MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
PHR107 |
1 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜN ÖYKÜ ÖZDEMİR |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı hücre, hücrelerin moleküler yapı taşları, hücre döngüsü, genler, nükleik asitler ve proteinler gibi temel biyolojik, moleküler biyoloji ve genetik kavramlar ve ilgili mekanizmalar hakkında bilgi vermektir. Ayrıca moleküler biyolojinin sağlıkta kullanımı kadar insan genetiği, kalıtsal hastalıklar, mutasyonlar ve nedenleri gibi güncel konular hakkında fikir sahibi olunarak biyolojik aktivitelerin moleküler düzeyde anlaşılması amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Gets familiar with the basic terms and history of Molecular Biology and Genetic science and comprehends its development until today. |
|
|
|
1 |
Moleküler Biyoloji ve Genetik biliminin temel kavramlarını ve tarihçesini tanır ve günümüze kadar olan gelişimini kavrar. |
Anlatım |
Performans Ödevi, Gözlem |
6, 11 |
2 |
Prokaryotik ve ökaryotik hücrelerin özellikleri ve genomik yapıları hakkında bilgi sahibi olur, hücre bölünme işlemlerinin özelliklerini ve bu işlemlerin moleküler düzeyde düzenlenmesini kavrar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi, Gözlem |
10, 13 |
2 |
Gains knowledge about the properties and genomic structures of prokaryotic and eukaryotic cells, comprehend the features of cell division processes and the regulation of these processes at the molecular level. |
|
|
|
3 |
Comprehends the structures and properties of basic molecules of life, nucleic acids and proteins. Understands DNA replication, production of RNAs, production of proteins and the regulation of related molecular mechanisms, and interprets their importance for vital activities. |
|
|
|
3 |
Yaşamın temel molekülleri, nükleik asitler ve proteinlerin yapı ve özelliklerini kavrar. DNA replikasyonu, RNA üretimi, protein üretimi ve ilgili moleküler mekanizmaların düzenlenmesini anlar ve yaşamsal faaliyetler için önemini yorumlar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Gözlem |
1, 9, 10 |
4 |
Sağlık alanında kullanılan moleküler biyoloji uygulamalarının moleküler temellerini tanır. Sık kullanılan moleküler biyoloji tekniklerinden biri olan polimeraz zincir reaksiyonu tekniğini temel alarak güncel kullanımlarını yorumlar. |
Anlatım, Problem Çözme |
Sınav, Kısa Sınav, Gözlem |
1, 3, 6, 10, 11 |
4 |
Gets familiar with the molecular basis of molecular biological applications used in the field of health. Interprets their current uses on the basis of polymerase chain reaction technique, which is one of the frequently used molecular biological techniques. |
|
|
|
5 |
Understands human genome features and basic elements of heredity via having the knowledge of epigenetic mechanisms that provide the regulation of nucleic acids and proteins and connects these concepts with the processes of determining genetic characteristics. |
|
|
|
5 |
Nükleik asitlerin ve proteinlerin düzenlenmesini sağlayan epigenetik mekanizmalar hakkında bilgi sahibi olarak insan genom özelliklerini ve kalıtımın temel unsurlarını anlar ve bu kavramları genetik özellikleri belirleme süreçleriyle ilişkilendirir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi, Gözlem |
6, 10, 11 |
6 |
DNA ve kromozomlarda meydana gelen mutasyonların farkına varır. Mutasyonlara neden olan koşulların farkına varır ve bilinçli hareket eder. Ayrıca hücrelerdeki temel DNA onarım mekanizmaları hakkında bilgi kazanır. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi, Gözlem |
1, 10, 13, 15 |
6 |
Becomes aware of the mutations that occur in DNA and chromosomes. Realizes the conditions that cause mutations and act consciously. In addition, gains information about the basic DNA repair mechanisms in cells. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Biyoloji, Moleküler Biyoloji, Genetik |
Kaynaklar |
1) Concepts of Genetics, Authors: Klug, Cummings, Spencer, Pallodino, Publisher: Pearson
2) Campbell Biology, Authors: Urry, Cain, Wasserman, Minorsky, Orr, Publisher: Pearson
3) Fundamental Molecular Biology, Author:Lizabeth A. Allison, Publisher: Wiley
4) Tıbbi Genetik Ders Kitabı, Yazar: Nurettin Başaran, Yayınlayan Eskişehir Anadolu Üniv. Tıp Fak. , 1984
5) Kalıtım ve Evrim, Yazar: Ali Demirsoy, Meteksan Yayınları, 1984 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Moleküler Biyoloji ve Genetiğin Kapsamı ve Tarihçesi |
|
1 . Hafta |
The Scope and History of Molecular Biology and Genetics |
|
2 . Hafta |
The Structure and the Elements of the Cell |
|
2 . Hafta |
Hücrenin Yapısı ve Elementleri |
|
3 . Hafta |
Genom Organizasyonu ve Yapısı |
|
3 . Hafta |
Genome Organization and Structure |
|
4 . Hafta |
Cell Division and Its Molecular Regulation-I |
|
4 . Hafta |
Hücre Bölünmesi ve Moleküler Düzenlenmesi-I |
|
5 . Hafta |
Hücre Bölünmesi ve Moleküler Düzenlenmesi-II |
|
5 . Hafta |
Cell Division and Its Molecular Regulation-II |
|
6 . Hafta |
Nucleic Acids-I |
|
6 . Hafta |
Nükleik Asitler-I |
|
7 . Hafta |
Nükleik Asitler-II |
|
7 . Hafta |
Nucleic Acids-II |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Proteinler |
|
9 . Hafta |
Proteins |
|
10 . Hafta |
Replication |
|
10 . Hafta |
Replikasyon |
|
11 . Hafta |
Transkripsiyon |
|
11 . Hafta |
Transcription |
|
12 . Hafta |
Translation |
|
12 . Hafta |
Translasyon |
|
13 . Hafta |
Polimeraz Zincir Reaksiyonu ve Moleküler Biyolojik Uygulamalar |
|
13 . Hafta |
Polymerase Chain Reaction and Molecular Biological Applications |
|
14 . Hafta |
Human Genetics ans Epigenetics |
|
14 . Hafta |
İnsan Genetiği ve Epigenetik |
|
15 . Hafta |
Mutasyonlar ve DNA onarım Mekanizmaları |
|
15 . Hafta |
Mutations and DNA repair Mechanisms |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
30 |
Küçük sınav ve ödev |
4 |
20 |
Final Sınavı |
1 |
50 |
Performans Ödevi |
0 |
0 |
Gözlem |
0 |
0 |
Sınav |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Küçük sınav ve ödev |
14 |
2 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
108 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
X |
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
X |
|
|
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
|
|
|
|
X |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
|
X |
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|