KLİNİK ECZACILIK-II |
PHR406 |
8 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Klinik eczacılık ve hasta odaklı eczacılık kavramlarını tanımlar ve akut ve kronik vakalarda akılcı ilaç kullanımı ve başarılı farmakoterapide klinik eczacının rollerini gösterir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Interprets the prevention and treatment of upper respiratory tract infections. |
|
|
|
1 |
Üst solunum yolu enfeksiyonlarından korunma ve tedaviyi yorumlar. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 4, 10 |
2 |
Gebelik ve emzirme döneminde ilaç kullanımı ile ilgili danışmanlık kaynaklarını tanır. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 4, 10 |
2 |
Recognizes counseling resources about drug use during pregnancy and lactation. |
|
|
|
3 |
Discusses the roles of the pharmacist in the treatment of some chronic diseases frequently seen in the society. |
|
|
|
3 |
Toplumda sık görülen bazı kronik hastalıkların tedavisinde eczacının rollerini tartışır. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 4, 10 |
4 |
Hipertansiyon ve diyabet tedavisinde güncel yaklaşımları ifade eder. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 4, 10 |
4 |
Express current approaches to the treatment of hypertension and diabetes. |
|
|
|
5 |
Express current approaches in the treatment of peptic ulcer and Helicobacter pylori |
|
|
|
5 |
Peptik ülser ve Helicobacter pylori tedavisinde güncel yaklaşımları ifade eder. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 4, 10 |
6 |
Astım gibi kronik solunum sistemi hastalıklarında hasta eğitimi ve takibinin önemini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 4, 10 |
6 |
Explain the importance of patient education and follow-up in chronic respiratory system diseases such as asthma. |
|
|
|
7 |
Interprets the main duties of the pharmacist in chronic disease management. |
|
|
|
7 |
Kronik hastalık yönetiminde eczacının temel görevlerini yorumlar. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 4, 10 |
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Farmasötik Dozaj Formlarının Kullanım Yönergeleri, Gebelik ve Emzirme Döneminde İlaç Kullanımı ve Klinik Eczacı, Üst Solunum Yolu Enfeksiyonları ve Klinik Eczacının Yaklaşımı, Hipertansiyon Tedavisinde Sistematik Bir Yaklaşım, Peptik Ülser Tedavisinde Klinik Eczacı Yaklaşımı, Diyabet ve Klinik Eczacı, Astım ve KOAH Tedavisinde Klinik Eczacının Rolü. |
Kaynaklar |
Applied Therapeutics. The Clinicial Use of Drugs, Mary Anne Koda-Kimble, Lloyd Young. Fifth edition 1993,Washington.
Clinical Pharmacy and Therapeutics, Roger Walker, Clive Edwards. Third edition 2003,UK
Handbook of Institutional Pharmacy Practice, M.C. Smith, T.R. Brown, Williams; Wilkins, 1979, USA,Pharmacoterapy. Apathophysiologic Approach, Joseph T. DiPiro, Sixth edition 2005, USA, |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Farmasötik Dozaj Formlarının Kullanım Talimatları |
|
1 . Hafta |
Directions for Use of Pharmaceutical Dosage Forms |
|
2 . Hafta |
Directions for Use of Pharmaceutical Dosage Forms |
|
2 . Hafta |
Farmasötik Dozaj Formlarının Kullanım Talimatları |
|
3 . Hafta |
Gebelik ve Emzirme Döneminde İlaç Kullanımı ve Klinik Eczacının Yaklaşımı |
|
3 . Hafta |
Drug Use during Pregnancy and Lactation and Approach of the Clinical Pharmacist |
|
4 . Hafta |
Drug Use during Pregnancy and Lactation and Approach of the Clinical Pharmacist |
|
4 . Hafta |
Gebelik ve Emzirme Döneminde İlaç Kullanımı ve Klinik Eczacının Yaklaşımı |
|
5 . Hafta |
Üst solunum Yolu Enfeksiyonları ve Klinik Eczacı |
|
5 . Hafta |
Upper Respiratory Infections and Clinical Pharmacist |
|
6 . Hafta |
Upper Respiratory Infections and Clinical Pharmacist |
|
6 . Hafta |
Üst Solunum Yolu Enfeksiyonları ve Klinik Eczacı |
|
7 . Hafta |
Hipertansiyon Tedavisine Sistematik Bir Yaklaşım |
|
7 . Hafta |
A Systematic Approach to the Treatment of Hypertension |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Hipertansiyon Tedavisine Sistematik Bir Yaklaşım |
|
9 . Hafta |
A Systematic Approach to the Treatment of Hypertension |
|
10 . Hafta |
Clinical Pharmacist Approach to Peptic Ulcer Treatment |
|
10 . Hafta |
Hipertansiyon Tedavisine Sistematik Bir Yaklaşım |
|
11 . Hafta |
Peptik Ülser Tedavisine Klinik Eczacı Yaklaşımı |
|
11 . Hafta |
Clinical Pharmacist Approach to Peptic Ulcer Treatment |
|
12 . Hafta |
Diabetes and Clinical Pharmacist |
|
12 . Hafta |
Diyabet ve Klinik Eczacı |
|
13 . Hafta |
Diyabet ve Klinik Eczacı |
|
13 . Hafta |
Diabetes and Clinical Pharmacist |
|
14 . Hafta |
The Role of the Clinical Pharmacist in the Treatment of Asthma and COPD |
|
14 . Hafta |
Astım ve KOAH Tedavisinde Klinik Eczacının Rolü |
|
15 . Hafta |
Astım ve KOAH Tedavisinde Klinik Eczacının Rolü |
|
15 . Hafta |
The Role of the Clinical Pharmacist in the Treatment of Asthma and COPD |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
5 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
14 |
14 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
|
|
|
|
X |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
|
|
|
|
X |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|