ORGANİK KİMYA-I |
PHR201 |
3 |
3 |
0 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Canlı organizmada meydana gelen kimyasal reaksiyonları ve ilaç sentezinde kullanılan reaksiyonları kimyasal açıdan değerlendirmek. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Distinguish alkanes, alkenes, alkynes. |
|
|
|
1 |
Alkanları, alkenleri, alkinleri ayırt edin. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
2 |
Örnekler alkoller, fenoller ve eterler. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
2 |
Examples alcohols, phenols and ethers. |
|
|
|
3 |
Recognize alkyl halides. |
|
|
|
3 |
Alkil halojenürleri tanır. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
4 |
Eliminasyon reaksiyonlarını gösterir. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
4 |
Indicates elimination reactions |
|
|
|
5 |
Shows the substitution reactions. |
|
|
|
5 |
Yer değiştirme reaksiyonlarını gösterir. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
6 |
Yeniden düzenleme reaksiyonlarını gösterir. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
6 |
Shows rearrangement reactions. |
|
|
|
7 |
Explain the mechanisms of organic reactions. |
|
|
|
7 |
Organik reaksiyonların mekanizmalarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
8 |
Yapısal izomerizmi açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
8 |
Explain the structural isomerism. |
|
|
|
9 |
Explain functional group isomerism. |
|
|
|
9 |
Fonksiyonel grup izomerizmini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
10 |
Geometrik izomerliği tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
10 |
Defines geometric isomerism. |
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu kursun içeriği; Karbonun özellikleri, atom ve bağ teorileri, karbon-karbon bağlarının oluşumu ve özellikleri, karbonheteroatom bağları, Reaktivite ve mekanizma, elektrofiller, nükleofiller ve özellikleri, asitlik ve bazlık, Organik bileşiklerin isimlendirilmesi, İsimlendirme kuralları, Alkanlar, sikloalkanlar, yapısal izomerizm , Alkenler, alkinler, alken izomerizmi, Alkollerin, eterlerin, alkil halojenürlerin ve kükürt içeren bileşiklerin genel özellikleri, Kiralite ve stereoizomerizm, Aromatiklik ve aromatik reaksiyonların özellikleri, Karbonil grubu, aldehitler ve ketonların genel özellikleri, Karboksilik asitlerin genel özellikleri ve türevleri, Aminlerin genel özellikleri, Biyolojik ve polimer bileşikleri. |
Kaynaklar |
Fessenden, R.J., Fessenden, J.S. and Logue, M.W. (2001) Organik Kimya. Güneş Kitabevi, Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Karbonun özellikleri, atom teorileri, bağ teorileri |
|
1 . Hafta |
Properties of carbon, atomic theories, bond theories |
|
2 . Hafta |
Carbon-carbon bonds, formation and properties of carbon-heteroatom bonds |
|
2 . Hafta |
Karbon-karbon bağları, karbon-heteroatom bağlarının oluşumu ve özellikleri |
|
3 . Hafta |
Organik yapı |
|
3 . Hafta |
Organic structure |
|
4 . Hafta |
Reactivity and mechanism |
|
4 . Hafta |
Reaktivite ve mekanizma |
|
5 . Hafta |
Elektrofiller ve nükleofiller |
|
5 . Hafta |
Electrophiles and nucleophiles |
|
6 . Hafta |
Characteristics of electrophilic and nucleophilic reactions |
|
6 . Hafta |
Elektrofilik ve nükleofilik reaksiyonların özellikleri |
|
7 . Hafta |
Organik bileşiklerin adlandırılması |
|
7 . Hafta |
Nomenclature of organic compounds |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara SINAV |
|
9 . Hafta |
Alkanlar, yapısal izomer kavramı |
|
9 . Hafta |
Alkanes, the concept of its structural isomer |
|
10 . Hafta |
Carbocyclic ring systems |
|
10 . Hafta |
Karbosiklik halka sistemleri |
|
11 . Hafta |
Alkenler, geometrik izomer, alkinler |
|
11 . Hafta |
Alkenes, geometric isomer, alkynes |
|
12 . Hafta |
Alkyl halides |
|
12 . Hafta |
Alkil halojenürler |
|
13 . Hafta |
Alkoller |
|
13 . Hafta |
Alcohols |
|
14 . Hafta |
Sulfur compounds |
|
14 . Hafta |
Kükürt bileşikleri |
|
15 . Hafta |
Stereoizomerizm |
|
15 . Hafta |
Stereoisomerism |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Final sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
0 |
0 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
6 |
12 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
20 |
Final sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
100 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
X |
|
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
|
|
X |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
X |
|
|
|
|
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|