ORGANİK KİMYA-II |
PHR202 |
4 |
3 |
0 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Canlı organizmada meydana gelen kimyasal reaksiyonları ve ilaç sentezinde kullanılan reaksiyonları kimyasal açıdan değerlendirmek. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Distinguish alkanes, alkenes, alkynes. |
|
|
|
1 |
Aromatik elektrofilik yer değiştirme reaksiyonlarını tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
2 |
Aromatik nükleofilik ikame reaksiyonlarını örnekler. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
2 |
Examples alcohols, phenols and ethers. |
|
|
|
3 |
Recognize alkyl halides. |
|
|
|
3 |
Aldehitleri ve ketonları ayırt eder. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
4 |
Aromatik eletrofik ikame reaksiyonlarında türlerin reaktivitesini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
4 |
Indicates elimination reactions. |
|
|
|
5 |
Shows the substitution reactions. |
|
|
|
5 |
Karbonil grubu üzerinden gerçekleşen reaksiyonları açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
6 |
Karbonil grubunun alfa konumundan geçen reaksiyonları açıklayınız. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
6 |
Shows rearrangement reactions. |
|
|
|
7 |
Explain the mechanisms of organic reactions. |
|
|
|
7 |
Karboksilik asitlerin özelliklerini ve reaksiyonlarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
8 |
Esterlerin ve karboksile halojenürlerin özelliklerini ve reaksiyonlarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
8 |
Explain the structural isomerism. |
|
|
|
9 |
Explain functional group isomerism. |
|
|
|
9 |
Amitlerin özelliklerini ve reaksiyonlarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
10 |
Aminlerin özelliklerini tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
10 |
Defines geometric isomerism. |
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
Amin elde etme reaksiyonlarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
12 |
Aminlerin reaksiyonlarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu kurs; 1. Aromatik ikame reaksiyonları, 2. Aromatik elektrofilik ikame reaksiyonları, 3. Aromatik elektrofilik ikame reaksiyonları (Devamı), 4. Aromatik bileşikler, özellikleri ve reaksiyonları,5. Karbonil grubu, özellikleri ve reaksiyonları, 6. Aldehitler, özellikleri ve reaksiyonları, 7. Ketonlar, özellikleri ve reaksiyonları, 8. Karbonil grubu vasıtasıyla reaksiyonlar, 9. Karbonil grubunun alfa pozisyonu vasıtasıyla reaksiyonlar, 10. Karboksilik asitler , özellikleri ve reaksiyonları, 11. Esterler, özellikleri ve reaksiyonları, 12. Aminler, özellikleri ve reaksiyonları, 13. Aminler, özellikleri ve reaksiyonları(Devamı), 14. Amitler, özellikleri ve reaksiyonları; konuları içerir. |
Kaynaklar |
Organik Kimya Ders Notları öğrencilere verilecektir.Fessenden, R.J., Fessenden, J.S. and Logue, M.W. (2001) Organik Kimya. Güneş Kitabevi, Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Aromatik ikame reaksiyonları |
|
1 . Hafta |
Properties of carbon, atomic theories, bond theories |
|
2 . Hafta |
Carbon-carbon bonds, formation and properties of carbon-heteroatom bonds |
|
2 . Hafta |
Aromatik elektrofilik ikame reaksiyonları |
|
3 . Hafta |
Aromatik elektrofilik ikame reaksiyonları |
|
3 . Hafta |
Organic structure |
|
4 . Hafta |
Reactivity and mechanism |
|
4 . Hafta |
Aromatik bileşikler, özellikleri ve reaksiyonları |
|
5 . Hafta |
Karbonil grubu, özellikleri ve reaksiyonları |
|
5 . Hafta |
Electrophiles and nucleophiles |
|
6 . Hafta |
Characteristics of electrophilic and nucleophilic reactions |
|
6 . Hafta |
Aldehitler, özellikleri ve reaksiyonları |
|
7 . Hafta |
Ketonlar, özellikleri ve reaksiyonları |
|
7 . Hafta |
Nomenclature of organic compounds |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Karbonil grubu aracılığıyla reaksiyonlar |
|
9 . Hafta |
Alkanes, the concept of its structural isomer |
|
10 . Hafta |
Carbocyclic ring systems |
|
10 . Hafta |
Karbonil grubunun alfa konumundan ilerleyen reaksiyonlar |
|
11 . Hafta |
Karboksilik asitler, özellikleri ve reaksiyonları |
|
11 . Hafta |
Alkenes, geometric isomer, alkynes |
|
12 . Hafta |
Alkyl halides |
|
12 . Hafta |
Esterler, özellikler ve reaksiyonlar |
|
13 . Hafta |
Aminler, özellikleri ve reaksiyonları |
|
13 . Hafta |
Alcohols |
|
14 . Hafta |
Sulfur compounds |
|
14 . Hafta |
Aminler, özellikleri ve reaksiyonları |
|
15 . Hafta |
Aminler, özellikleri ve reaksiyonları |
|
15 . Hafta |
Stereoisomerism |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
2 |
32 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
14 |
14 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
16 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
110 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
X |
|
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
|
|
X |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
X |
|
|
|
|
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|