FARMAKOGNOZİ UYGULAMA-III |
PHR403 |
7 |
0 |
3 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu ders bitkilerden elde edilen uçucu yağlar hakkında bilgi verir; Tanımlama, damıtma, kalitatif ve kantitatif belirleme ve farmakope analizini pratik olarak değerlendirin |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Perform qualitative and quantitative analyses of essential oils found plant materials using Chromatographic and spectroscopic techniques. |
|
|
|
1 |
Kromatografik ve spektroskopik teknikler kullanarak bitki materyallerinde bulunan uçucu yağların kalitatif ve kantitatif analizlerini yapın |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 8, 10 |
2 |
Uçucu yağların kantitatif tayin yöntemlerini tasarlar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 8, 10 |
2 |
They design the quantitative determination methods of essential oils. |
|
|
|
3 |
Design and distillate essential oils from herbal drugs using gravimetric and volumetric methods. |
|
|
|
3 |
Bitkisel ilaçlardan uçucu yağları gravimetrik ve hacimsel yöntemler kullanarak tasarlayın ve damıtın. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 8, 10 |
4 |
Avrupa Farmakopesine göre uçucu yağların analizini yapın. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 8, 10 |
4 |
Perform analysis of essential oils according to European Pharmacopoeia. |
|
|
|
5 |
Perform water determination of drugs. |
|
|
|
5 |
İlaçların su tayinini yapın. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 8, 10 |
6 |
İlaçların fenolik bileşiklerini gerçekleştirin. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 8, 10 |
6 |
Perform phenolic compounds of drugs. |
|
|
|
7 |
Perform total alcohols of drugs. |
|
|
|
7 |
İlaçların toplam alkollerini gerçekleştirin. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 8, 10 |
8 |
Bitki çaylarının analizini yapar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 8, 10 |
8 |
Perform analysis of herbal teas. |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu dersin amaçları Giriş ve gösterim, Giriş ve gösterim, Uçucu yağların kantitatif analizi (hacimsel), Uçucu yağların kantitatif analizi (gravimetrik), Oleum Thymi'nin Farmakope analizi, Toplam aldehit kantitasyonu, Su tayini, farklı uçucu yağların TLC analizi, Fenolik bileşiklerin kantitatif analizi, Oleum Menthae'nin farmakope analizi, Toplam alkol kantitasyonu, Bitki çaylarının analizi |
Kaynaklar |
1. Pharmazeutische Biologie 4, Drogen analyse II: Inhaltstoffe und Isolierungen, E. Stahl, W. Schild, Gustav Fischer Verlag, Stuttgart, 1981.
2. European Pharmacopoeia, 7.0, 2011.
3. Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy, M. Heinrich, J. Barns, S. Gibbons, E.M. Williamson, Churchill Livingstone, London, 2004.
4. Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants, J. Bruneton, Lavousier Publishing, London, New York, 1999. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Giriş ve gösteri –1 |
|
1 . Hafta |
Introduction and demonstration – 1 |
|
2 . Hafta |
Introduction and demonstration – 2 |
|
2 . Hafta |
Giriş ve gösteri – 2 |
|
3 . Hafta |
Uçucu yağların kantitatif analizi (hacimsel) |
|
3 . Hafta |
Quantitative analysis of volatile oils (volumetric) |
|
4 . Hafta |
Quantitative analysis of volatile oils (gravimetric) |
|
4 . Hafta |
Uçucu yağların kantitatif analizi (gravimetrik) |
|
5 . Hafta |
Oleum Thymi'nin farmakope analizi |
|
5 . Hafta |
Pharmacopoeia analysis of Oleum Thymi |
|
6 . Hafta |
Total aldehyde quantitation |
|
6 . Hafta |
Toplam aldehit miktar tayini |
|
7 . Hafta |
Su tayini |
|
7 . Hafta |
Water determination |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Vize |
|
9 . Hafta |
Farklı uçucu yağların TLC analizi |
|
9 . Hafta |
TLC analysis of different volatile oils |
|
10 . Hafta |
Quantitative analysis of phenolic compounds |
|
10 . Hafta |
Fenolik bileşiklerin kantitatif analizi |
|
11 . Hafta |
Oleum Menthae'nin farmakope analizi |
|
11 . Hafta |
Pharmacopoeia analysis of Oleum Menthae |
|
12 . Hafta |
Total alcohol quantitation |
|
12 . Hafta |
Toplam alkol miktarı |
|
13 . Hafta |
Bitki çaylarının analizi-1 |
|
13 . Hafta |
Analysis of herbal teas-1 |
|
14 . Hafta |
Analysis of herbal teas-2 |
|
14 . Hafta |
Bitki çaylarının analizi-2 |
|
15 . Hafta |
Bitki çaylarının analizi-3 |
|
15 . Hafta |
Analysis of herbal teas-3 |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Doküman İncelemesi |
14 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
6 |
6 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
9 |
9 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
59 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
|
|
X |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
|
|
X |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
|
|
|
|
X |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
|
|
|
|
X |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|