BİYOKİMYA |
PHR209 |
3 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
İnsan organizmasındaki organik molekül ve elementleri tanır, metabolizmalarını ve enerji oluşumunu açıklar, metabolizmaları kontrol eden sistemleri ilişkilendirir, metabolizmalarla ilgili patolojik durumları örnekler. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Compares the structure of blood and important macro and micro molecules for the organism. |
|
|
|
1 |
Kanın yapısını ve organizma için önemli olan makro ve mikro molekülleri karşılaştırır. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
2 |
Makro ve mikro moleküllerin organizmadaki görevlerini bilir. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
2 |
Knows the functions of macro and micro molecules in the organism. |
|
|
|
3 |
Evaluates the laboratory results of macro and micro molecules. |
|
|
|
3 |
Makro ve mikro moleküllerin laboratuvar sonuçlarını değerlendirir. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
4 |
Vücut sıvılarının birbirleri ile olan ilişkilerini karşılaştırır. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
4 |
Compares the relationship of body fluids with each other. |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu kurs; Biyokimyaya Giriş - Atomun Yapısı, Proteinler, Enzimler - Metabolizmanın Yapısı, Katabolizma, Karbonhidratlar, Karbonhidrat Metabolizması, Lipitler, Lipitlerin Metabolizması, Protein metabolizması, Anabolizma ve Kontrol, Anabolizma ve Kontrol, Hormonlar, Hormonlar, Vitaminler ve Mineraller; konuları içerir. |
Kaynaklar |
Eczacılık Fakültesi Öğrencileri için Biokimya Dersleri Prof. Dr. Ayşa Can, Prof. Dr. Nuriye Akev İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2008 (2. Baskı) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Hayatın moleküler anlamı |
|
1 . Hafta |
Molecular meaning of life |
|
2 . Hafta |
Biochemical view of blood |
|
2 . Hafta |
Kanın biyokimyasal görünümü |
|
3 . Hafta |
Karbonhidratların yapısı ve metabolizması |
|
3 . Hafta |
Structure and metabolism of carbohydrates |
|
4 . Hafta |
Evaluation of carbohydrates in the biochemistry laboratory |
|
4 . Hafta |
Biyokimya laboratuvarında karbonhidratların değerlendirilmesi |
|
5 . Hafta |
Lipitlerin yapısal özellikleri ve metabolizması |
|
5 . Hafta |
Structural features and metabolism of lipids |
|
6 . Hafta |
Evaluation of lipids in the biochemistry laboratory |
|
6 . Hafta |
Biyokimya laboratuvarında lipitlerin değerlendirilmesi |
|
7 . Hafta |
Ateroskleroza biyokimyasal yaklaşım |
|
7 . Hafta |
Biochemical approach to atherosclerosis |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Proteinlerin ve amino asitlerin yapısı |
|
9 . Hafta |
Structure of proteins and amino acids |
|
10 . Hafta |
Evaluation of proteins and amino acids in the biochemistry laboratory |
|
10 . Hafta |
Biyokimya laboratuvarında proteinlerin ve amino asitlerin değerlendirilmesi |
|
11 . Hafta |
Vitaminler |
|
11 . Hafta |
Vitamins |
|
12 . Hafta |
Enzymes and laboratory evaluation |
|
12 . Hafta |
Enzimler ve laboratuvar değerlendirmesi |
|
13 . Hafta |
Hormonlar ve laboratuvar değerlendirmesi |
|
13 . Hafta |
Hormones and laboratory evaluation |
|
14 . Hafta |
Minerals and laboratory evaluation |
|
14 . Hafta |
Mineraller ve laboratuvar değerlendirmesi |
|
15 . Hafta |
Vücut sıvıları ve idrar |
|
15 . Hafta |
Body fluids and urine |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
2 |
32 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
15 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
15 |
15 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
106 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
X |
|
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
|
X |
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
|
|
|
X |
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
X |
|
|
|
|
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|