ECZACILIK MEVZUATI ve İŞLETMECİLİĞİ |
PHR503 |
9 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Eczacıya etik ve hukuka ilişkin sorunların analitik düşünce ile üstesinden gelme becerisi kazandırmak ve yeni sağlık uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak.
|
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explains the importance of health legislation. |
|
|
|
1 |
Sağlık mevzuatının önemini açıklar.
|
Anlatım |
Gözlem |
5, 18 |
2 |
Sağlık mevzuatının yol açtığı sorunları tartışır.
|
Anlatım |
Gözlem |
5, 18 |
2 |
Debates the problems caused by health legislation. |
|
|
|
3 |
Interprets new health applications. |
|
|
|
3 |
Yeni sağlık uygulamalarını yorumlar.
|
Anlatım |
Gözlem |
5, 8, 18 |
4 |
Hukuk kavramını tanımlar
|
Anlatım |
Gözlem |
5, 18 |
4 |
Defines the concept of law |
|
|
|
5 |
Interprets responsibility of law. |
|
|
|
5 |
Hukukun sorumluluğunu yorumlar.
|
Anlatım |
Gözlem |
5, 18 |
6 |
Güncel yasal sorunları tartışır
|
Anlatım |
Gözlem |
5, 18 |
6 |
Debates current legal problems |
|
|
|
7 |
Defines ethical principles |
|
|
|
7 |
Etik ilkeleri tanımlar
|
Anlatım |
Gözlem |
5, 18 |
8 |
Karşılaşılabilecek etik sorunları yorumlar
|
Anlatım |
Gözlem |
5, 18 |
8 |
Interprets ethical problems may be encountered |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Sağlık mevzuatının önemi, Sağlık mevzuatında yaşanan sorun örnekleri, Hukukun ilkeleri ve hukuk-sağlık ilişkisi, Türk hukukunda sağlık meslek mensuplarının misyonu, Sağlık meslek mensuplarının hukuka ilişkin sorumlulukları, Hukukla ilgili güncel sorunların değerlendirilmesi konularını içermektedir. , Yeni sağlık uygulamaları, Etik ilkeleri, Etik ile ilgili örneklerin incelenmesi.
|
Kaynaklar |
1- Hakeri, H. ve ark. (2013), “Tıp / Sağlık Hukuku Mevzuatı”, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
2- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara.
3- Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Sağlık mevzuatının önemi.
|
|
1 . Hafta |
Importance of health legislation. |
|
2 . Hafta |
Examples of problems are experienced in health legislation. |
|
2 . Hafta |
Sağlık mevzuatında yaşanan sorun örnekleri.
|
|
3 . Hafta |
Sağlık mevzuatında yaşanan sorun örnekleri.
|
|
3 . Hafta |
Examples of problems are experienced in health legislation. |
|
4 . Hafta |
Principles of law and relation of law and health. |
|
4 . Hafta |
Hukuk ilkeleri ve hukuk ve sağlık ilişkisi.
|
|
5 . Hafta |
Türk hukukunda sağlık çalışanlarının misyonu.
|
|
5 . Hafta |
Mission of health professionals in Turkish law. |
|
6 . Hafta |
Law-related responsibility of health professionals. |
|
6 . Hafta |
Sağlık profesyonellerinin hukukla ilgili sorumlulukları.
|
|
7 . Hafta |
Hukukla ilgili güncel sorunların değerlendirilmesi.
|
|
7 . Hafta |
Evaluation of current law-related problems. |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Hukukla ilgili güncel sorunların değerlendirilmesi.
|
|
9 . Hafta |
Evaluation of current law-related problems. |
|
10 . Hafta |
New health applications. |
|
10 . Hafta |
Yeni sağlık uygulamaları.
|
|
11 . Hafta |
Yeni sağlık uygulamaları.
|
|
11 . Hafta |
New health applications. |
|
12 . Hafta |
New health applications. |
|
12 . Hafta |
Yeni sağlık uygulamaları.
|
|
13 . Hafta |
Etik ilkeleri.
|
|
13 . Hafta |
Principles of ethics. |
|
14 . Hafta |
Analysed examples about ethic. |
|
14 . Hafta |
Etik ile ilgili örnekleri analiz eder.
|
|
15 . Hafta |
Örnek bir vakanın anlatımı ve incelenmesi
|
|
15 . Hafta |
Expression and examination of an example case |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
10 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
107 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
|
|
|
|
X |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|
|
|
|
X |
|