 Possesses a fundamental understanding of applied and conceptual knowledge in the field of software engineering. X
2 Utilizes the theoretical and applied knowledge from mathematics, natural sciences, and software engineering in solving engineering problems. X
3 Identifies current engineering problems in various application domains and provides feasible recommendations for solving these problems using software systems. X
4 Performs analyses of software-based systems, components, and processes required for problem-solving, and creates the best designs that can meet the identified requirements and constraints. X
5 Selects and applies modern methods and tools necessary for engineering applications. X
6 Collects and processes the necessary data for problem-solving, designs experiments, conducts experiments, and interprets the results. X
7 Is familiar with the management processes of engineering projects, selects and applies the most suitable project management tools and project life cycle for the project. X
8 Codes, tests, operates, and maintains computer-based systems. X
9 Actively collaborates within disciplinary or interdisciplinary research and software development teams, either individually or as part of a team. X
10 Keeps track of current developments in software engineering and other relevant fields, with a conscious awareness of the necessity for continuous professional development. X
11 Proficiently and effectively utilizes both Turkish and English languages for the purpose of tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. X
12 Is aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, societal, and global impacts in both ethical and universal dimensions. X
13 Acts with professional and ethical responsibility in the development of software and systems. X
14 Designs and develops software systems using analytical thinking skills, aiming to facilitate human life or enhance comfort. X