FİZYOLOJİ |
PHR102 |
2 |
4 |
0 |
6,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜN ÖYKÜ ÖZDEMİR |
Dersin Amacı |
Fizyoloji, vücudun nasıl çalıştığının incelenmesidir: hücrelerin, organların ve tüm vücudun işlev görme biçimleri ve bu işlevlerin değişen bir ortamda nasıl sürdürüldüğü. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explain the introductory concepts of human physiology and discuss homeostatic principles. |
|
|
|
1 |
İnsan fizyolojisine giriş niteliğindeki kavramları açıklar ve homeostatik ilkeleri tartışır. |
Anlatım |
Gözlem |
4 |
2 |
Sinir sistemi ile ilgili temel fizyolojik kavramları açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
4 |
2 |
Explain the basic physiological concepts related to the nervous system. |
|
|
|
3 |
Explain the functional aspects of endocrine system glands. |
|
|
|
3 |
Endokrin sistem bezlerinin fonksiyonel yönlerini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
4 |
4 |
Kan dolaşımı ile ilgili temel kavramları açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
4 |
4 |
Explain the basic concepts of blood circulation. |
|
|
|
5 |
Discuss the relationship between respiratory system structure and function. Explain respiratory physiology integrated processes and respiratory control. |
|
|
|
5 |
Solunum sistemi yapısı ve işlevi arasındaki ilişkiyi tartışır. Solunum fizyolojisi entegre süreçlerini ve solunum kontrolünü açıklar |
Anlatım |
Gözlem |
4 |
6 |
Gastrointestinal sistem, sindirim ve besin emilimini ayrıntılı olarak açıklayın |
Anlatım |
Gözlem |
4 |
6 |
Explain in detail the gastrointestinal system, digestion and nutrient absorption. |
|
|
|
7 |
Explain the basic principles of kidney physiology in detail. |
|
|
|
7 |
Böbrek fizyolojisinin temel ilkelerini ayrıntılı olarak açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
4 |
8 |
Erkek ve dişi üreme organlarının fonksiyonel uyumunu açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
4 |
8 |
Explain the functional compatibility of male and female reproductive organs. |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu kursun içeriği; Fizyolojiye Giriş, Hücre Yapısı ve İşlevi, Zar Fizyolojisi, Kas Sistemi, Kardiyovasküler Sistem, Solunum Sistemi, Sindirim Sistemi, Metabolizma, Üriner Sistem, Vücut-Sıvı Bölümleri ve Maddelerin Hareketi, Sinir Sistemi, Duyu Sistemi, Endokrin Sistem, Üreme Sistemi . |
Kaynaklar |
Guyton Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı, Vander İnsan Fizyolojisi, Ganong'un Tıbbi Fizyoloji İncelemesi |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Fizyolojiye Giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to Physiology |
|
2 . Hafta |
Physical Structure and Function of the Cell |
|
2 . Hafta |
Hücrenin Fiziksel Yapısı ve İşlevi |
|
3 . Hafta |
Membran Fizyolojisi |
|
3 . Hafta |
Membrane Physiology |
|
4 . Hafta |
Muscular System |
|
4 . Hafta |
Kas sistemi |
|
5 . Hafta |
Kardiyovasküler sistem |
|
5 . Hafta |
Cardiovascular System |
|
6 . Hafta |
The respiratory system |
|
6 . Hafta |
Solunum sistemi |
|
7 . Hafta |
Sindirim sistemi |
|
7 . Hafta |
Digestive system |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Metabolizma |
|
9 . Hafta |
Metabolism |
|
10 . Hafta |
Urinary System |
|
10 . Hafta |
Üriner sistem |
|
11 . Hafta |
Vücut Sıvısı Bölmeleri ve Maddelerin Hareketi |
|
11 . Hafta |
Body Fluid Compartments and Movement of Substances |
|
12 . Hafta |
Nervous system |
|
12 . Hafta |
Sinir sistemi |
|
13 . Hafta |
Duyusal Sistem |
|
13 . Hafta |
Sensory System |
|
14 . Hafta |
Endocrine System |
|
14 . Hafta |
Endokrin sistem |
|
15 . Hafta |
Üreme sistemi |
|
15 . Hafta |
Reproductive System |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Kısa Cevaplı Sorular |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
25 |
50 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
148 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
X |
|
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
X |
|
|
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
|
|
|
|
X |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
X |
|
|
|
|
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|