FARMASÖTİK KİMYA UYGULAMA-II |
PHR310 |
6 |
0 |
3 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, bazı organik ve farmasötik etkin maddelerin sentezlenmesi, organik reaksiyonların mekanizmaları, ayırma ve saflaştırma prosedürlerinin incelenmesi, hesaplamalı ilaç tasarım yöntemlerinin gösterilmesidir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Describe the necessary equipment for the seperation and purification methods |
|
|
|
1 |
Ayırma ve saflaştırma yöntemleri için gerekli ekipmanları açıklar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 10, 16 |
2 |
Ayırma ve saflaştırma yöntemleri için gerekli ekipmanları kullanın. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 10, 16 |
2 |
Use the necessary equipment fort he seperation ande purification methods |
|
|
|
3 |
Describe the necessary equipment for polarimetric and refractometric methods. |
|
|
|
3 |
Polarimetrik ve refraktometrik yöntemler için gerekli ekipmanları tanımlar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 10, 16 |
4 |
Polarimetrik ve refraktometrik yöntemler için gerekli ekipmanı kullanır. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 10, 16 |
4 |
Use the necessary equipment for polarimetric and refratometric methods |
|
|
|
5 |
Describe the necessary equipment for the colon chromotography |
|
|
|
5 |
Kolon kromatografisi için gerekli ekipmanı tanımlayın. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 10, 16 |
6 |
Kolon kromatografisi için gerekli ekipmanı kullanın. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 10, 16 |
6 |
Use the necessary equipment for the colon chromotography |
|
|
|
7 |
Describe the molecular modelling technique |
|
|
|
7 |
Moleküler modelleme tekniğini tanımlar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 10, 16 |
8 |
Moleküler modelleme tekniğini kullanın. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 10, 16 |
8 |
Use the molecular modelling technique |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders Ayırma ve saflaştırma işlemlerine bir giriş, Ekstraksiyon, damıtma ve kristalleştirme, Fiziksel ayırma yöntemleri, elektroforez, kromatografi, Bazı organik ve ilaç Etkin maddenin ayrılması ve saflaştırılması, Bazı organik ve farmasötik ayırma ve etkin maddenin saflaştırılması konularını içerir. , Cannizaro Reaksiyonu refraktometrik ve polarimetrik yöntemler, Kullanılan etken madde formülasyonunun izolasyonu, Kullanılan formülasyonlardan etken maddelerin izolasyonu, Kolon kromatografisi, Kolon kromatografisi uygulaması, Bilgisayarlı ilaç tasarım yöntemlerinin tanınması, Moleküler modelleme çalışması. |
Kaynaklar |
Hacettepe Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi, Farmasötik Kimya Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri. (2004) Farmasötik Kimya. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Ayırma ve saflaştırma sürecinin tanıtımı |
|
1 . Hafta |
Introduction of Separation and purification process |
|
2 . Hafta |
The extraction, distillation and crystallization |
|
2 . Hafta |
Ekstraksiyon, damıtma ve kristalleştirme |
|
3 . Hafta |
Fiziksel ayırma yöntemleri, elektroforez, kromatografi |
|
3 . Hafta |
Physical separation methods, electrophoresis, chromatography |
|
4 . Hafta |
Some organic and drug Separation and purification of the active substance |
|
4 . Hafta |
Bazı organik ve ilaç etken maddelerinin ayrıştırılması ve saflaştırılması |
|
5 . Hafta |
Bazı organik ve ilaç etken maddelerinin ayrıştırılması ve saflaştırılması |
|
5 . Hafta |
Some organic and drug Separation and purification of the active substance |
|
6 . Hafta |
Cannizaro reaction |
|
6 . Hafta |
Cannizaro reaksiyonu |
|
7 . Hafta |
Refraktometrik ve polarimetrik yöntemler |
|
7 . Hafta |
Refractometric and polarimetric methods |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Kullanılan aktif madde formülasyonunun izolasyonu |
|
9 . Hafta |
Isolation of the active agent formulation in use |
|
10 . Hafta |
Isolation of active ingredient from the formulations in use |
|
10 . Hafta |
Kullanılan formülasyonlardan aktif bileşenin izolasyonu |
|
11 . Hafta |
Kolon kromatografısi |
|
11 . Hafta |
Column chromatography |
|
12 . Hafta |
Column chromatography application |
|
12 . Hafta |
Kolon kromatografi uygulaması |
|
13 . Hafta |
Bilgisayarlı ilaç tasarım yöntemlerinin tanınması |
|
13 . Hafta |
Recognition of computerized drug design methods |
|
14 . Hafta |
Molecular modeling study |
|
14 . Hafta |
Moleküler modelleme çalışması |
|
15 . Hafta |
Molecular modeling study |
|
15 . Hafta |
Molecular modeling study |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Doküman İncelemesi |
14 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
6 |
6 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
62 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
|
|
X |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
|
|
|
|
X |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|