KLİNİK ECZACILIK-I |
PHR405 |
7 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Klinik eczacılık ve hasta odaklı eczacılık kavramlarını tanımlar ve akut ve kronik vakalarda akılcı ilaç kullanımı ve başarılı farmakoterapide klinik eczacının rollerini gösterir.
|
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Describe the clinical pharmacy and other patient oriented pharmacy terms. |
|
|
|
1 |
Klinik eczacılık ve diğer hasta odaklı eczacılık terimlerini tanımlar.
|
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 4, 6, 10, 13 |
2 |
Klinik eczacının genel ve özel rollerini tartışır
|
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 4, 6, 10, 13 |
2 |
Debate the general and specific roles of clinical pharmacist |
|
|
|
3 |
Interpret the relationships between clinical pharmacy, pharmaceutical care and good pharmacy practice. |
|
|
|
3 |
Klinik eczacılık, farmasötik bakım ve iyi eczacılık uygulamaları arasındaki ilişkileri yorumlar.
|
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 4, 6, 10, 13 |
4 |
Eczacının yedi yıldızını tanır.
|
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 4, 6, 10, 13 |
4 |
Recognize about the seven stars of pharmacist. |
|
|
|
5 |
Explain the principles of rational drug use. |
|
|
|
5 |
Akılcı ilaç kullanımının ilkelerini açıklar.
|
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 4, 6, 10, 13 |
6 |
Göz damlası, merhem, sprey ve inhaler gibi farklı dozaj formları için uygulama yöntemlerini yorumlar.
|
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 4, 6, 10, 13 |
6 |
Interpret the application methods for different dosage forms such as eye drop, ointments, sprays and inhalers |
|
|
|
7 |
Describe the importance of patient history taking in patient communication |
|
|
|
7 |
Hasta iletişiminde hasta öyküsü almanın önemini açıklayın
|
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 4, 6, 10, 13 |
8 |
Ağrı ve ateş olgularına sistematik yaklaşımı tanır.
|
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 4, 6, 10, 13 |
8 |
Recognize about the systematic approach to pain and fever cases. |
|
|
|
9 |
Summarize the approach to patients with diarrhea and constipation. |
|
|
|
9 |
İshal ve kabızlık hastalarına yaklaşımı özetler.
|
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 4, 6, 10, 13 |
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu dersin subjektif konuları Klinik Eczacılığa Giriş, Hasta Odaklı Eczacılık, Çoğu Mevcut Durum Klinik Eczacının Rolleri ve Sorumlulukları, Hasta Danışmanlığı ve Uyum, Eczacılık Uygulamasında Hasta Eğitim Teknikleri ve Etkili İletişim, Hastane Eczacılığı ve Eczacılığı ve Tedavi Kurulu, Ağrı ve Ateş Olgu Klinik Eczacının Yaklaşımı ve Tedavide Eczacının Rolü. |
Kaynaklar |
Uygulamalı Tedaviler. İlaçların Klinik Kullanımı, Mary Anne Koda-Kimble, Lloyd Young. Beşinci baskı 1993, Washington.
Klinik Eczacılık ve Terapötikler, Roger Walker, Clive Edwards. Üçüncü baskı 2003, Birleşik Krallık.
Kurumsal Eczacılık Uygulamaları El Kitabı, M.C. Smith, TR Brown, Williams Wilkins, 1979, ABD Farmakoterapi
Apathophysiological Approach, Joseph T. DiPiro, Altıncı baskı 2005, ABD.
Terapötik Ders Kitabı. İlaç ve Hastalık Yönetimi, Eric T. Herfindal, Dick R. Gourley. Yedinci baskı 2000, ABD. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Klinik Eczacılığa Giriş, Hasta Odaklı Eczacılık, Dünyadaki Mevcut Durum |
|
1 . Hafta |
Introduction to Clinical Pharmacy, Patient Oriented Pharmacy, Current Status in World |
|
2 . Hafta |
Introduction to Clinical Pharmacy, Patient Oriented Pharmacy, Current Status in World |
|
2 . Hafta |
Klinik Eczacılığa Giriş, Hasta Odaklı Eczacılık, Dünyadaki Mevcut Durum |
|
3 . Hafta |
Klinik Eczacının Rolleri ve Sorumlulukları
|
|
3 . Hafta |
Roles and Responsibilities of Clinical Pharmacist |
|
4 . Hafta |
Roles and Responsibilities of Clinical Pharmacist |
|
4 . Hafta |
Klinik Eczacının Rolleri ve Sorumlulukları
|
|
5 . Hafta |
İlaç Tedavisine Sistematik Yaklaşım - Vaka Çalışması
|
|
5 . Hafta |
Systematic Approach to Drug Therapy - Case Study |
|
6 . Hafta |
Systematic Approach to Drug Therapy - Case Study |
|
6 . Hafta |
İlaç Tedavisine Sistematik Yaklaşım - Vaka Çalışması
|
|
7 . Hafta |
Eczacılık Uygulamasında Hasta Danışmanlığı ve Uyumu, Hasta Eğitim Teknikleri ve Etkili İletişim |
|
7 . Hafta |
Patient Counseling and Compliance, Patient Education Techniques and Effective Communication in Pharmacy Practice |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Eczacılık Uygulamasında Hasta Danışmanlığı ve Uyumu, Hasta Eğitim Teknikleri ve Etkili İletişim |
|
9 . Hafta |
Patient Counseling and Compliance, Patient Education Techniques and Effective Communication in Pharmacy Practice |
|
10 . Hafta |
Hospital Pharmacy and Pharmacy and Therapeutic Committee |
|
10 . Hafta |
Hastane Eczanesi ve Eczane ve Tedavi Komisyonu
|
|
11 . Hafta |
Hastane Eczanesi ve Eczane ve Tedavi Komisyonu
|
|
11 . Hafta |
Hospital Pharmacy and Pharmacy and Therapeutic Committee |
|
12 . Hafta |
Clinical Pharmacists' Approach to Pain and Fever Cases and Role of the Pharmacist in Treatment |
|
12 . Hafta |
Ağrı ve Ateş Vakalarına Klinik Eczacının Yaklaşımı ve Tedavide Eczacının Rolü |
|
13 . Hafta |
Ağrı ve Ateş Vakalarına Klinik Eczacının Yaklaşımı ve Tedavide Eczacının Rolü |
|
13 . Hafta |
Clinical Pharmacists' Approach to Pain and Fever Cases and Role of the Pharmacist in Treatment |
|
14 . Hafta |
Pharmacists' Approach to Diarrhea and Constipation and Role of the Clinical Pharmacist in Treatment |
|
14 . Hafta |
Eczacının İshal ve Kabızlığa Yaklaşımı ve Tedavide Klinik Eczacının Rolü |
|
15 . Hafta |
Eczacının İshal ve Kabızlığa Yaklaşımı ve Tedavide Klinik Eczacının Rolü |
|
15 . Hafta |
Pharmacists' Approach to Diarrhea and Constipation and Role of the Clinical Pharmacist in Treatment |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
2 |
32 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
105 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
|
|
X |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
|
|
X |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
|
|
|
|
X |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
|
|
|
|
X |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|