FARMASÖTİK BOTANİK UYGULAMA |
PHR212 |
4 |
0 |
3 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Tıbbi amaçlı kullanılan bitkilerin anatomik/morfolojik özelliklerini belirlemeyi ve mikroskopi ve familya teşhis anahtar listesi yardımıyla teşhisini yapmayı öğretmek. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Recognize the parts of the microscope |
|
|
|
1 |
Mikroskobun kısımlarını tanır |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
2 |
Bitki hücresini mikroskop yardımıyla tanır |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
2 |
Recognize the plant cell with the help of microscope |
|
|
|
3 |
Distinguish plant tissues with the aid of a microscope |
|
|
|
3 |
Mikroskop yardımıyla bitki dokularını ayırt etme |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
4 |
Bitki yapraklarının morfolojisini tanımlar |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
4 |
Defines the morphology of plant leaves |
|
|
|
5 |
Defines the morphology of flowers |
|
|
|
5 |
Çiçeklerin morfolojisini tanımlar |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
6 |
Meyvelerin morfolojisini tanımlar |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
6 |
Defines the morphology of fruits |
|
|
|
7 |
Recognize the morphology of medicinal plants |
|
|
|
7 |
Tıbbi bitkilerin morfolojisini tanır |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
8 |
Önemli familyaların morfolojik özelliklerini açıklar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
8 |
Explain the morphological features of important families |
|
|
|
9 |
Distinguish the families of Pinaceae, Liliaceae, Papaveraceae, Lamiaceae, Leguminosae, Apiaceae, and Asteracea. |
|
|
|
9 |
Pinaceae, Liliaceae, Papaveraceae, Lamiaceae, Leguminosae, Apiaceae ve Asteracea familyalarını ayırt eder. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Tedavide kullanılan bitkilerin yaprak, kabuk, kök, meyve, tohum ve çiçeklerinin morfolojik ve anatomik yapıları, liken, mantar ve eğrelti otları örnekleri ile bitkilerin başta olmak üzere bitkilerin yaprak ve diğer organları tedavide kullanılanlar incelenir. Bu ilaçların toz formlarının karakteristik elementlerinin mikroskop altında incelenmesi de bu laboratuvar çalışmalarının konuları arasındadır. |
Kaynaklar |
Farmasötik Botanik Uygulama, N. Tanker, Ankara Universitesi Basımevi, Yayın No. 92, 2007. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Mikroskop ve vejetatif hücrenin tanımı |
|
1 . Hafta |
Definition of microscope and vegetative cell |
|
2 . Hafta |
Leaf morphology |
|
2 . Hafta |
Yaprak morfolojisi |
|
3 . Hafta |
Salgı ve örtücü tüyler |
|
3 . Hafta |
Secretory and cover hairs |
|
4 . Hafta |
Crystals |
|
4 . Hafta |
Kristaller |
|
5 . Hafta |
Çiçek Morfolojisi |
|
5 . Hafta |
Flower Morphology |
|
6 . Hafta |
Fruit and seed morphology |
|
6 . Hafta |
Meyve ve tohum morfolojisi |
|
7 . Hafta |
Pinaceae, Liliaceae, Papaveraceae ailesi |
|
7 . Hafta |
Pinaceae, Liliaceae, Papaveraceae family |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Lamiaceae ve Leguminosae familyası |
|
9 . Hafta |
Lamiaceae ve Leguminosae family |
|
10 . Hafta |
Apiaceae ve Asteraceae family |
|
10 . Hafta |
Apiaceae ve Asteraceae familyası |
|
11 . Hafta |
Drog morfolojisi |
|
11 . Hafta |
Drog morphology |
|
12 . Hafta |
Drog morphology |
|
12 . Hafta |
Drog morfolojisi |
|
13 . Hafta |
Drog morfolojisi |
|
13 . Hafta |
Drog morphology |
|
14 . Hafta |
Recognition of Plant Families Containing Medicinal Plants |
|
14 . Hafta |
Tıbbi Bitkiler İçeren Bitki Ailelerinin Tanınması |
|
15 . Hafta |
Herbaryum numune hazırlama |
|
15 . Hafta |
Herbarium specimen preparation |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Doküman İncelemesi |
12 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
12 |
1 |
12 |
Ara Sınav |
1 |
8 |
8 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
58 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
X |
|
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
|
|
X |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
X |
|
|
|
|
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|