FARMAKOGNOZİ-I |
PHR311 |
5 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. HASAN YUSUFOĞLU |
Dersin Amacı |
Bitkilerden ve diğer biyolojik kaynaklardan elde edilen biyolojik olarak aktif bileşikler ve ilaç yardımcı maddeleri hakkında bilgi vermenin yanı sıra bunların sınıflandırılması, farmakolojik aktiviteleri ve kullanımlarının açıklanması. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explain cultivation of medicinal plants. |
|
|
|
1 |
Tıbbi bitki yetiştiriciliğini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
2, 16 |
2 |
İlaçların stabilizasyonu. |
Anlatım |
Gözlem |
2, 16 |
2 |
Stabilization of drugs. |
|
|
|
3 |
Explain medicinal plant and drug trade. |
|
|
|
3 |
Tıbbi bitki ve ilaç ticaretini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
2, 16 |
4 |
Tıbbi bitkilerde bulunan mono ve oligosakkaritleri açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
2, 16 |
4 |
Explain mono- and oligosaccharides found in medicinal plants. |
|
|
|
5 |
Define polisaccharides (homogeneous) and their biological activities. |
|
|
|
5 |
Polisakkaritleri (homojen) ve biyolojik aktivitelerini tanımlayın |
Anlatım |
Gözlem |
2, 16 |
6 |
Müsilajlı maddeler, sakız ve pektin oluşturan polisakkaritlerin (heterojen) yapılarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
2, 16 |
6 |
Explain structures of polysaccharides (heterogeneous) that form mucilaginous substances, gum and pectin. |
|
|
|
7 |
Explain structures of carbon-, nitrogen-, sulfur-, simple alcohol glycosides. |
|
|
|
7 |
Karbon-, nitrojen-, kükürt-, basit alkol glikozitlerin yapılarını açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
2, 16 |
8 |
Antrasen, flavonoid, antosiyanin ve diğer fenolik glikozitleri tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
2, 16 |
8 |
Define anthracene, flavonoid, anthocyanin and other phenolic glycosides |
|
|
|
9 |
Interpret biological activities of cardiotonic glycosides and saponins. |
|
|
|
9 |
Kardiyotonik glikozitler ve saponinlerin biyolojik aktivitelerini yorumlar. |
Anlatım |
Gözlem |
2, 16 |
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu kurs; Farmakognoziye giriş, Karbonhidratlar, Monosakkaritler, Oligosakkaritler, homojen polisakkaritler, Heterojen polisakkaritler, Glikozitler, Kardiyotonik glikozitler, Saponinler, Fenolik bileşikler-Kikimatlar-Fenilpropan türevleri, Fenoller, Fenolik asitler, Kumarinler, Fenilansil-neolasinojenik türevler, Fenoller, Fenolik asitler, Couma durulama, Fenilaminopropan zincirleri, Tanenler, Poliketidler-Kinonlar, floroglusinoller, Glukosinolatlar, siyanojenik glikozitler, iridoidler; konuları içerir. |
Kaynaklar |
Farmakognozi, Fitokimya, Şifalı Bitkiler, Jean Bruneton, Intercept Ltd., 2. Baskı, 1999.
Trease ve Evans Pharmacognosy, William C. Evans, Elsevier, 16. Baskı, 2009.
Farmakognozi Cilt 1, M. Tanker ve N. Tanker, Ankara Üniversitesi Basımevi, Yayın no. 66, 1991. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Farmakognoziye giriş, tarihçesi ve gelişimi |
|
1 . Hafta |
Introduction to Pharmacognosy, history and development |
|
2 . Hafta |
Chemical structures of drugs, cultivation of medicinal plants, drug stabilization and trade |
|
2 . Hafta |
İlaçların kimyasal yapıları, tıbbi bitki yetiştiriciliği, ilaç stabilizasyonu ve ticareti |
|
3 . Hafta |
Karbonhidratlar, monosakkarit türevleri |
|
3 . Hafta |
Carbohydrates, monosaccharide derivatives |
|
4 . Hafta |
Oligosaccharides, polysaccharides (homogeneous) |
|
4 . Hafta |
Oligosakkaritler, polisakkaritler (homojen) |
|
5 . Hafta |
Polisakkaritler (heterojen) |
|
5 . Hafta |
Polysaccharides (heterogeneous) |
|
6 . Hafta |
Glycosides (Heterosides) |
|
6 . Hafta |
Glikozitler (Heterositler) |
|
7 . Hafta |
Karbon-, Azot-, Kükürt-, basit alkol ve fenol glikozitler |
|
7 . Hafta |
Carbon-, Nitrogen-, Sulfur-, simple alcohol and phenol glycosides |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Antrasen glikozitler |
|
9 . Hafta |
Anthracene glycosides |
|
10 . Hafta |
Flavonoid and anthocyanin glycosides |
|
10 . Hafta |
Flavonoid ve antosiyanin glikozitler |
|
11 . Hafta |
Kumarin ve iridoid glikozitler |
|
11 . Hafta |
Coumarin and iridoid glycosides |
|
12 . Hafta |
Cardiotonic glycosides |
|
12 . Hafta |
Kardiyotonik glikozitler |
|
13 . Hafta |
Saponinler |
|
13 . Hafta |
Saponins |
|
14 . Hafta |
Phenylpropanoids, lignans and neolignans |
|
14 . Hafta |
Fenilpropanoidler, lignanlar ve neolignanlar |
|
15 . Hafta |
Tanenler |
|
15 . Hafta |
Tannins |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
2 |
32 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
25 |
25 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
115 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
|
|
|
|
X |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
|
|
|
|
X |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|