BİYOFİZİK |
PHR101 |
1 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
İngilizce |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MUHAMMED ABDUR RAUF |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, öğrencilere canlı organizmalarda meydana gelen biyolojik süreçleri fizik kanunları ile analiz etme bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Comprehends the biophysical aspects of biomolecules and their organization in living systems. |
|
|
|
1 |
Biyomoleküllerin biyofiziksel yönlerini ve canlı sistemlerdeki organizasyonlarını kavrar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
1, 4, 7, 9, 10, 13, 14 |
2 |
İnsan vücudunda maddelerin transmembran taşınması ve sıvı akışındaki fiziksel olayları anlar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 14, 16 |
2 |
Understands the physical events in the transmembrane transport of substances and fluid flow in human body. |
|
|
|
3 |
Comprehends the energy production mechanism, utilization and homeostasis. |
|
|
|
3 |
Enerji üretim mekanizmasını, kullanımını ve homeostazını kavrar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
1, 2, 3, 7, 9, 10, 14, 16 |
4 |
Ses ve elektriğin doğasını, oluşumlarını ve canlı sistemlerle etkileşimlerini bilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
1, 2, 7, 10, 14, 16 |
4 |
Knows the nature of sound and electricity, their generation in and interaction with living system. |
|
|
|
5 |
Explain the nature of light and other electromagnetic radiation and their interaction with living system. |
|
|
|
5 |
Işığın ve diğer elektromanyetik radyasyonun doğasını ve bunların canlı sistemle etkileşimini açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
1, 2, 3, 5, 7, 10, 14 |
6 |
Biyolojik süreçleri fiziksel yasalar ışığında açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
1, 2, 3, 5, 10, 11, 13, 14, 15 |
6 |
Explain biological processes in light of the physical laws. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu dersin içeriği canlı organizmadaki biyofiziksel olaylar, moleküler biyofizik, biyoenerjetik, işitme biyofiziği, görme biyofiziği ve radyasyon biyofiziği konularını kapsamaktadır. |
Kaynaklar |
1. Rubin, AB. 2014. Biyofiziğin Temelleri. Scrivener Publishing LLC ve John Wiley & Sons, Inc. New Jersey ve Massachusetts, ABD.
2. Herman, IP. 2016. İnsan Vücudunun Fiziği. Springer International Publishing, İsviçre. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Biyofiziğe giriş, temel kavramlar, biyofizik ve disiplinler arası ortak disiplinler |
|
1 . Hafta |
Introduction to biophysics, basic concepts, biophysics and interdisciplinary co-disciplines |
|
2 . Hafta |
Biological internal environment, living things as open systems, atomic and molecular construction of living things, intramolecular and intermolecular bonds, strong interactions, weak interactions, hydrogen bond |
|
2 . Hafta |
Biyolojik iç ortam, açık sistemler olarak canlılar, canlıların atomik ve moleküler yapıları, molekül içi ve moleküller arası bağlar, güçlü etkileşimler, zayıf etkileşimler, hidrojen bağı |
|
3 . Hafta |
Canlı ortamdaki biyomakromoleküllerin ve suyun biyofiziksel yönleri -1 |
|
3 . Hafta |
Biophysical aspects of biomacromolecules and water in living environment -1 |
|
4 . Hafta |
Biophysical aspects of biomacromolecules and water in living environment -2 |
|
4 . Hafta |
Canlı ortamdaki biyomakromoleküllerin ve suyun biyofiziksel yönleri -2 |
|
5 . Hafta |
Lipitlerin ve biyolojik zarların biyofiziksel yönleri-1 |
|
5 . Hafta |
Biophysical aspects of lipids and biological membranes-1 |
|
6 . Hafta |
Biophysical aspects of lipids and biological membranes-2 |
|
6 . Hafta |
Lipitlerin ve biyolojik zarların biyofiziksel yönleri-2 |
|
7 . Hafta |
Maddelerin Membran Boyunca Taşınması: Brown hareketi, difüzyon, ozmoz, pasif ve aktif taşıma |
|
7 . Hafta |
Transport of Substances across Membrane: Brownian motion, diffusion, osmosis, passive and active transport |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Biyoenerjetik- Biyoenerjiye giriş, kavramlar ve tanımlar, biyolojik sistemlerde enerji dönüşümleri, termodinamiğin birinci ve ikinci yasası, fotosentez, hücresel solunum, enerji homeostazı |
|
9 . Hafta |
Bioenergetics- Introduction to bioenergetics, concepts and definitions, energy conversions in biological systems, first and second law of thermodynamics, photosynthesis, cellular respiration, energy homeostasis |
|
10 . Hafta |
Fluid pressure, fluid flow in the body, and motion in fluids |
|
10 . Hafta |
Sıvı basıncı, vücutta sıvı akışı ve sıvılarda hareket |
|
11 . Hafta |
Biyoakustik: ses, konuşma ve işitme |
|
11 . Hafta |
Bioacoustics: sound, speech, and hearing |
|
12 . Hafta |
Light, eyes and vision |
|
12 . Hafta |
Işık, gözler ve görüş |
|
13 . Hafta |
Biyoelektrik ve insan vücudunun manyetik alanları |
|
13 . Hafta |
Bioelectricity and magnetic fields of human body |
|
14 . Hafta |
Biomechanics: science of movement of a living body |
|
14 . Hafta |
Biyomekanik: canlı bir vücudun hareket bilimi |
|
15 . Hafta |
Radyasyon biyofiziği: Radyoaktivite, iyonlaştırıcı radyasyonun biyolojik etkileri ve uygulamaları, radyasyondan korunma |
|
15 . Hafta |
Radiation biophysics: Radioactivity, biological effects and applications of ionizing radiation, protection from radiation |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Kısa sınav |
2 |
20 |
Arasınav |
1 |
30 |
Final |
1 |
50 |
Sınav |
0 |
0 |
Sözlü Değerlendirme |
0 |
0 |
Kısa cevaplı sorular |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
15 |
1 |
15 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, Pekiştirme) |
15 |
1 |
15 |
Kısa sınav (Quiz) |
2 |
1 |
2 |
Arasınav |
1 |
1 |
1 |
Arasınav hazırlık |
1 |
5 |
5 |
Final hazırlık |
1 |
10 |
10 |
Final |
1 |
1 |
1 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
49 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
|
|
X |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
|
|
|
|
X |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
X |
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
|
X |
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
|
|
|
|
X |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
|
|
X |
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
|
X |
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
|
|
|
|
X |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
|
|
X |
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|