PROGRAMLAMA LABORATUVARI -I |
YZM217 |
3 |
0 |
3 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Prof.Dr. HÜSEYİN TARIK DURU |
Dersin Amacı |
Yazılım Mühendisliğinin temel konularının uygulamalı olarak öğrenilmesi. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
It learns the interfaces required for programming. |
|
|
|
1 |
Programlama yapmak için gereken arayüzleri öğrenir. |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 4 |
2 |
Temel programlama tekniklerini uygular. |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13 |
2 |
It applies basic programming techniques. |
|
|
|
3 |
It learns basic data structures and classes. |
|
|
|
3 |
Temel veri yapılarını öğrenir ve sınıflar. |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 3, 4, 6, 7, 13 |
4 |
Temel algoritmaları öğrenir ve sınıflar. |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 13 |
4 |
It learns basic algorithms and classes. |
|
|
|
5 |
It develops projects using basic data structures and algorithms. |
|
|
|
5 |
Temel veri yapı ve algoritmaları kullanarak projeler yapar. |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 3, 4, 5, 6, 7, 13 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Algoritma tasarımı, analizi ve başarım ölçümü. Liste, yığın, kuyruk yapıları. Ağaçlar, çizge yapıları ve algoritmaları. Arama ve sıralama teknikleri, hash tablolar. Problem çözmede uygun veri yapıları kullanımı ile ilgili uygulamalar |
Kaynaklar |
1. Çölkesen, R. (2016). Bilgisayar Mühendisliğine Giriş. Papatya Bilim. ISBN: 978-975-6797-77-8. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Proje 1: Temel programlama diliyle Grafik projesi tasarım |
|
1 . Hafta |
Project 1: Designing a Graphics Project with a Basic Programming Language |
|
2 . Hafta |
Project 1: Designing a Graphics Project with a Basic Programming Language |
|
2 . Hafta |
Proje 1:Temel programlama diliyle Grafik projesi tasarım |
|
3 . Hafta |
Proje 1 :Temel programlama diliyle Grafik projesi tasarım |
|
3 . Hafta |
Project 1: Designing a Graphics Project with a Basic Programming Language |
|
4 . Hafta |
Project 1: Designing a Graphics Project with a Basic Programming Language |
|
4 . Hafta |
Proje 1: Temel programlama diliyle Grafik projesi tasarım |
|
5 . Hafta |
Proje 2 :Temel programlama diliyle bağlı liste projesi tasarım |
|
5 . Hafta |
Project 2: Designing a Linked List Project with a Basic Programming Language |
|
6 . Hafta |
Project 2: Designing a Linked List Project with a Basic Programming Language |
|
6 . Hafta |
Proje 2: Temel programlama diliyle bağlı liste projesi tasarım |
|
7 . Hafta |
Proje 2: Temel programlama diliyle bağlı liste projesi tasarım |
|
7 . Hafta |
Project 2: Designing a Linked List Project with a Basic Programming Language |
|
8 . Hafta |
Midterm Exam/Evaluation |
|
8 . Hafta |
Ara sınav/Değerlendirme |
|
9 . Hafta |
Proje 3: Temel programlama diliyle ağaç projesi tasarım |
|
9 . Hafta |
Project 3: Designing a Tree Project with a Basic Programming Language |
|
10 . Hafta |
Project 3: Designing a Tree Project with a Basic Programming Language |
|
10 . Hafta |
Proje 3: Temel programlama diliyle ağaç projesi tasarım |
|
11 . Hafta |
Proje 3: Temel programlama diliyle ağaç projesi tasarım |
|
11 . Hafta |
Project 3: Designing a Tree Project with a Basic Programming Language |
|
12 . Hafta |
Project 3: Designing a Tree Project with a Basic Programming Language |
|
12 . Hafta |
Proje 3: Temel programlama diliyle ağaç projesi tasarım |
|
13 . Hafta |
Proje 4: Temel programlama diliyle rekürsif tasarım |
|
13 . Hafta |
Project 4: Designing a Recursive Project with a Basic Programming Language |
|
14 . Hafta |
Project 4: Designing a Recursive Project with a Basic Programming Language |
|
14 . Hafta |
Proje 4: Temel programlama diliyle rekürsif tasarım |
|
15 . Hafta |
Proje 4: Temel programlama diliyle rekürsif tasarım |
|
15 . Hafta |
Project 4: Designing a Recursive Project with a Basic Programming Language |
|
16 . Hafta |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
60 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi (hafta sayısı* haftalık toplam ders saati) |
0 |
2 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) |
0 |
8 |
0 |
Ara sınav |
0 |
8 |
0 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
5 |
20 |
100 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
3 |
0 |
|
7 |
1 |
7 |
|
7 |
1 |
7 |
|
14 |
1 |
14 |
|
14 |
3 |
42 |
Toplam İş Yükü |
174 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
15 |
As an aware individual of current and historical events, critically interprets events and makes rational deductions. |
X |
|
|
|
|
1 |
Possesses a fundamental understanding of applied and conceptual knowledge in the field of software engineering. |
|
|
|
|
X |
2 |
Utilizes the theoretical and applied knowledge from mathematics, natural sciences, and software engineering in solving engineering problems. |
|
|
|
X |
|
3 |
Identifies current engineering problems in various application domains and provides feasible recommendations for solving these problems using software systems. |
|
|
|
|
X |
4 |
Performs analyses of software-based systems, components, and processes required for problem-solving, and creates the best designs that can meet the identified requirements and constraints. |
|
|
|
|
X |
5 |
Selects and applies modern methods and tools necessary for engineering applications. |
|
|
X |
|
|
6 |
Collects and processes the necessary data for problem-solving, designs experiments, conducts experiments, and interprets the results. |
|
|
|
X |
|
7 |
Is familiar with the management processes of engineering projects, selects and applies the most suitable project management tools and project life cycle for the project. |
|
|
|
|
X |
8 |
Codes, tests, operates, and maintains computer-based systems. |
X |
|
|
|
|
9 |
Actively collaborates within disciplinary or interdisciplinary research and software development teams, either individually or as part of a team. |
X |
|
|
|
|
10 |
Keeps track of current developments in software engineering and other relevant fields, with a conscious awareness of the necessity for continuous professional development. |
X |
|
|
|
|
11 |
Proficiently and effectively utilizes both Turkish and English languages for the purpose of tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
12 |
Is aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, societal, and global impacts in both ethical and universal dimensions. |
X |
|
|
|
|
13 |
Acts with professional and ethical responsibility in the development of software and systems. |
|
|
|
X |
|
14 |
Designs and develops software systems using analytical thinking skills, aiming to facilitate human life or enhance comfort. |
X |
|
|
|
|
|