FARMASÖTİK TEKNOLOJİ UYGULAMA-III |
PHR409 |
7 |
0 |
3 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Steril dozaj formlarının tasarımı, hazırlanması ve kalite kontrollerinin amaçlanması
|
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Will be assessed the calculation methods used in the preparation of isotonic solutions. |
|
|
|
1 |
İzotonik çözeltilerin hazırlanmasında kullanılan hesaplama yöntemleri değerlendirilecektir.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 7, 10, 16 |
2 |
İzotonik çözeltilerin hazırlanmasında kullanılan ambalaj malzemelerini tanır.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 7, 10, 16 |
2 |
Recognize the packaging materials used in the preparation of isotonic solutions. |
|
|
|
3 |
Prepare isotonic solutions. |
|
|
|
3 |
İzotonik çözümler hazırlayın.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 7, 10, 16 |
4 |
Ampul ve flakon formülasyonları tasarlayın
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 7, 10, 16 |
4 |
Design ampoule and vial formulations |
|
|
|
5 |
Evaluate the quality controls of the parenteral dosage forms |
|
|
|
5 |
Parenteral dozaj formlarının kalite kontrollerini değerlendirin
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 7, 10, 16 |
6 |
Farklı koşullar altında (inert gaz vb.) doldurulan parenteral dozaj formlarını sınıflandırır.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 7, 10, 16 |
6 |
Categorize the parenteral dosage forms that filling under different conditions (inert gase etc.) |
|
|
|
7 |
Define the excipients of the parenteral dosage forms. |
|
|
|
7 |
Parenteral dozaj formlarının yardımcı maddelerini tanımlayın.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 7, 10, 16 |
8 |
Oküler, otik ve nazal formülasyonların hazırlanması ile ilgili kritik hususlar tanımlanacaktır.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 7, 10, 16 |
8 |
Will be defined the critical issues about the preparation of ocular, otic and nasal formulations. |
|
|
|
9 |
Explain the quality conditions related to ocular, otic and nasal formulations. |
|
|
|
9 |
Oküler, otik ve nazal formülasyonlarla ilgili kalite koşullarını açıklar.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 7, 10, 16 |
10 |
Otoklavın çalışma prensibini açıklar.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 7, 10, 16 |
10 |
Explain the working principle of the autoclave. |
|
|
|
11 |
List the materials that are sterilized in the oven |
|
|
|
11 |
Fırında sterilize edilen malzemeleri listeler.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 7, 10, 16 |
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Normal şartlarda hazırlanan ampuller, İnert gaz altında hazırlanan ampuller, Steril nötr zeytinyağının hazırlanması, Steril nötr zeytinyağı kullanılarak hormon formülasyonlarının hazırlanması, Çok dozlu parenteral formülasyonların hazırlanması, Perfüzyon ve Ringer solüsyonları, Göz damlalarının hazırlanması, Göz yıkama ve lens solüsyonları, Kulak damlaları, Burun damlaları, Parenteral dozaj formlarının kalite kontrolleri, Otoklavın çalışma prensibi.
|
Kaynaklar |
Acartürk F, Ağabeyoğlu İ, Çelebi D, Değim T, Değim Z, Doğanay T, Taka S, Tırnaksız F. Modern Farmasötik Teknoloji. Türk Eczacılar Birliği Yayını, 2.baskı, Ankara, 2008.
Zırh Gürsoy A (ed.). Farmasötik Teknoloji –Temel Konular ve Dozaj Şekilleri- Kontrollü Salım Sistemleri Derneği Yayını. 2.baskı. İstanbul, 2012. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Demonstration |
|
1 . Hafta |
Demonstration |
|
2 . Hafta |
The ampoules that are prepared under normally conditions |
|
2 . Hafta |
Normal koşullarda hazırlanan ampuller
|
|
3 . Hafta |
İnert gaz altında hazırlanan ampuller
|
|
3 . Hafta |
The ampoules that are prepared under inert gase |
|
4 . Hafta |
The preparation of sterile neutral olive oil |
|
4 . Hafta |
Steril nötr zeytinyağının hazırlanması
|
|
5 . Hafta |
Steril nötr zeytinyağı kullanılarak hormon formülasyonlarının hazırlanması |
|
5 . Hafta |
The preparation of hormone formulations using sterile neutral olive oil |
|
6 . Hafta |
The preparation of multi-dose parenteral formulations |
|
6 . Hafta |
Çok dozlu parenteral formülasyonların hazırlanması
|
|
7 . Hafta |
Perfüzyon ve Ringer çözümleri
|
|
7 . Hafta |
Perfusion and Ringer's solutions |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Göz damlasının hazırlanışı
|
|
9 . Hafta |
The preparation of eye drops |
|
10 . Hafta |
Eye wash and lens solutions |
|
10 . Hafta |
Göz yıkama ve lens solüsyonları
|
|
11 . Hafta |
Kulak damlası
|
|
11 . Hafta |
Ear drops |
|
12 . Hafta |
Nasal drops |
|
12 . Hafta |
Burun damlası
|
|
13 . Hafta |
Parenteral dozaj formlarının kalite kontrolleri
|
|
13 . Hafta |
The quality controls of the parenteral dosage forms |
|
14 . Hafta |
The working principle of the autoclave |
|
14 . Hafta |
Otoklavın çalışma prensibi
|
|
15 . Hafta |
Makyaj yapmak
|
|
15 . Hafta |
Make-up |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Doküman İncelemesi |
14 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
7 |
7 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
61 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
|
|
X |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
|
|
|
|
X |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
|
|
X |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
|
|
|
|
X |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
|
|
|
|
X |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
|
|
|
|
X |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|