BİLGİSAYAR MİMARİSİ VE ORGANİZASYONU |
YZM321 |
5 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, bilgisayar işlemcilerine, bellek yönetimine ve merkezi işlem birimi ile çevre cihazlar ile arasındaki ilişki konusuna kısa bir giriş yapmaktır. Bu kursun sonunda öğrencilerin mantık kapıları, iki durumlular ve verilen sayısal malzeme kütüphanesindeki bileşenleri kullanarak programlanabilen bir bilgisayarı tasarlayabilmeleri beklenmektedir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Being able to define the basic concepts of computer architecture. |
|
|
|
1 |
Bilgisayar mimarisinin temel kavramlarını tanımlayabilme. |
|
|
|
2 |
Bir bilgisayarın fonksiyonel birimlerini tasarlayabilme. |
|
|
|
2 |
Being able to design the functional units of a computer. |
|
|
|
3 |
Being able to discuss some strategies used in CISC and RISC architectures. |
|
|
|
3 |
CISC ve RISC mimarilerinde kullanılan stratejilerden bazılarından bahsedebilmek. |
|
|
|
4 |
Temel bilgisayarın sembolik dilini kullanarak giriş/çıkış işlemleri ve basit hesaplamaları yapan sembolik programları yazmak. |
|
|
|
4 |
Being able to write symbolic programs that perform input/output operations and simple calculations using the symbolic language of a basic computer. |
|
|
|
5 |
Being able to define some concepts of memory management: Main memory, cache memory, virtual memory. |
|
|
|
5 |
Bellek yönetiminin bazı kavramlarını tanımlayabilme: Ana bellek, ön bellek, sanal bellek. |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Aşağıdaki konular işlenecektir:
Giriş, Bilişimli ve Ardışıl devreler
Temel Bilgisayar Organizasyonu ve tasarımı: Yazmaç Aktarımları
Temel Bilgisayar Organizasyonu ve tasarımı: Bellek kaynaklı komutlar, Basit merkezi İşlem birimi tasarımı
Temel Bilgisayarın programlanması, Birleştirici dile giriş
Mikroprogramlı Kontrol, Bilgisayar aritmetiği
Merkezi İşlem Birimi: Yığıtlar, KOmut Formatı, adresleme modları
Giriş, Bilişimli ve Ardışıl devreler
Merkezi İşlem Birimi: Veri aktarım komutları, Program kontrol, indirgenmiş komut takımı bilgisayarı
Boru hattı, vektör işleme
Griş-Çıkış organizasyonu: Arabirimler, asenkron veri aktarımı, öncelikli kesinti
Giriş-Çıkış organizasyonu: G/Ç işlemcisi, Seri iletişim
Memory organizasyonu: Ana bellek, ön bellek,
Memory organizasyonu: Sanal Bellek, Bellek Yönetim Donanımı
Çoklu işlemciler |
Kaynaklar |
1. Mano, M. (1993). Computer System Architecture. Prentice Hall.
2. Mano, M. M., & Kime, C. R. (2001). Logic and Computer Design Fundamentals (2. baskı). Prentice Hall. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Introduction, Combinational and Sequential Circuits |
|
1 . Hafta |
Giriş, Bilişimli ve Ardışıl devreler |
|
2 . Hafta |
Temel Bilgisayar Organizasyonu ve tasarımı: Yazmaç Aktarımları |
|
2 . Hafta |
Fundamentals of Computer Organization and Design: Register Transfers
|
|
3 . Hafta |
Fundamentals of Computer Organization and Design: Memory-Referenced Instructions, Simple Central Processing Unit Design |
|
3 . Hafta |
Temel Bilgisayar Organizasyonu ve tasarımı: Bellek kaynaklı komutlar, Basit merkezi İşlem birimi tasarımı |
|
4 . Hafta |
Temel Bilgisayarın programlanması, Birleştirici dile giriş |
|
4 . Hafta |
Programming the Basic Computer, Introduction to Assembly Language |
|
5 . Hafta |
Microprogrammed Control, Computer Arithmetic |
|
5 . Hafta |
Mikroprogramlı Kontrol, Bilgisayar aritmetiği |
|
6 . Hafta |
Merkezi İşlem Birimi: Yığıtlar, Komut Formatı, adresleme modları |
|
6 . Hafta |
Central Processing Unit: Stacks, Instruction Format, Addressing Modes
|
|
7 . Hafta |
Introduction, Combinational and Sequential Circuits |
|
7 . Hafta |
Giriş, Bilişimli ve Ardışıl devreler |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm Exam |
|
9 . Hafta |
Central Processing Unit: Data Transfer Instructions, Program Control, Reduced Instruction Set Computer |
|
9 . Hafta |
Merkezi İşlem Birimi: Veri aktarım komutları, Program kontrol, indirgenmiş komut takımı bilgisayarı |
|
10 . Hafta |
Boru hattı, vektör işleme |
|
10 . Hafta |
Pipeline, Vector Processing |
|
11 . Hafta |
Input-Output Organization: Interfaces, Asynchronous Data Transfer, Priority Interrupts |
|
11 . Hafta |
Griş-Çıkış organizasyonu: Arabirimler, asenkron veri aktarımı, öncelikli kesinti |
|
12 . Hafta |
Giriş-Çıkış organizasyonu: G/Ç işlemcisi, Seri iletişim |
|
12 . Hafta |
Input-Output Organization: I/O Processor, Serial Communication |
|
13 . Hafta |
Memory Organization: Main Memory, Cache Memory |
|
13 . Hafta |
Memory organizasyonu: Ana bellek, ön bellek, |
|
14 . Hafta |
Memory organizasyonu: Sanal Bellek, Bellek Yönetim Donanımı |
|
14 . Hafta |
Memory Organization: Virtual Memory, Memory Management Hardware |
|
15 . Hafta |
Multiprocessors |
|
15 . Hafta |
Çoklu işlemciler |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
|
1 |
30 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
14 |
20 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
1 |
10 |
10 |
|
1 |
10 |
10 |
|
14 |
1 |
14 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
122 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
15 |
As an aware individual of current and historical events, critically interprets events and makes rational deductions. |
X |
|
|
|
|
1 |
Possesses a fundamental understanding of applied and conceptual knowledge in the field of software engineering. |
X |
|
|
|
|
2 |
Utilizes the theoretical and applied knowledge from mathematics, natural sciences, and software engineering in solving engineering problems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Identifies current engineering problems in various application domains and provides feasible recommendations for solving these problems using software systems. |
X |
|
|
|
|
4 |
Performs analyses of software-based systems, components, and processes required for problem-solving, and creates the best designs that can meet the identified requirements and constraints. |
X |
|
|
|
|
5 |
Selects and applies modern methods and tools necessary for engineering applications. |
X |
|
|
|
|
6 |
Collects and processes the necessary data for problem-solving, designs experiments, conducts experiments, and interprets the results. |
X |
|
|
|
|
7 |
Is familiar with the management processes of engineering projects, selects and applies the most suitable project management tools and project life cycle for the project. |
X |
|
|
|
|
8 |
Codes, tests, operates, and maintains computer-based systems. |
X |
|
|
|
|
9 |
Actively collaborates within disciplinary or interdisciplinary research and software development teams, either individually or as part of a team. |
X |
|
|
|
|
10 |
Keeps track of current developments in software engineering and other relevant fields, with a conscious awareness of the necessity for continuous professional development. |
X |
|
|
|
|
11 |
Proficiently and effectively utilizes both Turkish and English languages for the purpose of tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
12 |
Is aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, societal, and global impacts in both ethical and universal dimensions. |
X |
|
|
|
|
13 |
Acts with professional and ethical responsibility in the development of software and systems. |
X |
|
|
|
|
14 |
Designs and develops software systems using analytical thinking skills, aiming to facilitate human life or enhance comfort. |
X |
|
|
|
|
|