Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
BİLGİSAYAR AĞLARI YZM317 5 3 0 5,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin Amacı Dersin amacı haberleşme temelleri, OSI referans modeli, TCP/IP protokolleri, LAN, WAN, Ağ cihazları, Ağ Paket Analizi, Intarnet, IPv4, Altağ Hesaplama , IPv6, Kablosuz ağlar konuları anlatılarak öğrencilerin bilgi sahibi olmalalarını sağlamaktır.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 It can provide information about computer communication and the development of the Internet.
1 Bilgisayar haberleşme ve İnternetin gelişimi konularında bilgi verebilir Anlatım Sınav 3, 8, 10
2 OSI Referans ve TCP/IP modelinin katmanlarını ve protokollerini bilir. Bir ağ tasarlar Anlatım, Problem Çözme Sınav, Performans Ödevi 3, 8, 10
2 It knows the layers and protocols of the OSI Reference and TCP/IP model. It can design a network.
3 It gains knowledge about LAN, WAN, Intranet, Wi-Fi, mobile system topologies, and devices.
3 LAN, WAN ,Intranet, Wi-Fi, mobil sistem toploji ve cihazları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Laboratuar Sınav, Performans Ödevi 1, 5, 8
4 IPv4 ve IPv6 adres yapılarını ve özelliklerini bilir. IPv4 ağ adresleriyle bir ağ tasarlar ve IP adreslerini yönetir. Ağ protokollerini analiz eder. Ağ topolojisi oluşturup cihaz konfigürasyonu yapabilir. Anlatım, Problem Çözme Doküman İncelemesi, Proje Ödevi 3, 5, 8, 9
4 It knows the address structures and characteristics of IPv4 and IPv6. It can design a network with IPv4 network addresses and manage IP addresses. It can analyze network protocols. It can create a network topology and configure devices.
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Haberleşme temelleri, OSI referans modeli, TCP/IP protokolleri, LAN, WAN, Ağ cihazları, Ağ Paket Analizi, Intarnet, IPv4, Altağ Hesaplama , IPv6, Kablosuz ağlar, Mobil Bilişim, Bulut bilişim.
Kaynaklar
1. Tanenbaum, A. S., & Wetherall, D. J. (2010). Computer Networks, Fifth Edition. Pearson. 2. Kitaplarından seçilen bölümler yanında verilecek notlardan ve makalelerden işlenecektir.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Bilgisayar Haberleşmesinin Temelleri
1 . Hafta Fundamentals of Computer Networking
2 . Hafta Evolution of the Internet
2 . Hafta İnternetin Gelişimi
3 . Hafta Devre ve Paket Anahtarlamalı Ağlar
3 . Hafta Circuit-Switched and Packet-Switched Networks
4 . Hafta OSI Reference Model
4 . Hafta OSI Referans Modeli
5 . Hafta Fiziksel Katman, Veri Bağlama Katmanı
5 . Hafta Physical Layer, Data Link Layer
6 . Hafta Network Layer
6 . Hafta Ağ Katmanı
7 . Hafta Transport Katmanı
7 . Hafta Transport Layer
8 . Hafta Midterm Exam
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Oturum, Sunu ve Uygulama Katmanları
9 . Hafta Session, Presentation, and Application Layers
10 . Hafta TCP/IP Model and IPv4 Addressing
10 . Hafta TCP/IP Modeli ve IPv4 Adresleme
11 . Hafta Ağ protokol analizi
11 . Hafta Network Protocol Analysis
12 . Hafta IPv6 Protocol and Address Structure
12 . Hafta IPv6 Protokolü ve Adres Yapısı
13 . Hafta LAN, WAN Topolojileri ve Cihazları
13 . Hafta LAN, WAN Topologies and Devices
14 . Hafta Creating Network Topology and Device Configuration
14 . Hafta Ağ topolojisi oluşturma ve cihaz konfigürasyonu
15 . Hafta Kablosuz ve Mobil Ağlar
15 . Hafta Wireless and Mobile Networks
16 . Hafta Dönem Sonu Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Sınav 1 25
Performans Ödevi 0 0
Dönem sonu sınavı 0 0
0 0
0 0
0 0
1 50
0 0
0 0
0 0
4 25
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 2 25
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 0
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Dönem sonu sınavı 1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
4 5 20
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
14 3 42
1 10 10
1 10 10
14 3 42
14 1 14
Toplam İş Yükü 142
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
15 As an aware individual of current and historical events, critically interprets events and makes rational deductions. X
1 Possesses a fundamental understanding of applied and conceptual knowledge in the field of software engineering. X
2 Utilizes the theoretical and applied knowledge from mathematics, natural sciences, and software engineering in solving engineering problems. X
3 Identifies current engineering problems in various application domains and provides feasible recommendations for solving these problems using software systems. X
4 Performs analyses of software-based systems, components, and processes required for problem-solving, and creates the best designs that can meet the identified requirements and constraints. X
5 Selects and applies modern methods and tools necessary for engineering applications. X
6 Collects and processes the necessary data for problem-solving, designs experiments, conducts experiments, and interprets the results. X
7 Is familiar with the management processes of engineering projects, selects and applies the most suitable project management tools and project life cycle for the project. X
8 Codes, tests, operates, and maintains computer-based systems. X
9 Actively collaborates within disciplinary or interdisciplinary research and software development teams, either individually or as part of a team. X
10 Keeps track of current developments in software engineering and other relevant fields, with a conscious awareness of the necessity for continuous professional development. X
11 Proficiently and effectively utilizes both Turkish and English languages for the purpose of tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. X
12 Is aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, societal, and global impacts in both ethical and universal dimensions. X
13 Acts with professional and ethical responsibility in the development of software and systems. X
14 Designs and develops software systems using analytical thinking skills, aiming to facilitate human life or enhance comfort. X