FARMASÖTİK TEKNOLOJİ UYGULAMA IV |
PHR410 |
8 |
0 |
3 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Öğrencilerin katı dozaj formlarının hazırlanması ve kalite kontrolleri, stabilite testleri ve reaksiyon kinetiği konularında pratik becerilere sahip olmalarını sağlamak amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Will be defined powder formulations, capsule and tablet. |
|
|
|
1 |
Toz formülasyonları, kapsül ve tablet tanımlar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7, 10, 15, 16 |
2 |
Toz formülasyonları, kapsül ve tablet hazırlar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7, 10, 15, 16 |
2 |
Prepare powder formulations, capsule and tablet. |
|
|
|
3 |
Categorize the preparation methods of tablet |
|
|
|
3 |
Tablet hazırlama yöntemlerini sınıflandırır. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7, 10, 15, 16 |
4 |
Tablet yardımcı maddelerini tanır. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7, 10, 15, 16 |
4 |
Recognize the excipients of tablet. |
|
|
|
5 |
Will be evaluated the coating methods of tablet-solid dosage forms. |
|
|
|
5 |
Tablet-katı dozaj formlarının kaplama yöntemleri değerlendirir. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7, 10, 15, 16 |
6 |
Katı dozaj formlarının kaplanmasında kullanılan cihazları yorumlar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7, 10, 15, 16 |
6 |
Interpret the devices used the coating of solid dosage forms |
|
|
|
7 |
Categorize the coating of solid dosage forms. |
|
|
|
7 |
Katı dozaj formlarının kaplamasını sınıflandırır. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7, 10, 15, 16 |
8 |
Katı dozaj formlarının kalite kontrolü değerlendirir. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7, 10, 15, 16 |
8 |
Will be assessed the quality control of the solid dosage forms. |
|
|
|
9 |
Interpret the controls of granule. |
|
|
|
9 |
Granülün kontrollerini yorumlar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7, 10, 15, 16 |
10 |
Tabletlerin kalite kontrolünü tasarlar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7, 10, 15, 16 |
10 |
Design the quality control of tablets. |
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kaşe hazırlama, Sert jelatin kapsüllerin hazırlanması, Islak ve kuru granülasyon, Doğrudan kompresyon yöntemiyle tabletlerin hazırlanması, Islak granülasyon yöntemiyle tabletlerin hazırlanması, Efervesan tabletlerin hazırlanması, Wurster tarafından tabletlerin kaplanması konularını içerir. Aparatlar, Draje hazırlanması, Granül kalite kontrolü, Tablet kalite kontrolü, Hızlandırılmış stabilite testi. |
Kaynaklar |
Acartürk F, Ağabeyoğlu İ, Çelebi D, Değim T, Değim Z, Doğanay T, Taka S, Tırnaksız F. Modern Farmasötik Teknoloji. Türk Eczacılar Birliği Yayını, 2.baskı, Ankara, 2008. Zırh Gürsoy A (ed.). Farmasötik Teknoloji –Temel Konular ve Dozaj Şekilleri- Kontrollü Salım Sistemleri Derneği Yayını. 2.baskı. İstanbul, 2012 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
İspat |
|
1 . Hafta |
Demonstration |
|
2 . Hafta |
The preparations of cachet |
|
2 . Hafta |
Kaşe hazırlıkları |
|
3 . Hafta |
Sert jelatin kapsüllerin hazırlanması |
|
3 . Hafta |
The preparation of hard gelatin capsules |
|
4 . Hafta |
Wet and dry granulation |
|
4 . Hafta |
Islak ve kuru granülasyon |
|
5 . Hafta |
Doğrudan sıkıştırma yöntemiyle tablet hazırlanması |
|
5 . Hafta |
The preparation of tablet by direct compression method |
|
6 . Hafta |
The preparation of tablet by wet granulation method |
|
6 . Hafta |
Islak granülasyon yöntemi ile tablet hazırlanması |
|
7 . Hafta |
Islak granülasyon yöntemi ile tablet hazırlanması |
|
7 . Hafta |
The preparation of tablet by wet granulation method |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Efervesan tabletlerin hazırlanması |
|
9 . Hafta |
The preparation of effervescent tablets |
|
10 . Hafta |
The coating of tablets by Wurster Apparatus |
|
10 . Hafta |
Tabletlerin Wurster Apparatus tarafından kaplanması |
|
11 . Hafta |
Draje hazırlanışı |
|
11 . Hafta |
The preparation of dragee |
|
12 . Hafta |
The quality control of granule |
|
12 . Hafta |
Granülün kalite kontrolü |
|
13 . Hafta |
tabletlerin kalite kontrolü |
|
13 . Hafta |
The quality control of tablets |
|
14 . Hafta |
Accerelated stability test |
|
14 . Hafta |
Hızlandırılmış kararlılık testi |
|
15 . Hafta |
Makyaj |
|
15 . Hafta |
Make-up |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Doküman İncelemesi |
14 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
7 |
7 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
61 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
|
|
X |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
|
|
|
|
X |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
X |
|
|
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
|
|
|
|
X |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
|
|
|
|
X |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
|
|
|
|
X |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|