KLİNİK BİYOKİMYA ve UYGULAMALARI |
PHR315 |
5 |
1 |
2 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu derste moleküler düzeyde hücrelerde meydana gelen tüm kimyasal reaksiyonlar, patolojik durumlar için değişimlerin anlaşılması, hastalıkları incelemek ve tedavi etmek için kullanılan biyokimyasal parametreler anlatılmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Compare the absorption levels of carbs, proteins and lipids. |
|
|
|
1 |
Karbonhidratların, proteinlerin ve lipitlerin emilim seviyelerini karşılaştırın. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 7, 10 |
2 |
Mikro ve makro mineralleri sınıflandırın |
Anlatım |
Gözlem |
3, 7, 10 |
2 |
Classify micro and macro minerals. |
|
|
|
3 |
Discuss the structures of hormones and enzymes |
|
|
|
3 |
Hormonların ve enzimlerin yapılarını tartışmak |
Anlatım |
Gözlem |
3, 7, 10 |
4 |
Vitamin ve minerallerin görev ve yapılarını kavrar |
Anlatım |
Gözlem |
3, 7, 10 |
4 |
Comprehend the functions and structures of vitamins and minerals. |
|
|
|
5 |
Discuss the functions of macromolecules in the organism. |
|
|
|
5 |
Makromoleküllerin organizmadaki görevlerini tartışır. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 7, 10 |
6 |
Sağlıklı ve hastayken makro ve mikro moleküllerin test sonuçlarını karşılaştırın. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 7, 10 |
6 |
Compare the test results of macro and micro molecules when healthy and sick. |
|
|
|
7 |
Discuss and improving the process of clinical biochemistry lab. |
|
|
|
7 |
Klinik biyokimya laboratuvarının işleyişini tartışır ve geliştirir. |
Anlatım |
Gözlem |
3, 7, 10 |
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders, makromoleküller ve biyokimyanın genel terimlerini, Karbonhidratların, proteinlerin ve lipidlerin sindirimi ve emilimi, Enerji metabolizması (ETS, Sitrik asit çemberi, oksidatif fosforilasyon), Klinik biyokimya laboratuvarı nasıl çalışır, Karbonhidrat metabolizması ve ilgili testlerin yorumlanması, Karaciğer fonksiyonunu içerir. testler, Böbrek fonksiyon testleri, Ateroskleroz ve lipid metabolizması, Anemi, laboratuvar analizlerinin yorumlanması, Kardiyak belirteçler ve klinik yaklaşım, Hormonlar ve klinik tanıya yaklaşım, Vitaminler, Eser ve ultra eser elementler, Biyokimyasal testlerin eczacı gözüyle klinik yorumu |
Kaynaklar |
1-Biyokimya Laboratuvarı,Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli,Medipol Üniversitesi Yayınları 004,İstanbul,2013.
2-Harper’s Illustrated Bio chemistry, R.K. Murray, D.A. Bender, K.M. Botham, V.W. Rodwell,P.A. Weil,McGrawHill, 2009.
3- Lippincot’s Illustrated Reviews, Biochemistry, P.C. Champ, R.A. Harvey, D.R. Ferrier, LWW, 2008
4.Biyokimya (2. Baskı) Figen Gürdöl, Evin Ademoğlu, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Makromoleküller ve biyokimyanın genel terimleri. |
|
1 . Hafta |
General terms of macromolecules and biochemistry. |
|
2 . Hafta |
Digestion and absorption of carbs, proteins and lipids. |
|
2 . Hafta |
Karbonhidratların, proteinlerin ve lipitlerin sindirimi ve emilimi. |
|
3 . Hafta |
Enerji metabolizması (ETS, Sitrik asit çemberi, oksidatif fosforilasyon). |
|
3 . Hafta |
Energy metabolism (ETS, Citric acid circle, oxidative phosphorilation). |
|
4 . Hafta |
How does a clinical biochemistry lab work? |
|
4 . Hafta |
Klinik biyokimya laboratuvarı nasıl çalışır? |
|
5 . Hafta |
Karbonhidrat metabolizması ve ilişkili test yorumu. |
|
5 . Hafta |
Carbohydrate metabolism and associated test interpretation. |
|
6 . Hafta |
Liver function tests. |
|
6 . Hafta |
Karaciğer fonksiyon testleri. |
|
7 . Hafta |
Böbrek fonksiyon testleri. |
|
7 . Hafta |
Kidney function tests. |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Ateroskleroz ve lipit metabolizması. |
|
9 . Hafta |
Atherosclerosis and lipid metabolism. |
|
10 . Hafta |
Anemia, laboratory analysis interpretation. |
|
10 . Hafta |
Anemi, laboratuvar analiz yorumu. |
|
11 . Hafta |
Kardiyak belirteçler ve klinik yaklaşım. |
|
11 . Hafta |
Cardiac markers and clinical approach. |
|
12 . Hafta |
Hormones and approaching to clinical diagnosis. |
|
12 . Hafta |
Hormonlar ve klinik tanıya yaklaşım. |
|
13 . Hafta |
Vitaminler. |
|
13 . Hafta |
Vitamins. |
|
14 . Hafta |
Trace and ultra-Trace elements. |
|
14 . Hafta |
İz ve ultra İz elementler. |
|
15 . Hafta |
Bir eczacının bakış açısından biyokimyasal testlerin klinik yorumu |
|
15 . Hafta |
Clinical interpretation of biochemical tests from a pharmacist’s point of view |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
5 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
106 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
|
|
|
|
X |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
|
|
|
|
X |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|