FARMASÖTİK KİMYA UYGULAMA-I |
PHR309 |
5 |
0 |
3 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
İlaç moleküllerinin sentezinde ve ince tabaka kromatografisinde malzeme ve yöntemlerin kullanılması. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Describe the necessary equipment for synthesis |
|
|
|
1 |
Sentez için gerekli ekipmanı tanımlar |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 10, 12 |
2 |
Sentez için gerekli ekipmanları kullanır. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 10, 12 |
2 |
Use the necessary equipment for synthesis |
|
|
|
3 |
Determine the necessary methods for synthesis. |
|
|
|
3 |
Sentez için gerekli yöntemleri belirler. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 10, 12 |
4 |
Sentez için gerekli yöntemleri uyarlar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 10, 12 |
4 |
Adapt the necessary methods for synthesis. |
|
|
|
5 |
Will be able to apply the distillation, crystallization, melting point. |
|
|
|
5 |
Damıtma, kristalleştirme, erime noktası kavramlarını uygulayabilecektir. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 12 |
6 |
Sentezlenen bileşiğin tanımlanması için gerekli ekipmanı belirlemek |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 12 |
6 |
Determine the necessary equipment for the identification of the synthesized compound. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Farmasötik Kimya Laboratuvar Çalışmalarının Esasları, Organik sentezlerde kullanılan araç ve gereçler, Organik sentezlerde kullanılan yöntemler: karıştırma, ısıtma, soğutma ve kurutma, Ayırma ve saflaştırma yöntemleri: damıtma, kristalleştirme, ekstraksiyon, Erime noktası tayini, kromatografik yöntemler, reaksiyonun etkinliği ve hesap verebilirliği, Bazı organik ve farmasötik aktif maddelerin sentezi |
Kaynaklar |
Farmasötik Kimya. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Farmasötik Kimya Laboratuvar Çalışmalarının İlkeleri |
|
1 . Hafta |
Principles of Pharmaceutical Chemistry Laboratory Studies |
|
2 . Hafta |
The tools and equipment used in organic syntheses |
|
2 . Hafta |
Organik sentezlerde kullanılan araç ve gereçler |
|
3 . Hafta |
Organik sentezlerde kullanılan yöntemler: karıştırma, ısıtma, soğutma ve kurutma |
|
3 . Hafta |
The methods used in organic syntheses: mixing, heating, cooling and drying |
|
4 . Hafta |
Separation and purification methods: distillation, crystallization, extraction |
|
4 . Hafta |
Ayırma ve saflaştırma yöntemleri: damıtma, kristalleştirme, ekstraksiyon |
|
5 . Hafta |
Erime noktasının belirlenmesi, kromatografik yöntemler, reaksiyonun etkinliği ve hesap verebilirliği |
|
5 . Hafta |
Determination of melting point, chromatographic methods, efficiency and accountability of the reaction |
|
6 . Hafta |
The synthesis of some organic and pharmaceutical active substances |
|
6 . Hafta |
Bazı organik ve farmasötik aktif maddelerin sentezi |
|
7 . Hafta |
Bazı organik ve farmasötik aktif maddelerin sentezi |
|
7 . Hafta |
The synthesis of some organic and pharmaceutical active substances |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Bazı organik ve farmasötik aktif maddelerin sentezi |
|
9 . Hafta |
The synthesis of some organic and pharmaceutical active substances |
|
10 . Hafta |
The synthesis of some organic and pharmaceutical active substances |
|
10 . Hafta |
Bazı organik ve farmasötik aktif maddelerin sentezi |
|
11 . Hafta |
Bazı organik ve farmasötik aktif maddelerin sentezi |
|
11 . Hafta |
The synthesis of some organic and pharmaceutical active substances |
|
12 . Hafta |
The synthesis of some organic and pharmaceutical active substances |
|
12 . Hafta |
Bazı organik ve farmasötik aktif maddelerin sentezi |
|
13 . Hafta |
Bazı organik ve farmasötik aktif maddelerin sentezi |
|
13 . Hafta |
The synthesis of some organic and pharmaceutical active substances |
|
14 . Hafta |
The synthesis of some organic and pharmaceutical active substances |
|
14 . Hafta |
Bazı organik ve farmasötik aktif maddelerin sentezi |
|
15 . Hafta |
Bazı organik ve farmasötik aktif maddelerin sentezi |
|
15 . Hafta |
The synthesis of some organic and pharmaceutical active substances |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Doküman İncelemesi |
14 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
6 |
6 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
|
|
X |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
|
|
|
|
X |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
X |
|
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
|
|
|
|
X |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|