FARMASÖTİK KİMYA-I |
PHR307 |
5 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ONUR ÇETİNKAYA |
Dersin Amacı |
İlaçların tarihçesini, ilaçların aktivitelerine etki eden fizikokimyasal ve kimyasal faktörleri, ilaç metabolizmasını, yeni ilaç araştırma ve geliştirmelerini ve uygulamalarını değerlendirmek. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Will be able to explain the definicition of pharmaceutical chemistry, the history and general properties of drugs. |
|
|
|
1 |
Farmasötik kimyanın tanımını, ilaçların tarihçesini ve genel özelliklerini açıklayabilecektir. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 10 |
2 |
İlaç aktivitelerine etki eden fizikokimyasal özellikleri ilişkilendirebilecektir. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 10, 16 |
2 |
Will be able to relate the physicochemical properties effecting on the drug activities. |
|
|
|
3 |
Will be able to evaluate the relationships between the activities and chemical structures of the drugs. |
|
|
|
3 |
İlaçların aktiviteleri ile kimyasal yapıları arasındaki ilişkileri değerlendirebilecektir |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 10, 16 |
4 |
İlaç metabolizmasını açıklayabilecektir. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 10, 16 |
4 |
Will be able to explain the drug metabolism |
|
|
|
5 |
Will be able to design the structure-activities relationships |
|
|
|
5 |
Yapı-faaliyet ilişkilerini tasarlayabilecektir. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 10, 16 |
6 |
Yeni ilaç moleküllerinin geliştirilmesine yönelik çalışmaları formüle edebilecektir. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 10, 16 |
6 |
Will be able to formulate the studies on development of the new drug molecules |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders farmasötik kimyaya giriş, ilaçların tarihçesi, ilaç kaynakları, isimlendirme ve sınıflandırma, Fizikokimyasal özellikler: İlaçların çözünürlüğü, Çözünürlük tayini, Fizikokimyasal özellikler: İlaçların iyonlaşması, İyonlaşmanın tayini, Kimyasal özellikler: İlaç ve reseptör etkileşimlerinde kimyasal bağlar, Kimyasal özellikler: İlaç ve reseptör etkileşimleri, Sterik faktörler, İlaç metabolizması: Faz I reaksiyonları, İlaç metabolizması: Faz II reaksiyonları,Biyoizosterizm, Yapı-aktivite ilişkileri, Yeni ilaç geliştirme, Prodrog: Tasarım ve sentez |
Kaynaklar |
Hacettepe Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi, Farmasötik Kimya Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri. (2004) Farmasötik Kimya. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Farmasötik kimyaya giriş, ilaçların tarihçesi, ilaç kaynakları, isimlendirme ve sınıflandırma |
|
1 . Hafta |
Introduction to pharmaceutical chemistry, the history of drugs, drug sources, nomenclature and classification |
|
2 . Hafta |
Physicochemical properties: Solubility of drugs |
|
2 . Hafta |
Fizikokimyasal özellikler: İlaçların çözünürlüğü |
|
3 . Hafta |
Çözünürlüğün belirlenmesi |
|
3 . Hafta |
The determination of solubility |
|
4 . Hafta |
Physicochemical properties: Ionization of drugs |
|
4 . Hafta |
Fizikokimyasal özellikler: İlaçların iyonlaşması |
|
5 . Hafta |
İyonlaşma tayini |
|
5 . Hafta |
The determination of ionization |
|
6 . Hafta |
Chemical properties: Chemical bondings in drug and receptor interactions |
|
6 . Hafta |
Chemical properties: Chemical bondings in drug and receptor interactions |
|
7 . Hafta |
Kimyasal özellikler: İlaç ve reseptör etkileşimlerinde kimyasal bağlar |
|
7 . Hafta |
Chemical properties: Drug and receptor interactions |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Sterik faktörler |
|
9 . Hafta |
Steric factors |
|
10 . Hafta |
Drug metabolism: Phase I reactions |
|
10 . Hafta |
İlaç metabolizması: Faz I reaksiyonları |
|
11 . Hafta |
İlaç metabolizması: Faz II reaksiyonları |
|
11 . Hafta |
Drug metabolism: Phase II reactions |
|
12 . Hafta |
Bioizosterism |
|
12 . Hafta |
Biyoizosterizm |
|
13 . Hafta |
Yapı-aktivite ilişkileri |
|
13 . Hafta |
Structure-activity relationships |
|
14 . Hafta |
New drug development |
|
14 . Hafta |
Yeni ilaç geliştirme |
|
15 . Hafta |
Prodrog: Tasarım ve sentez |
|
15 . Hafta |
Prodrog: Designing and synthesis |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
122 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
|
|
X |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
|
|
|
|
X |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
X |
|
|
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
|
|
|
|
X |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|