FARMAKOLOJİ-I |
PHR204 |
4 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Merkezi sinir sistemi ilaçlarının genel farmakolojisi, ilaç toksisitesi, uyuşturucu kullanımı ve uyuşturucu bağımlılığı konularını ve farmakolojik özelliklerini değerlendirmek. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Defines the pharmacokinetics and pharmacodynamics of drugs. |
|
|
|
1 |
İlaçların farmakokinetiğini ve farmakodinamiğini tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
2 |
2 |
İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik fonksiyonlarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
2 |
2 |
Explain the pharmacokinetic and pharmacodynamic functions of drugs. |
|
|
|
3 |
Summarizes the pharmacokinetics and pharmacodynamics of drugs. |
|
|
|
3 |
İlaçların farmakokinetiğini ve farmakodinamiğini özetler. |
Anlatım |
Gözlem |
2 |
4 |
İlaç toksisitesini ve uyuşturucu kullanımını tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
2 |
4 |
Define drug toxicity and drug abuse. |
|
|
|
5 |
Explain drug toxicity and their mechanisms. |
|
|
|
5 |
İlaç toksisitesini ve mekanizmalarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
2 |
6 |
İlaç toksisitesi ve uyuşturucu kullanımına örnekler verir. |
Anlatım |
Gözlem |
2 |
6 |
Gives examples of drug toxicity and drug abuse. |
|
|
|
7 |
Defines the pharmacokinetics and pharmacodynamics of central nervous system drugs |
|
|
|
7 |
Santral sinir sistemi ilaçlarının farmakokinetiğini ve farmakodinamiğini tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
2 |
8 |
Santral sinir sistemi ilaçlarının etki mekanizmalarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
2 |
8 |
Explain the mechanism of action of central nervous system drugs. |
|
|
|
9 |
Gives examples of central nervous system drugs. |
|
|
|
9 |
Merkezi sinir sistemi ilaçlarına örnekler verir. |
Anlatım |
Gözlem |
2 |
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Farmakolojinin tanımı, Farmakolojik deney teknikleri, Yeni ilaç geliştirme basamakları, Reseptör kavramı ve reseptör sonrası hücresel olaylar, İlaçların etki mekanizmaları, İlaçların temel farmakokinetik prensipleri ve farmakokinetik özellikleri (absorpsiyon, dağılım, metabolizma ve atılım), Yollar ilaçların veriliş şekli, İlaç dozu ve etki ilişkisi, İlaçların etkisini değiştiren faktörler, İlaçların istenmeyen/toksik etkileri, İlaç etkileşim mekanizmaları, Reçete bölümleri ve reçete değerlendirme kuralları. |
Kaynaklar |
1.Kayaalp, SO: Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Ankara.
2.Hardman JG, Limbird LE, Eds.: Goodman and Gilman’s The Pharmacological Basis of Therapeutics, New York.
3.Katzung & Trevor: Farmakoloji, Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
İlaçların Emilimi ve Dağılımı |
|
1 . Hafta |
Absorption and Distribution of Drugs |
|
2 . Hafta |
Elimination and Excretion of Drugs, Mechanisms of Drug Action |
|
2 . Hafta |
İlaçların Eliminasyonu ve Atılımı, İlaç Etki Mekanizmaları |
|
3 . Hafta |
Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi |
|
3 . Hafta |
Dose-Concentration-Effect Relationship |
|
4 . Hafta |
Receptors, Drug-Receptor Relationship |
|
4 . Hafta |
Reseptörler, İlaç-Reseptör İlişkisi |
|
5 . Hafta |
Farmakodinamik ve Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri |
|
5 . Hafta |
Pharmacodynamic and Pharmacokinetic Drug Interactions |
|
6 . Hafta |
Lean Toxic Effects, Special Toxic Effects |
|
6 . Hafta |
Yalın Toksik Etkiler, Özel Toksik Etkiler |
|
7 . Hafta |
Teratojenik Etki |
|
7 . Hafta |
Teratogenic Effect |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Aşırı duyarlılık reaksiyonları |
|
9 . Hafta |
Hypersensitivity Reactions |
|
10 . Hafta |
Introduction to Central Nervous System Pharmacology |
|
10 . Hafta |
Merkezi Sinir Sistemi Farmakolojisine Giriş |
|
11 . Hafta |
Epilepsi Tedavisinde Kullanılan İlaçlar |
|
11 . Hafta |
Drugs Used in the Treatment of Epilepsy |
|
12 . Hafta |
Anxiolytic and Hypnotic Drugs, Central Nervous System Stimulants |
|
12 . Hafta |
Anksiyolitik ve Hipnotik İlaçlar, Merkezi Sinir Sistemi Uyarıcıları |
|
13 . Hafta |
Genel Anestezikler, Nöroleptik İlaçlar |
|
13 . Hafta |
General Anesthetics, Neuroleptic Drugs |
|
14 . Hafta |
Antidepressant Drugs |
|
14 . Hafta |
Antidepresan İlaçlar |
|
15 . Hafta |
Uyuşturucu Bağımlılığı ve Uyuşturucu Suistimali |
|
15 . Hafta |
Drug Addiction and Drug Abuse |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
Gözlem |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
12 |
24 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
16 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
80 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
X |
|
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
|
|
|
|
X |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
X |
|
|
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
X |
|
|
|
|
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|