TIBBİ İLK YARDIM |
PHR111 |
1 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. GÜL ANIL |
Dersin Amacı |
Herhangi bir yaşamı tehdit edici durumda sağlık görevlilerinin yardımı sağlanana kadar, kaza yapan kişiye hayat kurtarmak veya durumun kötüleşmesini önlemek için olay yerindeki mevcut ekipmanlarla geçici bakım ve ilaçsız uygulamaları öğretmek. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Being able to define the concept of first aid and its primary objectives |
|
|
|
1 |
İlk yardım kavramını ve öncelikli amaçlarını tanımlayabilme. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 18 |
2 |
Temel ilk yardım konularının temel ilkelerini tartışabilme |
Anlatım |
Gözlem |
8, 18 |
2 |
To be able to discuss the basic principles of basic first aid subjects. |
|
|
|
3 |
Ability to explain coma and shock positions. |
|
|
|
3 |
Koma ve şok pozisyonlarını açıklayabilme |
Anlatım |
Gözlem |
8, 18 |
4 |
Bebek, çocuk ve erişkinlerde temel yaşam desteği uygulama becerisi |
Anlatım |
Gözlem |
8, 18 |
4 |
Ability to perform basic life support in infants, children and adults. |
|
|
|
5 |
Ability to perform basic first aid practices. |
|
|
|
5 |
Temel ilk yardım uygulamalarını yapabilme becerisi |
Anlatım |
Gözlem |
8, 18 |
6 |
Yaralının taşınmasına ilişkin genel kuralları özetleyebilme. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 10, 18 |
6 |
To be able to summarize the general rules of transportation of the casualty. |
|
|
|
7 |
The first aider knows multiple traumas, Head-Neck-Face traumas, Chest-Abdomen-Extremity traumas and protective first aid approach to the individual in this situation. |
|
|
|
7 |
İlkyardımcı çoklu travmaları, Baş-Boyun-Yüz travmalarını, Göğüs-Karın-Ekstremite travmalarını bilir ve bu durumdaki bireye koruyucu ilk yardım yaklaşımını; |
Anlatım |
Gözlem |
8, 10, 18 |
8 |
Yanık, sıcağa ve soğuğa maruz kalan bireye yaklaşım ilkelerini bilir; |
Anlatım |
Gözlem |
8, 10, 18 |
8 |
Knows the principles of approach to the individual who is exposed to burns, heat and cold. |
|
|
|
9 |
Has knowledge about poisonings and can make necessary applications. |
|
|
|
9 |
Zehirlenmeler hakkında bilgi sahibi olur ve gerekli uygulamaları yapabilir. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 10, 18 |
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Genel ilk yardım bilgileri, hasta, yaralı ve olay yeri değerlendirmesi, temel yaşam desteği, kanamada ilk yardım, yaralanmalarda ilk yardım, yanık, donma ve sıcak çarpmasında ilk yardım, bilinç kaybında ilk yardım, zehirlenmelerde ilk yardım, ilk yardım hayvan ısırmalarında yardım, yabancı cisimlerin göze, kulağa ve buruna kaçmasında ilk yardım, yabancı cisim aspirasyonunda ilk yardım, boğulmada ilk yardım, hasta ve yaralı nakil teknikleri. |
Kaynaklar |
1- Özden, M. (2014). İlkyardım ve Acil Bakım Ders Kitabı, İstanbul: Yazarın Kendi Yayını.
2- Süzen, LB. (2014). Temel İlkyardım İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
3- Yıldız, H., Çatal, E. (Ed.). (2015). İlkyardım İstanbul: Lisans Yayıncılık.
4- T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Temel İlk Yardım Uygulamaları Eğitim Kitabı ANKARA 2011 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Genel İlk Yardım Bilgileri, Hasta, Yaralı ve Olay Yeri Değerlendirmesi, |
|
1 . Hafta |
General First Aid Information, Evaluation of Patient, Injured and Crime Scene |
|
2 . Hafta |
Basic Life Support |
|
2 . Hafta |
Temel yaşam desteği, |
|
3 . Hafta |
Kanamada ilk yardım, |
|
3 . Hafta |
First aid in bleeding |
|
4 . Hafta |
First Aid in Fractures |
|
4 . Hafta |
Kırıklarda İlk Yardım, |
|
5 . Hafta |
Yanıklar, donma ve sıcak çarpması için ilk yardım |
|
5 . Hafta |
First aid for burns, frostbite and heat stroke |
|
6 . Hafta |
First Aid in Consciousness Disorders |
|
6 . Hafta |
Bilinç Bozukluklarında İlk Yardım, |
|
7 . Hafta |
Yaralanmalar için İlk Yardım |
|
7 . Hafta |
First Aid for Injuries |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Zehirlenmede İlk Yardım |
|
9 . Hafta |
First Aid in Poisoning |
|
10 . Hafta |
Animal Bites First Aid |
|
10 . Hafta |
Hayvan Isırıkları İlk Yardım |
|
11 . Hafta |
Göz, Kulak ve Burundaki Yabancı Cisimlerde İlk Yardım |
|
11 . Hafta |
First Aid for Foreign Objects in the Eyes, Ears and Nose |
|
12 . Hafta |
First Aid in Foreign Body Aspirations |
|
12 . Hafta |
Yabancı Cisim Aspirasyonlarında İlk Yardım |
|
13 . Hafta |
Boğulmada İlk Yardım, |
|
13 . Hafta |
First Aid in Choking |
|
14 . Hafta |
Patient and Injured Transport Techniques |
|
14 . Hafta |
Hasta ve Yaralı Nakil Teknikleri |
|
15 . Hafta |
Dersin Değerlendirilmesi |
|
15 . Hafta |
Evaluation of the Course |
|
16 . Hafta |
FİNAL |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışma |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Yarıyıl Sonu |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
15 |
15 |
Final sınavı |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
1 |
9 |
9 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
74 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
X |
|
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
X |
|
|
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
|
|
|
|
X |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
X |
|
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|
|
|
|
X |
|