BİLGİ TEKNOLOJİLERİ |
PHR112 |
2 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ONUR ÇETİNKAYA |
Dersin Amacı |
Öğrencilerin bilgisayarı yardımcı bir araç olarak etkin bir şekilde kullanabilmeleri için temel donanım, işletim sistemi ve ofis uygulamaları hakkında bilgi ve pratiklik kazandırmak. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explain the history of information technologies. |
|
|
|
1 |
Bilişim teknolojilerinin tarihçesini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 10, 12 |
2 |
Bilişim teknolojilerinin avantaj ve dezavantajlarını karşılaştırır. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 10, 12 |
2 |
Compares the advantages and disadvantages of information technologies. |
|
|
|
3 |
Discusses the infrastructure of computer systems. |
|
|
|
3 |
Bilgisayar sistemlerinin altyapısını tartışır. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 10, 12 |
4 |
Bilgisayardaki işletim sistemlerini ayırt eder. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 10, 12 |
4 |
Distinguish the operating systems on the computer. |
|
|
|
5 |
Solves bugs in operating systems. |
|
|
|
5 |
İşletim sistemlerindeki hataları çözer. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 10, 12 |
6 |
MS Word, MS Excel ve MS Powerpoint programlarını karşılaştırır. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 10, 12 |
6 |
Compares MS Word, MS Excel and MS Powerpoint programs. |
|
|
|
7 |
It builds its own website. |
|
|
|
7 |
Kendi web sitesini oluşturur. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 10, 12 |
8 |
Kendi sosyal medya hesaplarını yönetmektedir. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 10, 12 |
8 |
He manages his own social media accounts. |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu kursun içeriği; Bilgisayarın tarihçesi, Donanım ve çevresel birimler, Sayı sistemleri, Bilgisayar işletim sistemleri, Bilgisayar ağları ve internet, Sosyal ağlar, Web tasarımı, E-ticaret, MS Office (Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Publisher). |
Kaynaklar |
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Bilgisayarın Tarihi |
|
1 . Hafta |
History of Computer |
|
2 . Hafta |
Hardware and Peripherals |
|
2 . Hafta |
Donanım ve Çevre Birimleri |
|
3 . Hafta |
Sayı sistemi |
|
3 . Hafta |
Number System |
|
4 . Hafta |
Computer Operating Systems |
|
4 . Hafta |
Bilgisayar İşletim Sistemleri |
|
5 . Hafta |
Bilgisayar Ağları ve İnternet |
|
5 . Hafta |
Computer Networks and the Internet |
|
6 . Hafta |
Use of Social Sharing Systems |
|
6 . Hafta |
Sosyal Paylaşım Sistemlerinin Kullanımı |
|
7 . Hafta |
Web tasarımı |
|
7 . Hafta |
Web design |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
E-Commerce |
|
9 . Hafta |
E-Commerce |
|
10 . Hafta |
MS Word 2016 |
|
10 . Hafta |
MS Word 2016 |
|
11 . Hafta |
MS Excel 2016 |
|
11 . Hafta |
MS Excel 2016 |
|
12 . Hafta |
MS Excel 2016 |
|
12 . Hafta |
MS Excel 2016 |
|
13 . Hafta |
MS PowerPoint 2016 |
|
13 . Hafta |
MS PowerPoint 2016 |
|
14 . Hafta |
MS OneNote - MS Publisher 2016 |
|
14 . Hafta |
MS OneNote - MS Publisher 2016 |
|
15 . Hafta |
Veritabanları ve MS Access 2016 |
|
15 . Hafta |
Veritabanları ve MS Access 2016 |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Final sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
1 |
2 |
Ara Sınav |
1 |
12 |
12 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
48 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
|
|
X |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
X |
|
|
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
|
|
|
|
X |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|