FARMASÖTİK TEKNOLOJİ-II |
PHR306 |
6 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Öğrenciyi reoloji, iki fazlı sistemlerin özellikleri, yarı katı dozaj formları ve işlevleri ve kalite kontrolleri hakkında bilgilendirmek. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Will be assessed the rheological and interfacial properties |
|
|
|
1 |
Reolojik ve arayüzey özellikleri değerlendirilecek. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 7, 10, 16 |
2 |
Süspansiyon ve emülsiyon formülasyonları tasarlanacaktır. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 7, 10, 16 |
2 |
Will be designed suspension and emulsion formulations |
|
|
|
3 |
Will be designed aerosol systems |
|
|
|
3 |
Aerosol sistemleri tasarlanacak. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 7, 10, 16 |
4 |
Yarı katı dozaj formları tasarlanacak. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 7, 10, 16 |
4 |
Will be designed semi-solid dosage forms |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders Reoloji, Kolloidler, Süspansiyonlar, Arayüzey özellikleri, Emülsiyonlar, Aerosoller, Deriden geçirgenlik hakkında in vitro çalışma ve cilde uygulanan yarı katı preparatlar, Rektal ve vajinal fitiller (yumurtalar) içerir. |
Kaynaklar |
Acartürk F, Ağabeyoğlu İ, Çelebi D, Değim T, Değim Z, Doğanay T, Taka S, Tırnaksız F. Mode Teknoloji. Türk Eczacılar Birliği Yayını. 2.baskı. Ankara.2008 Zırh Gürsoy A (ed.). Farmasötik Konular ve Dozaj Şekilleri- Kontrollü Salım Sistemleri Derneği Yayını. 2.baskı. İstanbul. 2011 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Reoloji |
|
1 . Hafta |
Rheology |
|
2 . Hafta |
Colloids |
|
2 . Hafta |
Kolloidler |
|
3 . Hafta |
Süspansiyonlar |
|
3 . Hafta |
Suspensions |
|
4 . Hafta |
Suspensions |
|
4 . Hafta |
Süspansiyonlar |
|
5 . Hafta |
Arayüz özellikleri |
|
5 . Hafta |
Interfacial properties |
|
6 . Hafta |
Interfacial properties |
|
6 . Hafta |
Arayüz özellikleri |
|
7 . Hafta |
Emülsiyonlar |
|
7 . Hafta |
Emulsions |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Emülsiyonlar |
|
9 . Hafta |
Emulsions |
|
10 . Hafta |
Aerosols |
|
10 . Hafta |
Aerosoller |
|
11 . Hafta |
Aerosoller |
|
11 . Hafta |
Aerosols |
|
12 . Hafta |
In vitro study about permeability from the skin and semi-solid preparations applied to the skin |
|
12 . Hafta |
Deriden geçirgenlik ve cilde uygulanan yarı katı preparatlar hakkında in vitro çalışma |
|
13 . Hafta |
Deriden geçirgenlik ve cilde uygulanan yarı katı preparatlar hakkında in vitro çalışma |
|
13 . Hafta |
In vitro study about permeability from the skin and semi-solid preparations applied to the skin |
|
14 . Hafta |
Rectal and vaginal suppositories (ovules) |
|
14 . Hafta |
Rektal ve vajinal fitiller (yumurtalar) |
|
15 . Hafta |
Rektal ve vajinal fitiller (yumurtalar) |
|
15 . Hafta |
Rectal and vaginal suppositories (ovules) |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
8 |
2 |
16 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
80 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
|
X |
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
|
|
|
X |
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
|
|
|
X |
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
X |
|
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
|
|
|
X |
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|