Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
HALK SAĞLIĞI PHR106 2 2 0 3,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin Amacı Halk sağlığı yaklaşımını, çalışma alanlarını ve sağlık sorunlarına halk sağlığı bakış açısını tartışır.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Discuss the basic concepts related to the branch of public health
1 Halk sağlığı branşı ile ilgili temel kavramları tartışır. Anlatım Gözlem 3, 5, 9
2 Sağlıklı olmak ve sağlığı geliştirmek için gerekli koşulları açıklar. Anlatım Gözlem 3, 5, 9
2 Explain the conditions necessary to be healthy and improve health
3 Interpret the country's public health programs carried out within the scope of primary health services.
3 Birinci basamak sağlık hizmetleri kapsamında yürütülen ülke halk sağlığı programlarını yorumlar. Anlatım Gözlem 3, 5, 9
4 Toplumdaki özel grupların önemli/öncelikli sağlık sorunlarını halk sağlığı açısından yorumlar. Anlatım Gözlem 3, 5, 9
4 Interpret the important/priority health problems of special groups in the society from a public health perspective.
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Bu kursun içeriği; Sağlık ve temel sağlık hizmetleri kavramı, Halk sağlığının temel felsefesi, kapsamı ve ilkeleri, Sağlıklı beslenme ve fiziksel egzersiz, Toplumun beslenme durumunun iyileştirilmesi, Üreme sağlığı ve aile planlaması, Kadın sağlığı, Bulaşıcı hastalıklar, Çocuk sağlığı, Çocuk sağlığı, Yaşlı sağlığı , Kronik hastalıklar, Ruh ve toplum sağlığı, Meslek ve çevre sağlığı, Genel inceleme ve tartışma.
Kaynaklar
1-Sabahat Tezcan, Epidemiyoloji: Tıbbi Araştırmaların Yöntembilimi 2-Çağatay Güler, Levent Akın; Halk Sağlığı 3-Avrupa ve Dünya Sağlık Raporları 4-Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Stratejik Planları
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Health and primary health care concept
1 . Hafta Sağlık ve birinci basamak sağlık hizmetleri konsepti
2 . Hafta Halk sağlığı branşının temel felsefesi, kapsamı ve ilkeleri
2 . Hafta The basic philosophy, scope and principles of the public health branch
3 . Hafta Healthy nutrition and sports
3 . Hafta sağlıklı beslenme ve spor
4 . Hafta Beslenme durumunun iyileştirilmesi
4 . Hafta Improving nutritional status
5 . Hafta Reproductive health/family planning
5 . Hafta Üreme sağlığı/aile planlaması
6 . Hafta Kadın Sağlığı
6 . Hafta Women's health
7 . Hafta Infectious diseases
7 . Hafta Bulaşıcı hastalıklar
8 . Hafta Ara Sınav
8 . Hafta Midterm
9 . Hafta Child health
9 . Hafta Çocuk Sağlığı
10 . Hafta Çocuk Sağlığı
10 . Hafta Child health
11 . Hafta Elderly Health
11 . Hafta Yaşlı Sağlığı
12 . Hafta Kronik hastalıklar
12 . Hafta Chronic diseases
13 . Hafta Mental health and social health
13 . Hafta Ruh sağlığı ve sosyal sağlık
14 . Hafta Çevre ve iş sağlığı
14 . Hafta Environment and occupational health
15 . Hafta General review and discussion
15 . Hafta Genel inceleme ve tartışma
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Yarıyıl içi çalışmaları 2 30
Ara Sınav 1 20
Dönem Sonu Sınavı 1 50
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 2 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 50
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) 16 1 16
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Yarıyıl içi çalışmaları 2 8 16
Ara Sınav 1 14 14
Dönem Sonu Sınavı 1 14 14
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 74
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field.
2 Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems.
3 Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. X
4 Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use.
5 Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. X
6 Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
7 Production of medication recognition, quality control, and medication standardization.
8 Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals
9 Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. X
10 Cultivates lifelong learning and is open to improvement.
11 Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession.
12 Archives and records the protocols related to his profession.
13 Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications.
14 Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out.
15 Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products.
16 Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures.
17 Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them.
18 Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability.