OLASILIK VE İSTATİSTİK |
MAT222 |
4 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi VİLDAN YAZICI |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencinin, Olasılık aksiyomları, Dağılım ve yoğunluk fonksiyonu ve iki rastlantı değişkeni kavram bilgilerini kazanması. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Rassal deneylerdeki örnek uzayı ve olayları grafikle, tabloyla ve liste olarak uygular |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
2 |
Kesikli ve sürekli örnek uzaylardaki olayların olasılıklarını ve koşullu olasılıklarını hesaplayıp, yorumlar. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
3 |
Olasılıkları hesaplamak için bağımsızlığı kullanır ve olayların bağımsız olup olmadığını belirler. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
4 |
Koşullun olasılıkları hesaplamak için Bayes Teoremini kullanır. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
5 |
Rassal değişkenler kavramını açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
6 |
Sürekli ve kesikli olasılık fonksiyonlarından olasılıkları hesaplar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
7 |
Kesikli ve sürekli rassal değişkenlerin ortalamalarını ve varyanslarını hesaplar. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
8 |
Olasılıkları hesaplamak için ortak olasılık fonksiyonlarını (kesikli yada sürekli) kullanır, ve ortak olasılık dağılımlarından marjinal ve koşullu olasılık dağılımlarını hesaplar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
|
Dersin İçeriği |
Bu ders giriş, istatistik, istatistikte kullanılan bazı kavramlar, verilerin işlenmesi, istatistiksel olasılık, değişkenlik ölçüleri, olasılık teorisi, koşullu olasılık, Bayes Teoremi, olasılık dağılımların karakteristik ölçüleri, bazı özel olasılık dağılımlar, özel kesikli dağılımlar, özel sürekli dağılımlar, iki boyutlu olasılık dağılımı, bazı iki boyutlu dağılımlar, iki rasgele değişkenden birinin yok edilmesi, bir rastlantı değişkeni işlevinin olasılık yoğunluğu, bir rastlantı değişkeninin karakteristik işlevi, bir haberleşme kanalı uygulamasını kapsar. |
Kaynaklar |
- Kayran, A.H., Olasılık ve İstatistik, Papatya Yayıncılık
- Lipschutz, S., Lipson, M., Olasılık / Probability Schaum's, Nobel Akademik Yayıncılık
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Olasılığa Giriş |
|
2 . Hafta |
İstatistik. İstatistikte Kullanılan Bazı Kavramlar |
|
3 . Hafta |
Verilerin İşlenmesi. İstatistiksel Olasılık |
|
4 . Hafta |
Değişkenlik Ölçüleri |
|
5 . Hafta |
Olasılık Teorisi. Koşullu Olasılık. Bayes Teoremi |
|
6 . Hafta |
Olasılık dağılımları. Olasılık Dağılım Fonksiyonu |
|
7 . Hafta |
Olasılık Dağılımların Karakteristik Ölçüleri |
|
8 . Hafta |
Ara sınav (Vize) |
|
9 . Hafta |
Özel Kesikli Dağılımlar. Özel Sürekli Dağılımlar |
|
10 . Hafta |
İki Boyutlu Olasılık Dağılımı |
|
11 . Hafta |
Bazı İki Boyutlu Dağılımlar |
|
12 . Hafta |
İki Rasgele Değişkenden Birinin Yok Edilmesi |
|
13 . Hafta |
Bir Raslantı Değişkeni İşlevinin Olasılık Yoğunluğu |
|
14 . Hafta |
Bir Raslantı Değişkeninin Karakteristik İşlevi |
|
15 . Hafta |
Bazı Özel Olasılık Dağılımlar |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Performans Ödevi |
2 |
60 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Final) |
1 |
40 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi (hafta sayısı* haftalık toplam ders saati) |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
Performans Ödevi |
2 |
4 |
8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Final) |
1 |
12 |
12 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
90 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
15 |
As an aware individual of current and historical events, critically interprets events and makes rational deductions. |
1 |
Possesses a fundamental understanding of applied and conceptual knowledge in the field of software engineering. |
2 |
Utilizes the theoretical and applied knowledge from mathematics, natural sciences, and software engineering in solving engineering problems. |
|
|
|
|
X |
3 |
Identifies current engineering problems in various application domains and provides feasible recommendations for solving these problems using software systems. |
|
|
|
|
X |
4 |
Performs analyses of software-based systems, components, and processes required for problem-solving, and creates the best designs that can meet the identified requirements and constraints. |
5 |
Selects and applies modern methods and tools necessary for engineering applications. |
6 |
Collects and processes the necessary data for problem-solving, designs experiments, conducts experiments, and interprets the results. |
7 |
Is familiar with the management processes of engineering projects, selects and applies the most suitable project management tools and project life cycle for the project. |
8 |
Codes, tests, operates, and maintains computer-based systems. |
9 |
Actively collaborates within disciplinary or interdisciplinary research and software development teams, either individually or as part of a team. |
10 |
Keeps track of current developments in software engineering and other relevant fields, with a conscious awareness of the necessity for continuous professional development. |
11 |
Proficiently and effectively utilizes both Turkish and English languages for the purpose of tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
12 |
Is aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, societal, and global impacts in both ethical and universal dimensions. |
13 |
Acts with professional and ethical responsibility in the development of software and systems. |
14 |
Designs and develops software systems using analytical thinking skills, aiming to facilitate human life or enhance comfort. |
|
|
|
|
X |
|