MICROBIOLOGY-IMMUNOLOGY |
PHR203 |
3 |
4 |
0 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜN ÖYKÜ ÖZDEMİR |
Dersin Amacı |
İnsanlarda hastalığa neden olan mikroorganizmaların genel özelliklerini tanımak, bulaşma yolları ve korunma yolları hakkında bilgi sahibi olmak, neden oldukları hastalıkların özelliklerini ve hastalık oluşum mekanizmalarını değerlendirmek. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Classifies microorganisms. |
|
|
|
1 |
Mikroorganizmaları sınıflandırır. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 9 |
2 |
Mikroorganizmaların morfolojisini tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 9 |
2 |
Describes the morphology of microorganisms |
|
|
|
3 |
Explain the genetics of microorganisms. |
|
|
|
3 |
Mikroorganizmaların genetiğini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 9 |
4 |
Mikroorganizmaların fizyolojisini ve metabolizmasını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 9 |
4 |
Explain the physiology and metabolism of microorganisms. |
|
|
|
5 |
Describe the transmission routes of microorganisms. |
|
|
|
5 |
Mikroorganizmaların bulaşma yollarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 9 |
6 |
Sterilizasyon formlarına örnekler. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 9 |
6 |
Examples of sterilization forms. |
|
|
|
7 |
Explain the ways of disinfection. |
|
|
|
7 |
Dezenfeksiyon yollarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 9 |
8 |
Antimikrobiyal kemoterapi formlarını gösterir. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 9 |
8 |
Shows forms of antimicrobial chemotherapy. |
|
|
|
9 |
Explains immunity and immune response. |
|
|
|
9 |
Bağışıklık ve bağışıklık tepkisini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 9 |
10 |
Konakçının immünolojik özelliklerini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 9 |
10 |
Explain the immunological characteristics of the host. |
|
|
|
11 |
Defines vaccines and immune serums. |
|
|
|
11 |
Aşıları ve immün serumları tanımlar |
Anlatım |
Gözlem |
6, 9 |
12 |
Bakterileri ve hastalıklarını tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 11 |
12 |
Defines bacteria and their diseases. |
|
|
|
13 |
Defines viruses and their diseases |
|
|
|
13 |
Virüsleri ve hastalıklarını tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 9 |
14 |
Mantarları ve hastalıklarını tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
6, 11 |
14 |
Defines fungi and their diseases |
|
|
|
15 |
Defines parasites and their diseases. |
|
|
|
15 |
Parazitleri ve hastalıklarını tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
9, 12 |
|
Dersin İçeriği |
İmmün sistemin genel yapısı ve fonksiyonları, nonspesifik ve spesifik immünite ve bileşenleri, antijenin tanımlanması, mikroorganizmaların antijenik molekülleri, antikorların yapısı ve özellikleri, antijenlerin işlenmesi ve sunumu öğretilir. |
Kaynaklar |
Madigan, M., Martinko, J.M., Dunlap, P.V., Clark, D.V. Brock Biology of Microorganisms.Pearson Education, 2009.
Bilgehan,H.Temel Mikrobiyoloji ve Bağışıklık Bilimi.Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi, 2002.
Tunail, N. Mikrobiyoloji. Palme Yayıncılık, 2009.
Özgüven T. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmünoloji. Güneş Tıp Kitabevi, 2008. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Mikrobiyolojinin tarihçesi, mikrobiyolojinin önemi |
|
1 . Hafta |
History of microbiology, importance of microbiology |
|
2 . Hafta |
Classification of microorganisms |
|
2 . Hafta |
Mikroorganizmaların sınıflandırılması |
|
3 . Hafta |
Mikroorganizmaların morfolojisi |
|
3 . Hafta |
Morphology of microorganisms |
|
4 . Hafta |
Microorganism reproduction, microbial genetics, microbial metabolism |
|
4 . Hafta |
Mikroorganizma üremesi, mikrobiyal genetik, mikrobiyal metabolizma |
|
5 . Hafta |
Sterilizasyon ve dezenfeksiyon |
|
5 . Hafta |
Sterilization and disinfection |
|
6 . Hafta |
Antimicrobial chemotherapy |
|
6 . Hafta |
Antimikrobiyal kemoterapi |
|
7 . Hafta |
Antimikrobiyal kemoterapi |
|
7 . Hafta |
Antimicrobial chemotherapy |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
normal bitki örtüsü |
|
9 . Hafta |
Normal flora |
|
10 . Hafta |
Bacterial infectious agents |
|
10 . Hafta |
Bakteriyel bulaşıcı ajanlar |
|
11 . Hafta |
Mantar bulaşıcı ajanlar |
|
11 . Hafta |
Fungal infectious agents |
|
12 . Hafta |
Viral and parasitic infectious agents, microbial diagnosis |
|
12 . Hafta |
Viral ve parazitik enfeksiyöz ajanlar, mikrobiyal tanı |
|
13 . Hafta |
Bağışıklık ve bağışıklık tepkisi |
|
13 . Hafta |
Immunity and immune response |
|
14 . Hafta |
Vaccines and immune serums |
|
14 . Hafta |
Aşılar ve bağışıklık serumları |
|
15 . Hafta |
İlaç endüstrisinde aşırı duyarlılık, immün yetmezlik, mikrobiyoloji |
|
15 . Hafta |
Hypersensitivity, immunodeficiency, microbiology in the pharmaceutical industry |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
2 |
32 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
15 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
16 |
16 |
Final sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
112 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
|
|
|
|
X |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
|
X |
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|