ANATOMİ |
PHR114 |
2 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Prof.Dr. MUSTAFA BÜYÜKMUMCU |
Dersin Amacı |
Anatomi terminolojisi, genel tıbbi terimler, insan vücudunun sistemleri ve organizasyonu hakkında bilgi vermek, uygulama yapmak. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explains general concepts in anatomy. |
|
|
|
1 |
Anatomideki genel kavramları açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
2 |
Genel ve özel anatomi terimlerini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
2 |
Describes general and special anatomy terms. |
|
|
|
3 |
Depicts and demonstrates anatomical planes and axes. |
|
|
|
3 |
Anatomik düzlemleri ve eksenleri tasvir eder ve gösterir. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
4 |
Hareket sisteminin anatomisini tanır ve hareket sistemini oluşturan elemanları bir araya getirerek fonksiyonlarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
4 |
Recognizes the anatomy of the locomotor system and explains its functions by bringing together the elements that make up the locomotor system. |
|
|
|
5 |
Recognize the anatomy of the digestive system. |
|
|
|
5 |
Sindirim sisteminin anatomisini tanır. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
6 |
Dolaşım sisteminin anatomisini tanır. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
6 |
Recognize the anatomy of the circulatory system. |
|
|
|
7 |
Recognize the anatomy of the respiratory system. |
|
|
|
7 |
Solunum sisteminin anatomisini tanır. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
8 |
Ürogenital sistemin anatomisini ve endokrin organların bölgesel anatomisini ve morfolojik yapısını tanır. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
8 |
Recognize the anatomy of the urogenital system and the regional anatomy and morphological structure of endocrine organs. |
|
|
|
9 |
Explains and interprets the anatomy of the nervous system |
|
|
|
9 |
Sinir sisteminin anatomisini açıklar ve yorumlar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
10 |
Tüm kemik, eklem ve kasları tanır ve görevlerini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
10 |
Recognizes all bones, joints and muscles and explains their functions. |
|
|
|
11 |
Shows the structures in the oral cavity and the organs that make up the digestive tract. |
|
|
|
11 |
Ağız boşluğundaki yapıları ve sindirim sistemini oluşturan organları gösterir. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
12 |
Kalbin yerini, kalp oluşumlarını, arterleri ve damarları gösterir. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
12 |
Shows the location of the heart, cardiac formations, arteries and veins. |
|
|
|
13 |
Shows the upper and lower respiratory tract organs. |
|
|
|
13 |
Üst ve alt solunum yolu organlarını gösterir. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
14 |
Üriner sistem organlarını ayırt eder, kadın ve erkek genital organlarını karşılaştırır. Endokrin sistem organlarını gösterir. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
14 |
Distinguish urinary system organs, compare male and female genital organs. Shows the endocrine system organs. |
|
|
|
15 |
Recognize the formations of the central and peripheral nervous systems and the autonomic nervous system. |
|
|
|
15 |
Merkezi ve periferik sinir sistemi ile otonom sinir sisteminin oluşumlarını tanır. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 10 |
|
Dersin İçeriği |
Bu kursun içeriği; Anatomiye giriş ve temel kavramlar, temel tıbbi terminoloji hakkında genel bilgiler, bölgesel anatomi, insan vücudu ve sistemlerinin bölgeleri ve organizasyonu, Sindirim sistemi, dolaşım sistemi, solunum sistemi, ürogenital sistem, endokrin sistem ve anatomik oluşumları hakkında bilgiler, Organizasyon sinir sisteminin tanımı ve sınıflandırılması, Merkezi sinir sistemi, Periferik sinir sistemi, Otonom sinir sistemi, Duyu organları. |
Kaynaklar |
Putz R, Pabst R. Sobotta insan anatomisi atlası Cilt 2 12. İngilizce Ed. Münih, Urban Schwarzenberg 1994 Yıldırım M. İnsan Anatomisi. Nobel kitapevi, İstanbul 2003. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Anatomiye Giriş ve Temel Kavramlar, Temel Tıbbi Terminoloji, Vücudumuzun Bölgesel Anatomisi ve Bölümleri, İnsan Vücudu Organizasyonu ve Sistemleri Hakkında Genel Bilgiler |
|
1 . Hafta |
Introduction to Anatomy and Basic Concepts, Basic Medical Terminology, Regional Anatomy and Parts of Our Body, General Information about Human Body Organization and Systems |
|
2 . Hafta |
Locomotor System Anatomy |
|
2 . Hafta |
Hareket Sistemi Anatomisi |
|
3 . Hafta |
Hareket Sistemi Anatomisi |
|
3 . Hafta |
Locomotor System Anatomy |
|
4 . Hafta |
Information About the Digestive System and Its Anatomical Formations |
|
4 . Hafta |
Sindirim Sistemi ve Anatomik Oluşumları Hakkında Bilgiler |
|
5 . Hafta |
Dolaşım Sistemi ve Anatomik Oluşumları Hakkında Bilgiler |
|
5 . Hafta |
Information About the Circulatory System and Its Anatomical Formations |
|
6 . Hafta |
Information About the Respiratory System and Its Anatomical Formations |
|
6 . Hafta |
Solunum Sistemi ve Anatomik Oluşumları Hakkında Bilgiler |
|
7 . Hafta |
Ürogenital Sistem ve Anatomik Oluşumları Hakkında Bilgiler |
|
7 . Hafta |
Information About the Urogenital System and Its Anatomical Formations |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Endokrin Sistem ve Anatomik Oluşumlar Hakkında Bilgiler |
|
9 . Hafta |
Information About Endocrine System and Anatomical Formations |
|
10 . Hafta |
Information About Endocrine System and Anatomical Formations |
|
10 . Hafta |
Endokrin Sistem ve Anatomik Oluşumlar Hakkında Bilgiler |
|
11 . Hafta |
Sinir Sistemi Organizasyonu ve Sınıflandırması |
|
11 . Hafta |
Nervous System Organization and Classification |
|
12 . Hafta |
Central Nervous System |
|
12 . Hafta |
Central Nervous System |
|
13 . Hafta |
Peripheral Nervous System |
|
13 . Hafta |
Peripheral Nervous System |
|
14 . Hafta |
Autonomic Nervous System |
|
14 . Hafta |
Otonom sinir sistemi |
|
15 . Hafta |
Duyu organları |
|
15 . Hafta |
Sense organs |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
0 |
0 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
76 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
X |
|
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
|
|
X |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|