İŞLETMEDE MESLEKİ EĞİTİM II |
PHR507 |
10 |
4 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, doğru pazarlama satış yönetimi tekniklerinin eczane uygulamasında nasıl kullanılacağını ve nasıl etkilediğini öğretmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explain the ground terms about marketting, management and sales. |
|
|
|
1 |
Pazarlama, yönetim ve satış ile ilgili temel kavramları açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 9, 17 |
2 |
Satış yönetimini serbest eczaneye uyarlayın. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 9, 17 |
2 |
Adapt sales management into community pharmacy. |
|
|
|
3 |
Compare examples of sales management and good marketting. |
|
|
|
3 |
Satış yönetimi ve iyi pazarlama örneklerini karşılaştırın. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 9, 17 |
4 |
Pazarlama ve satış yönetimini iyileştirebilecek etkili vücut dili örnekleri gösterin. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 9, 17 |
4 |
Demonstrate efficient instances for body language that might improve marketting and sales management. |
|
|
|
5 |
Generates a SWOT analysis that might establish marketting and sales management. |
|
|
|
5 |
Pazarlama ve satış yönetimini oluşturabilecek bir SWOT analizi oluşturur. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 9, 17 |
6 |
Satış yönetimine göre bir serbest eczanede farklı koordinasyon ve sergileme türlerini değerlendirin |
Anlatım |
Gözlem |
8, 9, 17 |
6 |
Evaluate different coordination and exhibiton types in a community pharmacy according to sales management |
|
|
|
7 |
Arrange marketting and sales management according to changes of products current in market in a community pharmacy. |
|
|
|
7 |
Bir serbest eczanede piyasada bulunan ürünlerdeki değişikliklere göre pazarlama ve satış yönetimini düzenler. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 9, 17 |
8 |
Pazarlama ve satış yönetimini canlandırmak için serbest eczanedeki güncel bilimsel yayınları değerlendirin |
Anlatım |
Gözlem |
8, 9, 17 |
8 |
Evaluate current scientific publications in community pharmacy for invigorating marketting and sales management |
|
|
|
9 |
Make assumptions on a plan for target marketting and sales management in a community pharmacy. |
|
|
|
9 |
Bir serbest eczanede hedef pazarlama ve satış yönetimi için bir plan üzerinde varsayımlarda bulunun. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 9, 17 |
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders, satışın temel kavramları, Eczane satış yönetimi, Pazarlamanın temel kavramları, Satış ve pazarlamanın eczane yönetiminde önemi ve yönetimi ile ilgili temel kavramları içerir. |
Kaynaklar |
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Satış ve pazarlamanın eczane işletmeciliğindeki önemi ve işletmeciliğe ilişkin temel kavramlar. |
|
1 . Hafta |
The importance of sales and marketing on pharmacy management and basic concepts about management. |
|
2 . Hafta |
Understanding and evaluating limitations on marketing and sales management in pharmacy that situated in Republic of Turkey promotional Activities of the Ministry of Health Regulation on human medicinal products. |
|
2 . Hafta |
Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Beşeri Tıbbi Ürünler Yönetmeliği'nin tanıtım faaliyetlerinde yer alan eczanelerde pazarlama ve satış yönetimine ilişkin sınırlamaları anlamak ve değerlendirmek. |
|
3 . Hafta |
Pazarlamanın temel kavramları. |
|
3 . Hafta |
The basic concepts of marketing. |
|
4 . Hafta |
Marketing management in the pharmacy. |
|
4 . Hafta |
Eczanede pazarlama yönetimi. |
|
5 . Hafta |
Eczane pazarlama yönetimi alanında başarılı bir eczacıyı eczane kurslarına ve eczane pazarlama yönetimine ilişkin vaka çalışmalarına çağırmak. |
|
5 . Hafta |
To call a successful pharmacist in the area of pharmacy marketing management to pharmacy courses and case studies on pharmacy marketting management. |
|
6 . Hafta |
The basic concepts of sales. |
|
6 . Hafta |
Satışla ilgili temel kavramlar. |
|
7 . Hafta |
Eczane satış yönetimi. |
|
7 . Hafta |
Pharmacy sales management. |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Eczane pazarlama yönetimi alanında başarılı bir eczacıyı eczane kurslarına ve eczane pazarlama yönetimine ilişkin vaka çalışmalarına çağırmak. |
|
9 . Hafta |
To call a successful pharmacist in the area of pharmacy marketing management to pharmacy courses and case studies on pharmacy marketting management. |
|
10 . Hafta |
Applied SWOT analysis. |
|
10 . Hafta |
Uygulamalı SWOT analizi. |
|
11 . Hafta |
Eczacılık pratiğinde koordinasyon ve teşhirin pazarlama ve satış yönetimine etkisi, koordinasyon ve teşhirin temel kuralları, koordinasyon ve teşhir kategorileri. |
|
11 . Hafta |
The effect of coordination and exhibition on marketing and sales management in pharmacy practice, basic rules of coordination and exhibition, coordination and exhibition categories. |
|
12 . Hafta |
The effects of body language on marketing and sales management in the pharmacy, the meaning of the basic movements of body language and the ways of using body language to communicate using the correct paths. |
|
12 . Hafta |
Eczanede beden dilinin pazarlama ve satış yönetimine etkileri, beden dilinin temel hareketlerinin anlamı ve doğru yolları kullanarak iletişim kurmak için beden dilini kullanma yolları. |
|
13 . Hafta |
Eczane pazarında ilaç ve OTC ürünleri pazarlama ve satış yönetimi ve bu etkinin bir eczacı tarafından doğru yönetilebilmesi için akılda tutulması gerekir. |
|
13 . Hafta |
Drugs and OTC products marketing and sales management in the pharmacy market, and the impact of this effect should be borne in mind of a pharmacist to be properly managed. |
|
14 . Hafta |
To call an employee as a guest experienced in the course of Drugs and OTC products market, to explain the effects of pharmacy market through case studies. |
|
14 . Hafta |
İlaç ve OTC ürünler piyasasının seyrinde deneyimli bir çalışanı misafir olarak çağırmak, vaka çalışmaları ile eczane piyasasının etkilerini anlatmak. |
|
15 . Hafta |
Güncel makaleleri okumak ve pazarlama ve satış yönetimi ile eczaneyi değerlendirmek. |
|
15 . Hafta |
To read current articles and evaluate pharmacy with marketing and sales management. |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
8 |
128 |
Ara Sınav |
1 |
16 |
16 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
25 |
25 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
10 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
231 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
|
|
|
|
X |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
|
|
|
|
X |
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
|
|
|
|
X |
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
|