HALK SAĞLIĞI |
PHR106 |
2 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Halk sağlığı yaklaşımını, çalışma alanlarını ve sağlık sorunlarına halk sağlığı bakış açısını tartışır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Discuss the basic concepts related to the branch of public health |
|
|
|
1 |
Halk sağlığı branşı ile ilgili temel kavramları tartışır. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 5, 9 |
2 |
Sağlıklı olmak ve sağlığı geliştirmek için gerekli koşulları açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 5, 9 |
2 |
Explain the conditions necessary to be healthy and improve health |
|
|
|
3 |
Interpret the country's public health programs carried out within the scope of primary health services. |
|
|
|
3 |
Birinci basamak sağlık hizmetleri kapsamında yürütülen ülke halk sağlığı programlarını yorumlar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 5, 9 |
4 |
Toplumdaki özel grupların önemli/öncelikli sağlık sorunlarını halk sağlığı açısından yorumlar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 5, 9 |
4 |
Interpret the important/priority health problems of special groups in the society from a public health perspective. |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu kursun içeriği; Sağlık ve temel sağlık hizmetleri kavramı, Halk sağlığının temel felsefesi, kapsamı ve ilkeleri, Sağlıklı beslenme ve fiziksel egzersiz, Toplumun beslenme durumunun iyileştirilmesi, Üreme sağlığı ve aile planlaması, Kadın sağlığı, Bulaşıcı hastalıklar, Çocuk sağlığı, Çocuk sağlığı, Yaşlı sağlığı , Kronik hastalıklar, Ruh ve toplum sağlığı, Meslek ve çevre sağlığı, Genel inceleme ve tartışma. |
Kaynaklar |
1-Sabahat Tezcan, Epidemiyoloji: Tıbbi Araştırmaların Yöntembilimi
2-Çağatay Güler, Levent Akın; Halk Sağlığı
3-Avrupa ve Dünya Sağlık Raporları
4-Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Stratejik Planları |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Health and primary health care concept |
|
1 . Hafta |
Sağlık ve birinci basamak sağlık hizmetleri konsepti |
|
2 . Hafta |
Halk sağlığı branşının temel felsefesi, kapsamı ve ilkeleri |
|
2 . Hafta |
The basic philosophy, scope and principles of the public health branch |
|
3 . Hafta |
Healthy nutrition and sports |
|
3 . Hafta |
sağlıklı beslenme ve spor |
|
4 . Hafta |
Beslenme durumunun iyileştirilmesi |
|
4 . Hafta |
Improving nutritional status |
|
5 . Hafta |
Reproductive health/family planning |
|
5 . Hafta |
Üreme sağlığı/aile planlaması |
|
6 . Hafta |
Kadın Sağlığı |
|
6 . Hafta |
Women's health |
|
7 . Hafta |
Infectious diseases |
|
7 . Hafta |
Bulaşıcı hastalıklar |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
9 . Hafta |
Child health |
|
9 . Hafta |
Çocuk Sağlığı |
|
10 . Hafta |
Çocuk Sağlığı |
|
10 . Hafta |
Child health |
|
11 . Hafta |
Elderly Health |
|
11 . Hafta |
Yaşlı Sağlığı |
|
12 . Hafta |
Kronik hastalıklar |
|
12 . Hafta |
Chronic diseases |
|
13 . Hafta |
Mental health and social health |
|
13 . Hafta |
Ruh sağlığı ve sosyal sağlık |
|
14 . Hafta |
Çevre ve iş sağlığı |
|
14 . Hafta |
Environment and occupational health |
|
15 . Hafta |
General review and discussion |
|
15 . Hafta |
Genel inceleme ve tartışma |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
8 |
16 |
Ara Sınav |
1 |
14 |
14 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
74 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
|
X |
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
|
|
|
X |
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
|
|
|
X |
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|