Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
ANALİTİK KİMYA UYGULAMA-I PHR211 3 0 3 3,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin Amacı Katyon ve anyonların reaksiyonlarını ve özelliklerini öğretmek ve laboratuvarda sistematik kalitatif (nitel) kimyasal analiz yapma becerisi kazandırmak.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Discuss the HCl group cations (group I) and their systematic analysis.
1 HCl grup katyonlarını (grup I) ve bunların sistematik analizlerini tartışın. Deney Doküman İncelemesi 12
2 H2S grubu katyonlarını (Grup II) ve sistematik analizlerini tartışın. Deney Doküman İncelemesi 12
2 Discuss the H2S group cations (Group II) and their systematic analysis.
3 Discuss the (NH4)2S group cations (Group III) and their systematic analysis.
3 (NH4)2S grubu katyonlarını (Grup III) ve sistematik analizlerini tartışın. Deney Doküman İncelemesi 12
4 (NH4)2CO3 grubu katyonlarını (IV. grup) ve sistematik analizlerini tartışın. Deney Doküman İncelemesi 12
4 Discuss the (NH4)2CO3 group cations (IV. group) and their systematic analysis.
5 Discuss the soluble group cations (Group V) and their systematic analysis.
5 Çözünür grup katyonlarını (Grup V) ve sistematik analizlerini tartışın. Deney Doküman İncelemesi 12
6 Ca(NO3)2 grubu anyonlarını (grup I) ve sistematik analizlerini tartışın. Deney Doküman İncelemesi 12
6 Discuss the Ca(NO3)2 group anions (group I) and their systematic analysis.
7 Discuss the Ba(NO3)2 group anions (Group II) and their systematic analysis.
7 Ba(NO3)2 grubu anyonlarını (Grup II) ve sistematik analizlerini tartışın. Deney Doküman İncelemesi 12
8 Zn(NO3)2 grubu anyonlarını (Grup III) ve sistematik analizlerini tartışın. Deney Doküman İncelemesi 12
8 Discuss the Zn(NO3)2 group anions (Group III) and their systematic analysis.
9 Discuss AgNO3 group anions (group IV) and their systematic analysis.
9 AgNO3 grubu anyonlarını (grup IV) ve sistematik analizlerini tartışın. Deney Doküman İncelemesi 12
10 Çözünmüş grup anyonlarını (Grup V) ve sistematik analizlerini tartışın. Deney Doküman İncelemesi 12
10 Discuss the dissolved group anions (Group V) and their systematic analysis.
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında kalitatif ve kantitatif analizler yapılmaktadır.
Kaynaklar
Gündüz, T., Yarı-Mikro Kalitatif Analiz Laboratuvar Kitabı, Gazi Kitabevi, Ankara, 2005.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Grup I katyonları ve sistematik analizleri (HCl grup katyonları)
1 . Hafta Group I cations and their systematic analysis (HCl group cations)
2 . Hafta II. group cations and systematic analysis (H2S group cations)
2 . Hafta II. grup katyonları ve sistematik analiz (H2S grup katyonları)
3 . Hafta II. grup katyonları ve sistematik analiz (H2S grup katyonları)
3 . Hafta II. group cations and systematic analysis (H2S group cations)
4 . Hafta III. group cations and systematic analysis [(NH4)2S group cations]
4 . Hafta III. grup katyonları ve sistematik analiz [(NH4)2S grup katyonları]
5 . Hafta III. grup katyonları ve sistematik analiz [(NH4)2S grup katyonları]
5 . Hafta III. group cations and systematic analysis [(NH4)2S group cations]
6 . Hafta IV. and V. group cations and their systematic analysis [(NH4)2CO3 and soluble group cations]
6 . Hafta IV. ve V. grup katyonları ve sistematik analizleri [(NH4)2CO3 ve çözünür grup katyonları]
7 . Hafta IV. ve V. grup katyonları ve sistematik analizleri [(NH4)2CO3 ve çözünür grup katyonları]
7 . Hafta IV. and V. group cations and their systematic analysis [(NH4)2CO3 and soluble group cations]
8 . Hafta Midterm
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta IV. grup katyonlarının sistematik analizi (Tüm grup katyonları)
9 . Hafta I-V. systematic analysis of group cations (All group cations)
10 . Hafta I-V. systematic analysis of group cations (All group cations)
10 . Hafta IV. grup katyonlarının sistematik analizi (Tüm grup katyonları)
11 . Hafta IV. grup katyonlarının sistematik analizi (Tüm grup katyonları)
11 . Hafta I-V. systematic analysis of group cations (All group cations)
12 . Hafta Group I anions and their systematic analysis [Ca(NO3)2 group anions]
12 . Hafta Grup I anyonları ve sistematik analizleri [Ca(NO3)2 grubu anyonları]
13 . Hafta II. ve III. grup anyonları ve sistematik analizleri [Ba(NO3)2 ve Zn(NO3)2 grubu anyonları]
13 . Hafta II. and III. group anions and their systematic analysis [Ba(NO3)2 and Zn(NO3)2 group anions]
14 . Hafta IV. and V. group anions and their systematic analysis (AgNO3 and solute group anions)
14 . Hafta IV. ve V. grup anyonları ve sistematik analizleri (AgNO3 ve çözünen grup anyonları)
15 . Hafta Bilinmeyen katı numunede katyonların ve anyonların sistematik analizi
15 . Hafta Systematic analysis of cations and anions in unknown solid sample
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Doküman İncelemesi 10 30
Ara Sınav 1 20
Dönem Sonu Sınavı 1 50
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 2 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 50
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) 16 1 16
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Yarıyıl içi çalışmaları 10 2 20
Ara Sınav 1 4 4
Dönem Sonu Sınavı 1 4 4
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 58
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. X
2 Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. X
3 Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. X
4 Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. X
5 Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. X
6 Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data. X
7 Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. X
8 Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals X
9 Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. X
10 Cultivates lifelong learning and is open to improvement. X
11 Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. X
12 Archives and records the protocols related to his profession. X
13 Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. X
14 Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. X
15 Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. X
16 Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. X
17 Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. X
18 Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. X