İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ-I |
YZM413 |
7 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı iş etiği, iş hukuku, iş sağlığı ve iş güvenliği, çevresel etkiler, kalite yönetimi, ergonomi, risk analizi, meslek odaları ve uluslararası standartlar hakkında farkındalık uyandırılması ve iş hayatına hazırlığa yönelik genel bilgilerin verilmesidir. Ayrıca iş sağlığı ve iş güvenliği ile ilgili teorik bilgileri vermek, uygulama tekniklerini öğretmek ve mezun olduktan sonra işyerlerinde sorumluluk alanları ile ilgili bilinç oluşturmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
The importance and definition of occupational health and safety concepts are known. |
|
|
|
1 |
İş sağlığı ve güvenliği kavramının önemini bilir ve tanımlar. |
|
|
|
2 |
İş sağlığı ve güvenliğinin tarihsel evrelerini bilir. |
|
|
|
2 |
The importance and definition of occupational health and safety concepts are known. |
|
|
|
3 |
The concept of risk is defined. |
|
|
|
3 |
Risk kavramını tanımlar. |
|
|
|
4 |
İş kazası ve meslek hastalığı kavramlarını tanımlar. |
|
|
|
4 |
The concepts of occupational accidents and occupational diseases are defined. |
|
|
|
5 |
Information about the Labor Law and other legislation is obtained. |
|
|
|
5 |
İş kanunu ve diğer mevzuat hakkında bilgi sahibi olur. |
|
|
|
6 |
Planlama-Uygulama-Kontrol etme-Önlem Alma süreçlerini bilir. |
|
|
|
6 |
The processes of planning, implementation, control, and prevention are known. |
|
|
|
7 |
Knowledge is acquired about hazards, protection methods, and personal protective equipment and devices related to risk environments in industrial facilities. |
|
|
|
7 |
Endüstriyel tesislerde risk ortamlarına ait tehlikeler, korunma yöntemleri, koruyucu ekipman ve donanımlar hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
İş ve İşçi sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel bilgiler. İlgili mevzuat, riskler ve önlemler. Ergonomik, biyolojik, çevresel riskler. Yanıcı-Patlayıcı ortamlar, elektrik, basınçlı hava gibi risk ortamların oluştruduğu tehlikeler. Korunma yöntemleri, koruyucu ekipmanlar ve donanımlar. |
Kaynaklar |
1. Altınel, H. (2011). İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği. Detay Yayıncılık. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Definition, importance, and scope of occupational health and safety |
|
1 . Hafta |
İş sağlığı ve güvenliğinin tanımı, önemi ve kapsamı |
|
2 . Hafta |
İş sağlığı ve güvenliğinde tarihsel süreç |
|
2 . Hafta |
Historical process in occupational health and safety |
|
3 . Hafta |
Occupational accidents |
|
3 . Hafta |
İş kazaları |
|
4 . Hafta |
Meslek hastalıkları |
|
4 . Hafta |
Occupational diseases |
|
5 . Hafta |
Causes of occupational accidents |
|
5 . Hafta |
İş kazalarının nedenleri |
|
6 . Hafta |
Meslek hastalıklarının nedenleri |
|
6 . Hafta |
Causes of occupational diseases |
|
7 . Hafta |
Labor Law and other relevant legislation |
|
7 . Hafta |
İş kanunu ve diğer ilgili mevzuat |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm exam |
|
9 . Hafta |
Planning-Implementation |
|
9 . Hafta |
Planlama-Uygulama |
|
10 . Hafta |
Kontrol etme-Önlem alma |
|
10 . Hafta |
Control-Preventive measures |
|
11 . Hafta |
Hazard Assessment and Risk Management processes |
|
11 . Hafta |
PUKÖ süreç yönetimleri |
|
12 . Hafta |
Yanıcı-Patlayıcı Ortamlar |
|
12 . Hafta |
Flammable-Explosive Environments |
|
13 . Hafta |
Pressurized Gas Systems |
|
13 . Hafta |
Basınçlı gaz sistemleri |
|
14 . Hafta |
Elektrik kazaları |
|
14 . Hafta |
Electrical accidents |
|
15 . Hafta |
Environments containing chemical substances |
|
15 . Hafta |
Kimyasal madde içeren ortamlar |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
|
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
2 |
28 |
|
1 |
5 |
5 |
|
1 |
5 |
5 |
|
14 |
1 |
14 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
56 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
15 |
As an aware individual of current and historical events, critically interprets events and makes rational deductions. |
X |
|
|
|
|
1 |
Possesses a fundamental understanding of applied and conceptual knowledge in the field of software engineering. |
X |
|
|
|
|
2 |
Utilizes the theoretical and applied knowledge from mathematics, natural sciences, and software engineering in solving engineering problems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Identifies current engineering problems in various application domains and provides feasible recommendations for solving these problems using software systems. |
X |
|
|
|
|
4 |
Performs analyses of software-based systems, components, and processes required for problem-solving, and creates the best designs that can meet the identified requirements and constraints. |
X |
|
|
|
|
5 |
Selects and applies modern methods and tools necessary for engineering applications. |
X |
|
|
|
|
6 |
Collects and processes the necessary data for problem-solving, designs experiments, conducts experiments, and interprets the results. |
X |
|
|
|
|
7 |
Is familiar with the management processes of engineering projects, selects and applies the most suitable project management tools and project life cycle for the project. |
X |
|
|
|
|
8 |
Codes, tests, operates, and maintains computer-based systems. |
X |
|
|
|
|
9 |
Actively collaborates within disciplinary or interdisciplinary research and software development teams, either individually or as part of a team. |
X |
|
|
|
|
10 |
Keeps track of current developments in software engineering and other relevant fields, with a conscious awareness of the necessity for continuous professional development. |
X |
|
|
|
|
11 |
Proficiently and effectively utilizes both Turkish and English languages for the purpose of tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
12 |
Is aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, societal, and global impacts in both ethical and universal dimensions. |
X |
|
|
|
|
13 |
Acts with professional and ethical responsibility in the development of software and systems. |
X |
|
|
|
|
14 |
Designs and develops software systems using analytical thinking skills, aiming to facilitate human life or enhance comfort. |
X |
|
|
|
|
|