| PROGRAMLAMA LAB-II |
YZM228 |
4 |
0 |
3 |
5,0 |
| Önkoşul(lar)-var ise |
|
| Dersin Dili |
|
| Dersin Türü |
Lisans |
| Dersin sorumlusu(ları) |
Prof.Dr. NEVCİHAN DURU |
| Dersin Amacı |
Yazılım Mühendisliğinin temel konularının uygulamalı olarak öğrenilmesi |
| Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
| Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
| 1 |
Learn advanced data structures. |
|
|
|
| 1 |
Gelişmiş veri yapılarını öğrenir. |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 4 |
| 2 |
Gelişmiş algoritmaları öğrenir |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13 |
| 2 |
Learn advanced algorithms. |
|
|
|
| 3 |
Apply advanced algorithms and data structures. |
|
|
|
| 3 |
Gelişmiş algoritma ve veri yapılarını uygular |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 3, 4, 6, 7, 13 |
| 4 |
Nesneye yönelik uygulama geliştirir |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 4, 5, 7, 13 |
| 4 |
Develop object-oriented applications. |
|
|
|
| 5 |
Develop database applications. |
|
|
|
| 5 |
Veri tabanı uygulaması geliştirir |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 3, 4, 5, 6, 7, 13 |
| 6 |
|
|
|
|
| 6 |
|
|
|
|
| 7 |
|
|
|
|
| 7 |
|
|
|
|
| 8 |
|
|
|
|
| 8 |
|
|
|
|
| 9 |
|
|
|
|
| 9 |
|
|
|
|
| 10 |
|
|
|
|
| 10 |
|
|
|
|
| 11 |
|
|
|
|
| 11 |
|
|
|
|
| 12 |
|
|
|
|
| 12 |
|
|
|
|
| 13 |
|
|
|
|
| 13 |
|
|
|
|
| 14 |
|
|
|
|
| 14 |
|
|
|
|
| 15 |
|
|
|
|
| 15 |
|
|
|
|
|
| Dersin İçeriği |
| Algoritma tasarımı, analizi ve başarım ölçümü. Liste, yığın, kuyruk yapıları. Ağaçlar, çizge yapıları ve algoritmaları. Arama ve sıralama teknikleri, hash tablolar. Problem çözmede uygun veri yapıları kullanımı ile ilgili uygulamalar |
| Kaynaklar |
| 1. Çölkesen, R. (2016). Bilgisayar Mühendisliğine Giriş. Papatya Bilim.
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
| Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
| 1 . Hafta |
Proje 1: Graf projesi |
|
| 1 . Hafta |
Project 1: Graph project |
|
| 2 . Hafta |
Project 1: Graph project |
|
| 2 . Hafta |
Proje 1: Graf projesi |
|
| 3 . Hafta |
Proje 1: Graf projesi |
|
| 3 . Hafta |
Project 1: Graph project |
|
| 4 . Hafta |
Project 1: Graph project |
|
| 4 . Hafta |
Proje 1: Graf projesi |
|
| 5 . Hafta |
Proje 1: Graf projesi |
|
| 5 . Hafta |
Project 1: Graph project |
|
| 6 . Hafta |
Project 2: Object-Oriented project |
|
| 6 . Hafta |
Proje 2: Nesneye Yönelik proje |
|
| 7 . Hafta |
Proje 2: Nesneye Yönelik proje |
|
| 7 . Hafta |
Project 2: Object-Oriented project |
|
| 8 . Hafta |
Midterm Exam/Evaluation |
|
| 8 . Hafta |
Ara sınav/Değerlendirme |
|
| 9 . Hafta |
Proje 2: Nesneye Yönelik proje |
|
| 9 . Hafta |
Project 2: Object-Oriented project |
|
| 10 . Hafta |
Project 2: Object-Oriented project |
|
| 10 . Hafta |
Proje 2: Nesneye Yönelik proje |
|
| 11 . Hafta |
Proje 3: Veri tabanı projesi |
|
| 11 . Hafta |
Project 3: Database project |
|
| 12 . Hafta |
Project 3: Database project |
|
| 12 . Hafta |
Proje 3: Veri tabanı projesi |
|
| 13 . Hafta |
Proje 3: Veri tabanı projesi |
|
| 13 . Hafta |
Project 3: Database project |
|
| 14 . Hafta |
Project 3: Database project |
|
| 14 . Hafta |
Proje 3: Veri tabanı projesi |
|
| 15 . Hafta |
Proje 3: Veri tabanı projesi |
|
| 15 . Hafta |
Project 3: Database project |
|
| 16 . Hafta |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
| Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
| Ara Sınav |
1 |
60 |
| Final sınavı |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
| Toplam |
100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
| Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
| Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
| Ders Süresi (hafta sayısı* haftalık toplam ders saati) |
14 |
2 |
28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) |
14 |
8 |
112 |
| Ara sınav |
1 |
8 |
8 |
| Final sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
| Toplam İş Yükü |
160 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
| Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
| 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 15 |
As an aware individual of current and historical events, critically interprets events and makes rational deductions. |
X |
|
|
|
|
| 1 |
Possesses a fundamental understanding of applied and conceptual knowledge in the field of software engineering. |
|
|
|
|
X |
| 2 |
Utilizes the theoretical and applied knowledge from mathematics, natural sciences, and software engineering in solving engineering problems. |
|
|
X |
|
|
| 3 |
Identifies current engineering problems in various application domains and provides feasible recommendations for solving these problems using software systems. |
|
|
|
|
X |
| 4 |
Performs analyses of software-based systems, components, and processes required for problem-solving, and creates the best designs that can meet the identified requirements and constraints. |
|
|
|
|
X |
| 5 |
Selects and applies modern methods and tools necessary for engineering applications. |
|
|
X |
|
|
| 6 |
Collects and processes the necessary data for problem-solving, designs experiments, conducts experiments, and interprets the results. |
|
|
X |
|
|
| 7 |
Is familiar with the management processes of engineering projects, selects and applies the most suitable project management tools and project life cycle for the project. |
|
|
|
X |
|
| 8 |
Codes, tests, operates, and maintains computer-based systems. |
X |
|
|
|
|
| 9 |
Actively collaborates within disciplinary or interdisciplinary research and software development teams, either individually or as part of a team. |
X |
|
|
|
|
| 10 |
Keeps track of current developments in software engineering and other relevant fields, with a conscious awareness of the necessity for continuous professional development. |
X |
|
|
|
|
| 11 |
Proficiently and effectively utilizes both Turkish and English languages for the purpose of tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
| 12 |
Is aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, societal, and global impacts in both ethical and universal dimensions. |
X |
|
|
|
|
| 13 |
Acts with professional and ethical responsibility in the development of software and systems. |
|
|
|
X |
|
| 14 |
Designs and develops software systems using analytical thinking skills, aiming to facilitate human life or enhance comfort. |
X |
|
|
|
|
|