İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ-II |
YZM426 |
8 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı iş etiği, iş hukuku, iş sağlığı ve iş güvenliği, çevresel etkiler, kalite yönetimi, ergonomi, risk analizi, meslek odaları ve uluslararası standartlar hakkında farkındalık uyandırılması ve iş hayatına hazırlığa yönelik genel bilgilerin verilmesidir. Ayrıca iş sağlığı ve iş güvenliği ile ilgili teorik bilgileri vermek, uygulama tekniklerini öğretmek ve mezun olduktan sonra işyerlerinde sorumluluk alanları ile ilgili bilinç oluşturmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
It knows the importance of occupational health and safety and describes it in detail according to sectors. |
|
|
|
1 |
İş sağlığı ve güvenliği kavramının önemini bilir, sektörlere göre ayrıntılı olarak tanımlar. |
|
|
|
2 |
İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşları tanır. |
|
|
|
2 |
It recognizes national and international institutions and organizations related to occupational health and safety. |
|
|
|
3 |
It obtains information about statistics and data related to occupational accidents. |
|
|
|
3 |
İş kazaları ile ilgili istatistik ve veriler hakkında bilgi sahibi olur. |
|
|
|
4 |
İşveren ve temsilcisinin İSG kapsamındaki sorumluluklarını bilir. |
|
|
|
4 |
It knows the responsibilities of the employer and the representative within the scope of occupational health and safety. |
|
|
|
5 |
It knows the legal processes related to occupational health and safety. |
|
|
|
5 |
İSG hukuksal süreçlerini bilir. |
|
|
|
6 |
İSG ile ilgili sahada yapılan uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur. |
|
|
|
6 |
It gains knowledge about field practices related to occupational health and safety. |
|
|
|
7 |
It gains information about the content and processes of occupational health and safety specialist training. |
|
|
|
7 |
İSG uzmanlığı eğitimlerinin içerik ve süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. |
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
İş ve İşçi sağlığı ve güvenliği ile ilgili ileri bilgiler. Sektörlere özeel mevzuat, riskler ve önlemler. İstatistik ve veriler. İSG hukuksal süreçler. ISG yönetimi ve belgelendirme, Uygulama örnekleri. |
Kaynaklar |
1. Galin, D. (2003). Software Quality Assurance: From Theory to Implementation. Addison Wesley.
2. Çeşitli ISG eğitim videoları
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Definition of occupational health and safety, examination by sectors |
|
1 . Hafta |
İş sağlığı ve güvenliğinin tanımı, sektörler bazında incelenmesi |
|
2 . Hafta |
İş sağlığı ve güvenliğinde ulusal ve uluslararası kurumlar |
|
2 . Hafta |
National and international institutions in occupational health and safety |
|
3 . Hafta |
Examination of occupational accidents by sectors |
|
3 . Hafta |
İş kazalarının sektörlere göre incelenmesi |
|
4 . Hafta |
Meslek hastalıklarının sektörlere göre incelenmesi |
|
4 . Hafta |
Examination of occupational diseases by sectors |
|
5 . Hafta |
Statistics and developments |
|
5 . Hafta |
İstatistikler ve gelişmeler |
|
6 . Hafta |
İSG kapsamında işveren ve temsilcisinin yasal sorumlulukları |
|
6 . Hafta |
Legal responsibilities of the employer and representative within the scope of occupational health and safety |
|
7 . Hafta |
Application of labor law and other relevant legislation |
|
7 . Hafta |
İş kanunu ve diğer ilgili mevzuatın uygulamaları |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm exam |
|
9 . Hafta |
Planning-Implementation |
|
9 . Hafta |
Planlama-Uygulama |
|
10 . Hafta |
Kontrol etme-Önlem alma |
|
10 . Hafta |
Monitoring-Control-Mitigation |
|
11 . Hafta |
Occupational health and safety management processes |
|
11 . Hafta |
PUKÖ süreç yönetimleri |
|
12 . Hafta |
İSG belgelendirmeleri OHSAS, İSO belgelendirme süreçleri |
|
12 . Hafta |
Occupational health and safety certifications, OHSAS, ISO certification processes |
|
13 . Hafta |
Examples of occupational health and safety implementation |
|
13 . Hafta |
İSG uygulama örnekleri |
|
14 . Hafta |
İSG uygulama örnekleri |
|
14 . Hafta |
Examples of occupational health and safety implementation |
|
15 . Hafta |
Occupational health and safety trainings and their contents |
|
15 . Hafta |
İSG eğitimleri ve içerikleri |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
|
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
2 |
28 |
|
1 |
10 |
10 |
|
1 |
10 |
10 |
|
0 |
2 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
52 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
15 |
As an aware individual of current and historical events, critically interprets events and makes rational deductions. |
X |
|
|
|
|
1 |
Possesses a fundamental understanding of applied and conceptual knowledge in the field of software engineering. |
X |
|
|
|
|
2 |
Utilizes the theoretical and applied knowledge from mathematics, natural sciences, and software engineering in solving engineering problems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Identifies current engineering problems in various application domains and provides feasible recommendations for solving these problems using software systems. |
X |
|
|
|
|
4 |
Performs analyses of software-based systems, components, and processes required for problem-solving, and creates the best designs that can meet the identified requirements and constraints. |
X |
|
|
|
|
5 |
Selects and applies modern methods and tools necessary for engineering applications. |
X |
|
|
|
|
6 |
Collects and processes the necessary data for problem-solving, designs experiments, conducts experiments, and interprets the results. |
X |
|
|
|
|
7 |
Is familiar with the management processes of engineering projects, selects and applies the most suitable project management tools and project life cycle for the project. |
X |
|
|
|
|
8 |
Codes, tests, operates, and maintains computer-based systems. |
X |
|
|
|
|
9 |
Actively collaborates within disciplinary or interdisciplinary research and software development teams, either individually or as part of a team. |
X |
|
|
|
|
10 |
Keeps track of current developments in software engineering and other relevant fields, with a conscious awareness of the necessity for continuous professional development. |
X |
|
|
|
|
11 |
Proficiently and effectively utilizes both Turkish and English languages for the purpose of tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
12 |
Is aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, societal, and global impacts in both ethical and universal dimensions. |
X |
|
|
|
|
13 |
Acts with professional and ethical responsibility in the development of software and systems. |
X |
|
|
|
|
14 |
Designs and develops software systems using analytical thinking skills, aiming to facilitate human life or enhance comfort. |
X |
|
|
|
|
|