ECZACILIK TARİHİ VE DEONTOLOJİSİ |
PHR109 |
1 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MUHAMMED ABDUR RAUF |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, farklı insan uygarlıkları boyunca eczacılık mesleğinin tarihsel gelişimini ve eczacılık mesleğinin farklı yönlerinin etik sorunlarını tartışmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
|
|
|
|
1 |
Mevcut eczacılık mesleğinin tarihsel perspektifini anlamak |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
3, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 18 |
2 |
Eczacılık için kritik öneme sahip tarihsel gelişimi açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
3, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 18 |
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
3 |
Etik teorileri anlama |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
5, 12, 14, 18 |
4 |
Eczacılık mesleği ile ilgili deontolojik etiği kavrar. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
5, 10, 12, 14, 18 |
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
Etik ilkeleri mesleğin pratiğine ve tıbbın tüm alanlarına uygulama becerisi kazanır. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
3, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 18 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Tarih öncesi ve antik (mezopotemi, mısır, hindistan, çin, yunanistan ve roma) eczacılık, orta çağ islam ve batı eczacılığı, avrupa rönesansı ve modern çağ eczacılığı, amerikan eczacılığı, hastane eczacılığı ve klinik eczacılığın yükselişi, ilaç endüstrisinin gelişimi , tarihsel gelişimi ve türkiye'de eczacılığın bugünkü durumu. Eczacılık etiği ve deontoloji, eczacılık uygulamaları ve ilaç araştırmalarında etik konular, kurumsal ve iş etiği, ilaçların küresel mevcudiyeti ve temel ilaçlar kavramı. |
Kaynaklar |
1. Bob Zebroski. 2016. Kısa bir eczacılık tarihi: insanlığın sağlık arayışı. Taylor Francis
2. Joy Wingfield, David Badcott. 2007. Eczacılık Etiği ve Karar Verme, Farmasötik Basın
3. Turhan Baytop. 2001. Türk Eczacılık Tarihi. İstanbul Üniversitesi Yayınları |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Tarih Öncesi Eczacılık, Mezopotamya ve Mısır'da Eski Eczacılık |
|
1 . Hafta |
Prehistoric Pharmacy, Ancient Pharmacy in Mesopotemia and Egypt |
|
2 . Hafta |
Ancient Pharmacy in India, China, Greece and Rome |
|
2 . Hafta |
Hindistan, Çin, Yunanistan ve Roma'da Antik Eczane |
|
3 . Hafta |
Orta Çağ Arap ve İslami ve Batı Eczanesi |
|
3 . Hafta |
Medieval Arab & Islamic and Western Pharmacy |
|
4 . Hafta |
Pharmacy During European Early Modern Era, and modern Era Pharmacy-From Apothecary to Chemist to Pharmacist |
|
4 . Hafta |
Avrupa Erken Modern Çağında Eczacılık ve Modern Çağda Eczacılık-Eczacılıktan Kimyagerliğe ve Eczacılığa |
|
5 . Hafta |
Sömürge ve Erken Amerikan Eczacılığı |
|
5 . Hafta |
Colonial and Early American Pharmacy |
|
6 . Hafta |
20th-21st Century American Pharmacy |
|
6 . Hafta |
20.-21. Yüzyıl Amerikan Eczacılığı |
|
7 . Hafta |
Eczacılık Eğitiminin ve İlaç Endüstrisinin Tarihçesi |
|
7 . Hafta |
History of Pharmacy Education and Pharmaceutical Industry |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Türkiye'de Eczacılığın Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü Durumu |
|
9 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Historical development and the current state of Pharmacy in Turkey |
|
10 . Hafta |
Definition of ethics and deontology, pharmacy ethics and its development and purpose, code of ethics, human rights and patient’s rights |
|
10 . Hafta |
Etik ve deontolojinin tanımı, eczacılık etiği ve gelişimi ve amacı, etik kurallar, insan hakları ve hasta hakları |
|
11 . Hafta |
Eczacılık uygulamalarında etik sorunlar, etik ikilemler ve etik ilkelerin uygulanması |
|
11 . Hafta |
Ethical issues in pharmacy practice, ethical dilemmas and application of ethical principles |
|
12 . Hafta |
Ethical issues in capacity and consent, confidentiality, vulnerable patient groups, issues at the beginning and end of life, conscience clauses, genetics and pharmacogenetics, stem cell research |
|
12 . Hafta |
Kapasite ve rıza, gizlilik, savunmasız hasta grupları, yaşamın başlangıcındaki ve sonundaki sorunlar, vicdani hükümler, genetik ve farmakogenetik, kök hücre araştırmalarındaki etik sorunlar |
|
13 . Hafta |
Kaynak tahsisi, örgütsel ve iş etiği, terapötik araştırmalarda araştırma etiği ve klinik deneyler, araştırmalarda hayvanların kullanımı |
|
13 . Hafta |
Resource allocation, organizational and business ethics, research ethics and clinical trials in therapeutic research, use of animals in research |
|
14 . Hafta |
Orphan diseases, orphan drugs, aids and the regulation of medicines, ethical examination of the physician-pharmacist relationship |
|
14 . Hafta |
Yetim hastalıklar, yetim ilaçlar, aids ve ilaçların düzenlenmesi, hekim-eczacı ilişkisinin etik açıdan incelenmesi |
|
15 . Hafta |
Farmasötik üretim endüstrisi, İlaçların küresel mevcudiyeti ve gelişmekte olan ülkeler, Temel ilaçlar konsepti |
|
15 . Hafta |
The pharmaceutical manufacturing industry, Global availability of medicines and developing countries, Essential medicines concept |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Kısa sınav (Quiz) |
2 |
20 |
Arasınav |
1 |
30 |
Final |
1 |
50 |
Sınav |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Sözlü Değerlendirme |
0 |
0 |
Kısa cevaplı sorular |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
1 |
14 |
Kısa sınav (Quiz) |
2 |
1 |
2 |
Arasınav |
1 |
1 |
1 |
Final |
1 |
1 |
1 |
Sınıfdışı kendi çalışması |
14 |
2 |
28 |
Final hazırlık |
1 |
15 |
15 |
Arasınav hazırlık |
1 |
15 |
15 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
76 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
X |
|
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
X |
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
|
|
|
|
X |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
|
X |
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
|
|
X |
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
|
|
X |
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
X |
|
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
|
|
|
|
X |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
|
X |
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
|
|
|
|
X |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|
|
|
|
X |
|