Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
BİLGİSAYAR MİMARİSİ VE ORGANİZASYONU YZM321 5 3 0 4,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, bilgisayar işlemcilerine, bellek yönetimine ve merkezi işlem birimi ile çevre cihazlar ile arasındaki ilişki konusuna kısa bir giriş yapmaktır. Bu kursun sonunda öğrencilerin mantık kapıları, iki durumlular ve verilen sayısal malzeme kütüphanesindeki bileşenleri kullanarak programlanabilen bir bilgisayarı tasarlayabilmeleri beklenmektedir.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Being able to define the basic concepts of computer architecture.
1 Bilgisayar mimarisinin temel kavramlarını tanımlayabilme.
2 Bir bilgisayarın fonksiyonel birimlerini tasarlayabilme.
2 Being able to design the functional units of a computer.
3 Being able to discuss some strategies used in CISC and RISC architectures.
3 CISC ve RISC mimarilerinde kullanılan stratejilerden bazılarından bahsedebilmek.
4 Temel bilgisayarın sembolik dilini kullanarak giriş/çıkış işlemleri ve basit hesaplamaları yapan sembolik programları yazmak.
4 Being able to write symbolic programs that perform input/output operations and simple calculations using the symbolic language of a basic computer.
5 Being able to define some concepts of memory management: Main memory, cache memory, virtual memory.
5 Bellek yönetiminin bazı kavramlarını tanımlayabilme: Ana bellek, ön bellek, sanal bellek.
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Aşağıdaki konular işlenecektir: Giriş, Bilişimli ve Ardışıl devreler Temel Bilgisayar Organizasyonu ve tasarımı: Yazmaç Aktarımları Temel Bilgisayar Organizasyonu ve tasarımı: Bellek kaynaklı komutlar, Basit merkezi İşlem birimi tasarımı Temel Bilgisayarın programlanması, Birleştirici dile giriş Mikroprogramlı Kontrol, Bilgisayar aritmetiği Merkezi İşlem Birimi: Yığıtlar, KOmut Formatı, adresleme modları Giriş, Bilişimli ve Ardışıl devreler Merkezi İşlem Birimi: Veri aktarım komutları, Program kontrol, indirgenmiş komut takımı bilgisayarı Boru hattı, vektör işleme Griş-Çıkış organizasyonu: Arabirimler, asenkron veri aktarımı, öncelikli kesinti Giriş-Çıkış organizasyonu: G/Ç işlemcisi, Seri iletişim Memory organizasyonu: Ana bellek, ön bellek, Memory organizasyonu: Sanal Bellek, Bellek Yönetim Donanımı Çoklu işlemciler
Kaynaklar
1. Mano, M. (1993). Computer System Architecture. Prentice Hall. 2. Mano, M. M., & Kime, C. R. (2001). Logic and Computer Design Fundamentals (2. baskı). Prentice Hall.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Introduction, Combinational and Sequential Circuits
1 . Hafta Giriş, Bilişimli ve Ardışıl devreler
2 . Hafta Temel Bilgisayar Organizasyonu ve tasarımı: Yazmaç Aktarımları
2 . Hafta Fundamentals of Computer Organization and Design: Register Transfers
3 . Hafta Fundamentals of Computer Organization and Design: Memory-Referenced Instructions, Simple Central Processing Unit Design
3 . Hafta Temel Bilgisayar Organizasyonu ve tasarımı: Bellek kaynaklı komutlar, Basit merkezi İşlem birimi tasarımı
4 . Hafta Temel Bilgisayarın programlanması, Birleştirici dile giriş
4 . Hafta Programming the Basic Computer, Introduction to Assembly Language
5 . Hafta Microprogrammed Control, Computer Arithmetic
5 . Hafta Mikroprogramlı Kontrol, Bilgisayar aritmetiği
6 . Hafta Merkezi İşlem Birimi: Yığıtlar, Komut Formatı, adresleme modları
6 . Hafta Central Processing Unit: Stacks, Instruction Format, Addressing Modes
7 . Hafta Introduction, Combinational and Sequential Circuits
7 . Hafta Giriş, Bilişimli ve Ardışıl devreler
8 . Hafta Ara Sınav
8 . Hafta Midterm Exam
9 . Hafta Central Processing Unit: Data Transfer Instructions, Program Control, Reduced Instruction Set Computer
9 . Hafta Merkezi İşlem Birimi: Veri aktarım komutları, Program kontrol, indirgenmiş komut takımı bilgisayarı
10 . Hafta Boru hattı, vektör işleme
10 . Hafta Pipeline, Vector Processing
11 . Hafta Input-Output Organization: Interfaces, Asynchronous Data Transfer, Priority Interrupts
11 . Hafta Griş-Çıkış organizasyonu: Arabirimler, asenkron veri aktarımı, öncelikli kesinti
12 . Hafta Giriş-Çıkış organizasyonu: G/Ç işlemcisi, Seri iletişim
12 . Hafta Input-Output Organization: I/O Processor, Serial Communication
13 . Hafta Memory Organization: Main Memory, Cache Memory
13 . Hafta Memory organizasyonu: Ana bellek, ön bellek,
14 . Hafta Memory organizasyonu: Sanal Bellek, Bellek Yönetim Donanımı
14 . Hafta Memory Organization: Virtual Memory, Memory Management Hardware
15 . Hafta Multiprocessors
15 . Hafta Çoklu işlemciler
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
1 30
0 0
0 0
0 0
1 50
0 0
0 0
0 0
14 20
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0 0
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
14 3 42
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
14 3 42
1 10 10
1 10 10
14 1 14
0 0 0
Toplam İş Yükü 122
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
15 As an aware individual of current and historical events, critically interprets events and makes rational deductions. X
1 Possesses a fundamental understanding of applied and conceptual knowledge in the field of software engineering. X
2 Utilizes the theoretical and applied knowledge from mathematics, natural sciences, and software engineering in solving engineering problems. X
3 Identifies current engineering problems in various application domains and provides feasible recommendations for solving these problems using software systems. X
4 Performs analyses of software-based systems, components, and processes required for problem-solving, and creates the best designs that can meet the identified requirements and constraints. X
5 Selects and applies modern methods and tools necessary for engineering applications. X
6 Collects and processes the necessary data for problem-solving, designs experiments, conducts experiments, and interprets the results. X
7 Is familiar with the management processes of engineering projects, selects and applies the most suitable project management tools and project life cycle for the project. X
8 Codes, tests, operates, and maintains computer-based systems. X
9 Actively collaborates within disciplinary or interdisciplinary research and software development teams, either individually or as part of a team. X
10 Keeps track of current developments in software engineering and other relevant fields, with a conscious awareness of the necessity for continuous professional development. X
11 Proficiently and effectively utilizes both Turkish and English languages for the purpose of tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. X
12 Is aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, societal, and global impacts in both ethical and universal dimensions. X
13 Acts with professional and ethical responsibility in the development of software and systems. X
14 Designs and develops software systems using analytical thinking skills, aiming to facilitate human life or enhance comfort. X