FİZYOPATOLOJİ |
PHR207 |
3 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu ders hastalıklardaki fizyopatolojik süreçleri ve değişiklikleri inceler. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Knows the basic pathological factors affecting the disease process. |
|
|
|
1 |
Hastalık sürecini etkileyen temel patolojik faktörleri bilir. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
2 |
Belirlenen vücut sistemleri ile ilgili farklı fizyopatolojik süreçleri bilir. |
Anlatım |
Gözlem |
9 |
2 |
Knows different physiopathological processes related to determined body systems. |
|
|
|
3 |
Can establish a relationship between diseases and physiopathological processes. |
|
|
|
3 |
Hastalıklar ile fizyopatolojik süreçler arasında ilişki kurabilir. |
Anlatım |
Gözlem |
9 |
4 |
Hastalıkların fizyopatolojisi hakkında bilgi sahibi olur. |
Anlatım |
Gözlem |
11 |
4 |
Has knowledge about the physiopathology of diseases. |
|
|
|
5 |
Plan the nursing care of the patient by using the knowledge of physiopathology. |
|
|
|
5 |
Fizyopatoloji bilgilerini kullanarak hastanın hemşirelik bakımını planlar. |
Anlatım |
Gözlem |
11 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Solunum sistemi fizyolojisi ve cerrahi hastalıklar, sinir sistemi fizyolojisi ve cerrahi hastalıklar, üriner sistem fizyolojisi ve cerrahi hastalıklar, doku ve organ fizyolojisi, endokrin sistem fizyolojisi ve cerrahi hastalıklar, görme fizyolojisi, işitme fizyolojisi, denge sistemi. |
Kaynaklar |
1. Hemşirelik Uygulamaları serisi, Lippincott Williams, Philadelphia.
2. Stephen J. McPhee tarafından düzenlendi (2000) Hastalığın Patofizyolojisi: klinik tıbba giriş 3. baskı. Lange Tıp Kitapları/McGraw-Hill, Sağlık Meslek Bölümü. New York 2. Akbayrak, Erkal İlhan, Ançel, Albayrak. (Ed.) (2007). Hemşirelik Bakım Planları (Dahiliye-Cerrahi Hemşireliği ve Psiko-sosyal Boyut). Alter Yayıncılık Akdemir, Ankara
3. Akdemir N. İç Hastalıkları Ve Hemşirelik Bakımı. Ed. Akdemir N, Birol L, Sistem Ofset, 2004, Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Solunum Sisteminin Fizyolojisi |
|
1 . Hafta |
Physiology of the Respiratory System |
|
2 . Hafta |
Physiopathological Changes in Diseases of the Respiratory System |
|
2 . Hafta |
Solunum Sistemi Hastalıklarında Fizyopatolojik Değişiklikler |
|
3 . Hafta |
Sinir Sisteminin Fizyolojisi |
|
3 . Hafta |
Physiology of the Nervous System |
|
4 . Hafta |
Physiopathological Changes in Diseases of the Nervous System |
|
4 . Hafta |
Sinir Sistemi Hastalıklarında Fizyopatolojik Değişiklikler |
|
5 . Hafta |
Üriner Sistem Fizyolojisi |
|
5 . Hafta |
Physiology of the Urinary System |
|
6 . Hafta |
Physiopathological Changes in Urinary System Diseases |
|
6 . Hafta |
Üriner Sistem Hastalıklarında Fizyopatolojik Değişiklikler |
|
7 . Hafta |
Doku ve Organ Nakli Fizyolojisi |
|
7 . Hafta |
Tissue and Organ Transplantation Physiology |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara SINAV |
|
9 . Hafta |
Endokrin Sistemin Fizyolojisi |
|
9 . Hafta |
Physiology of the Endocrine System |
|
10 . Hafta |
Physiopathological Changes in Endocrine System Disease |
|
10 . Hafta |
Endokrin Sistem Hastalıklarında Fizyopatolojik Değişiklikler |
|
11 . Hafta |
Görme Fizyolojisi |
|
11 . Hafta |
Vision Physiology |
|
12 . Hafta |
Physiopathological Changes of the Eye |
|
12 . Hafta |
Gözün Fizyopatolojik Değişiklikleri |
|
13 . Hafta |
İşitme Fizyolojisi |
|
13 . Hafta |
Hearing Physiology |
|
14 . Hafta |
Balance System |
|
14 . Hafta |
Denge Sistemi |
|
15 . Hafta |
Denge Sistemi |
|
15 . Hafta |
Balance System |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
2 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
5 |
5 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
81 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
X |
|
|
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
|
X |
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
|
X |
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|