ECZACILIK MATEMATİĞİ |
PHR105 |
1 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. MUHAMMED ŞEHAB |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, eczacılık öğrencilerinin matematik becerilerini geliştirmelerini ve araştırma ve çalışmaları için ihtiyaç duydukları konuları kavramalarını sağlamaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Can solve equations containing exponential or radical expressions. |
|
|
|
1 |
Üstel veya köklü ifadeler içeren denklemleri çözebilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
10 |
2 |
Denklem ve eşitsizlik içeren problemleri çözebilir. Ve denklemler ve eşitsizliklerle ilgili grafikler çizmek. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
1, 8, 10 |
2 |
Can solve problems containing equations and inequalities. And drawing graphs related to equations and inequalities. |
|
|
|
3 |
Explain the concepts of Matrix and Determinants and solving problems related to them. |
|
|
|
3 |
Matris ve Determinant kavramlarını açıklar ve bunlarla ilgili problem çözer. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
8, 10 |
4 |
Fonksiyon kavramı, çeşitleri ve grafikleri ile ilgili problem çözme. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
8, 10 |
4 |
Solving problems related to the concept of functions, their types and graphs. |
|
|
|
5 |
Explaining the concept of logarithms and making calculations using logarithm rules. |
|
|
|
5 |
Logaritma kavramının açıklanması ve logaritma kurallarını kullanarak hesaplamaların yapılması. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
8, 10 |
6 |
Limit kavramının açıklanması ve limit tanımı ve kuralları kullanılarak limit hesaplarının yapılması. Sağ ve sol taraf sınırlarının tanımlanması. Fonksiyonlarda süreklilik ve süreksizlik kavramlarının tanımlanması. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
|
10, 18 |
6 |
Explaining the concept of limits and making limit calculations using limit definition and rules. Defining right and left sided limits. And Defining the concept of continuity in functions and discontinuity. |
|
|
|
7 |
Explaining the concept of derivatives and calculating derivatives with the definition of derivative. |
|
|
|
7 |
Türev kavramının açıklanması ve türev tanımı ile türevlerin hesaplanması. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
8, 10 |
8 |
Belirsiz integral kavramını tanıma. Değişken ikame ve kısmi integral alma yöntemleri ile belirsiz integrallerin hesaplanması. Rasyonel fonksiyonların ve trigonometrik ifadelerin integrallerinin hesaplanması. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
8, 10 |
8 |
Recognizing the concept of indefinite integral. Calculating indefinite integrals with variable substitution and partial integration methods. Calculating the integrals of rational functions and trigonometric expression. |
|
|
|
9 |
Calculating the integral by using the definition of definite integral.And Solving the definite integral of special defined functions. |
|
|
|
9 |
Belirli integralin tanımını kullanarak integral alma. Özel tanımlı fonksiyonların belirli integralini çözme. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
8, 10 |
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders, sayı sistemlerini, üslü sayıları, yüzdeleri ve oranları, denklemleri ve grafikleri, ölçüm ve ağırlık sistemlerini, 1. ve 2. dereceden denklemleri çözmeyi, determinantlar ve matrisleri ele almayı, fonksiyonlar ve fonksiyonlar üzerinde işlemler, logaritmalar, fonksiyonların limitleri ve süreklilikleri, fonksiyonların türevleri ve integralleri. |
Kaynaklar |
Eczane Teknisyeni için Matematik: Kavramlar ve Hesaplamalar, Lynn M., Kathryn A./ McGrawHill Higher Education Remedial Mathematics, Sudhir Kumar Pundir/ Asian Books Private Limited PEMBERTON, SUE HUGHES. Cambridge International as a Level Mathematics Pure Mathematics 1. CAMBRIDGE University Press, 2018. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Sayı Sistemleri ve Matematiksel İnceleme |
|
1 . Hafta |
Numbering Systems and Mathematical Review |
|
2 . Hafta |
Indices |
|
2 . Hafta |
Endeksler |
|
3 . Hafta |
Yüzdeler, Oranlar ve Oranlar |
|
3 . Hafta |
Percents, Ratios, and Proportions |
|
4 . Hafta |
Systems of Measurement and weight |
|
4 . Hafta |
Ölçüm Sistemleri ve Ağırlık |
|
5 . Hafta |
Doğrusal Denklemler ve Grafikler |
|
5 . Hafta |
Linear equations and Graphs |
|
6 . Hafta |
Solving quadratic equations |
|
6 . Hafta |
İkinci dereceden denklemleri çözme |
|
7 . Hafta |
Matrisler ve Determinantlar
|
|
7 . Hafta |
Matrices and Determinants |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Fonksiyonlar |
|
9 . Hafta |
Functions |
|
10 . Hafta |
Logarithms |
|
10 . Hafta |
Logaritmalar |
|
11 . Hafta |
Fonksiyonların Limitleri ve Sürekliliği |
|
11 . Hafta |
Limits and Continuity of Funtions |
|
12 . Hafta |
Derivatives |
|
12 . Hafta |
Türevler |
|
13 . Hafta |
Türevler |
|
13 . Hafta |
Derivatives |
|
14 . Hafta |
Integrals |
|
14 . Hafta |
İntegraller |
|
15 . Hafta |
İntegraller |
|
15 . Hafta |
Integrals |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
60 |
Sınav |
0 |
0 |
Gözlem |
0 |
0 |
Kısa cevaplı sorular |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
Ara Sınav |
1 |
5 |
5 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
79 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
X |
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
X |
|
|
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
|
|
X |
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
|
|
|
|
X |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|