FARMASÖTİK BOTANİK |
PHR210 |
4 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Tıbbi amaçlı kullanılan bitkilerin anatomik özellikleri, sınıflandırılması ve teşhisi hakkında bilgi vermek, önemli familyaları, ilaçları ve taşıdıkları etken maddeleri tanıtmak. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Defines the properties of the plant cell |
|
|
|
1 |
Bitki hücresinin özelliklerini tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
2 |
Bitkisel dokuları ayırt eder. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
2 |
Distinguish vegetative tissues. |
|
|
|
3 |
Recognize the characteristics of flowers, fruits and seeds in plants. |
|
|
|
3 |
Bitkilerde çiçek, meyve ve tohumların özelliklerini tanır. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
4 |
Bitkilerin sınıflandırılmasını yapar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
4 |
Makes the classification of plants. |
|
|
|
5 |
Explain the naming of plants. |
|
|
|
5 |
Bitkilerin isimlerini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
6 |
Bitkilerin teşhisini yapar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
6 |
Makes the diagnosis of plants. |
|
|
|
7 |
Recognize the plants used in pharmacy. |
|
|
|
7 |
Eczacılıkta kullanılan bitkileri tanır. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
8 |
Önemli familyaları ve özelliklerini tanır. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
8 |
Recognizes important families and their characteristics. |
|
|
|
9 |
Explain the spread and trade of medicinal plants. |
|
|
|
9 |
Tıbbi bitkilerin yayılışını ve ticaretini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 6 |
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Doğrudan ilaç olarak veya tıpta kullanılan bitkiler, bu bitkilerin taksonomik karakterleri, tıpta kullanılan kısımları, etken maddeleri ve etkileri. |
Kaynaklar |
Farmasötik Botanik, A. Baytop, İstanbul Üniversitesi Basımevi, 1996.
Farmasötik Botanik, N. Tanker, M. Koyuncu, M. Coşkun, Ankara Üniversitesi Basımevi, Yayın No: 93, 2007. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Bitki hücresi ve özellikleri |
|
1 . Hafta |
Plant cell and its properties |
|
2 . Hafta |
External and internal morphological features of plant tissues, roots, stems and leaves |
|
2 . Hafta |
Bitki dokularının, köklerinin, gövdelerinin ve yapraklarının dış ve iç morfolojik özellikleri |
|
3 . Hafta |
Çiçek, meyve ve tohumun dış ve iç morfolojik özellikleri. |
|
3 . Hafta |
External and internal morphological features of flower, fruit and seed |
|
4 . Hafta |
History of Pharmaceutical Botany |
|
4 . Hafta |
Farmasötik Botanik Tarihi |
|
5 . Hafta |
Tıbbi bitkilerin sistematiği: sınıflandırma |
|
5 . Hafta |
Systematics of medicinal plants: classification |
|
6 . Hafta |
Nomenclature and identification of plants and drugs |
|
6 . Hafta |
Bitki ve ilaçların isimlendirilmesi ve tanımlanması |
|
7 . Hafta |
Türkiye florası, herbaryumlar, bitkiler aleminin grupları |
|
7 . Hafta |
Flora of Turkey, herbariums, groups of plant kingdom |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Tıbbi, zehirli ve ekonomik değeri olan bitkilerin özellikleri |
|
9 . Hafta |
Properties of plants with medicinal, poisonous and economic value |
|
10 . Hafta |
Turkey's natural medicinal plants, distribution and trade |
|
10 . Hafta |
Türkiye'nin doğal şifalı bitkileri, dağıtımı ve ticareti |
|
11 . Hafta |
Bitkisel tedavide güncel olan bitkiler |
|
11 . Hafta |
Plants that are up to date in herbal therapy |
|
12 . Hafta |
Families important in pharmacy and their general characteristics |
|
12 . Hafta |
Eczacılıkta önemli familyalar ve genel özellikleri |
|
13 . Hafta |
Bacteriophyta, Cyanophyta, Phycophyta |
|
13 . Hafta |
Bacteriophyta, Cyanophyta, Phycophyta |
|
14 . Hafta |
Mycophyta, Bryophyta, Pteridophyta |
|
14 . Hafta |
Mycophyta, Bryophyta, Pteridophyta |
|
15 . Hafta |
Gymnospermae ve Angiospermae |
|
15 . Hafta |
Gymnospermae ve Angiospermae |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
15 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
14 |
14 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
X |
|
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
|
|
X |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
X |
|
|
|
|
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|