FARMASÖTİK KİMYA UYGULAMA-III |
PHR415 |
7 |
0 |
3 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Farmasötik etkin maddelerin kantitatif analizleri hakkında bilgi vermek ve uygulamalarını yapmak, UV-Vis spektrofotometrik yöntemler, IR ve HPLC sistemlerinin analizi.
|
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Use titrimetric analysis methods of the drugs. |
|
|
|
1 |
İlaçların titrimetrik analiz yöntemlerini kullanır.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 10 |
2 |
UV-Vis'i uyarlayın. İlaçların kantitatif analizinde spektrofotometrik yöntemler.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 10 |
2 |
Adapt UV-Vis. spectrophotometric methods in quantitative analysis of the drugs. |
|
|
|
3 |
Compare chromatographic methods in quantitative analysis of the drugs. |
|
|
|
3 |
İlaçların kantitatif analizinde kromatografik yöntemleri karşılaştırır.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 10 |
4 |
İlaçların kantitatif analizinde HPLC kullanın.
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 10 |
4 |
Use HPLC in quantative analysis of the drugs. |
|
|
|
5 |
Describe the IR spectrophotometric methods. |
|
|
|
5 |
IR spektrofotometrik yöntemleri tanımlar
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 10 |
6 |
IR spektrofotometrik yöntemleri kullanın
|
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 3, 7, 10 |
6 |
Use the IR spectrophotometric methods. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kantitatif analizin genel tanımını, Titrimetrik analiz yöntemlerini, Titrimetrik analiz uygulaması UV-Vis'i içerir. spektrofotometrik yöntem, UV-Vis spektrofotometrik yöntem uygulaması ile kantifikasyon, IR spektrofotometrik yöntem, HPLC sisteminin tanınması, HPLC'de bilinen örnek uygulaması, HPLC'de bilinmeyen örnek uygulaması
|
Kaynaklar |
Hacettepe Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi, Farmasötik Kimya Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri. (2004) Farmasötik Kimya. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Kantitatif analizin genel tanımı.
|
|
1 . Hafta |
General description of the quantitative analysis. |
|
2 . Hafta |
Titrimetric analysis methods |
|
2 . Hafta |
Titrimetrik analiz yöntemleri.
|
|
3 . Hafta |
Titrimetrik analiz uygulaması
|
|
3 . Hafta |
Titrimetric analysis application |
|
4 . Hafta |
Titrimetric analysis application |
|
4 . Hafta |
Titrimetrik analiz uygulaması
|
|
5 . Hafta |
Titrimetrik analiz uygulaması
|
|
5 . Hafta |
Titrimetric analysis application |
|
6 . Hafta |
Titrimetric analysis application |
|
6 . Hafta |
Titrimetrik analiz uygulaması
|
|
7 . Hafta |
UV-Vis. spektrofotometrik yöntem
|
|
7 . Hafta |
UV-Vis. Spectrophotometric method |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
UV-Vis spektrofotometrik yöntem uygulamasıyla niceleme
|
|
9 . Hafta |
The quantification by the UV-Vis spectrophotometric method application |
|
10 . Hafta |
The quantification by the UV-Vis spectrophotometric method application |
|
10 . Hafta |
UV-Vis spektrofotometrik yöntem uygulamasıyla niceleme
|
|
11 . Hafta |
IR spektrofotometrik yöntem
|
|
11 . Hafta |
IR spectrophotometric method |
|
12 . Hafta |
Recognition of the HPLC system |
|
12 . Hafta |
HPLC sisteminin tanınması
|
|
13 . Hafta |
HPLC'de bilinen örnek uygulama
|
|
13 . Hafta |
Known sample application in HPLC |
|
14 . Hafta |
Known sample application in HPLC |
|
14 . Hafta |
HPLC'de bilinen örnek uygulama
|
|
15 . Hafta |
HPLC'de bilinmeyen örnek uygulama
|
|
15 . Hafta |
Unknown sample application in HPLC |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Doküman İncelemesi |
14 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
7 |
7 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
11 |
11 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
62 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
|
|
X |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
|
|
X |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
|
|
|
|
X |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|