FARMASÖTİK KİMYA IV |
PHR414 |
8 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
İngilizce |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, gastrointestinal sistem, solunum sistemi ve endokrin sistem hastalıklarında kullanılan ilaçların sentezi ve etki mekanizmaları hakkında bilgi ve beceri geliştirmektir. Bu eğitimin amacı ve içeriği, öğrencilerin konu ile ilgili hastalıkları incelemelerinin yanı sıra, ilaçlarla tedavide hastaları ilaçlar hakkında bilgilendirebilen ve yönlendirebilen kişiler olmalarını sağlayacaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Debate the structure-activity relationships and chemical analyses and syntheses of antibacterial, antifungal and antibiotics. |
|
|
|
1 |
Antibakteriyel, antifungal ve antibiyotiklerin yapı-aktivite ilişkilerini ve kimyasal analizlerini ve sentezlerini tartışır. |
|
|
|
2 |
Ektoparazitlere, protozoonlara ve helmintlere karşı kullanılan ilaçların yapı-aktivite ilişkilerini, kimyasal analizlerini ve sentezlerini tartışır. |
|
|
|
2 |
Debate the structure-activity relationships and chemical analyses and syntheses of drugs used against ectoparasites, protozoa and helmints. |
|
|
|
3 |
Debate the structure-activity relationships and chemical analyses and syntheses of antiviral and anticancer drugs. |
|
|
|
3 |
Antiviral ve antikanser ilaçların yapı-aktivite ilişkilerini, kimyasal analizlerini ve sentezlerini tartışır. |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu derste sindirim sistemine etki eden ilaçların formülü, isimlendirilmesi, genel fizikokimyasal özellikleri, genel sentez yolları, metabolizması, stabilitesi, genel kimyasal analizi, yapı-aktivite ilişkileri ve terapötik kullanımları, ülser tedavisinde kullanılan ilaçlar, laksatifler, müshiller, antidiyareik bileşikler, emetikler, anti-emetikler, radyodiagnostik ilaçlar, mukolitikler, ekspektoranlar, antitüsifler, oral antidiyabetikler, antihipoglisemikler, hormonlar, steroid hormonlar, tiroid hormonları, tiroid aktif bileşikleri ve antitiroid bileşikleri öğretilmektedir. |
Kaynaklar |
-Burger, A., Abraham, D. J., & Rotella, D. P. (2010). Burger’s medicinal chemistry, drug discovery, and development. Wiley.
- Roche, V. F. (2012). Foye’s principles of medicinal chemistry. Lippincott Williams & Wilkins.
- Watson, D. G. (2011). Pharmaceutical chemistry. Churchill Livingstone.
- Wilson, C. O., Gisvold, O., Beale, J. M., & Block, J. H. (2010). Wilson and Gisvold’s textbook of Organic Medicinal and Pharmaceutical Chemistry. Lippincott Williams & Wilkins. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Chemotherapeutics, Antibacterial drugs, Sulfonamides |
|
1 . Hafta |
Kemoterapötikler, Antibakteriyel ilaçlar, Sülfonamidler |
|
2 . Hafta |
Antimikobakteriyel ilaçlar |
|
2 . Hafta |
Antimicobacterial drugs |
|
3 . Hafta |
Quinolones, Oxazolidinones |
|
3 . Hafta |
Kinolonlar, Oksazolidinonlar |
|
4 . Hafta |
Nitro heterosiklikler, Antibiyotikler |
|
4 . Hafta |
Nitro heterocycles, Antibiotics
|
|
5 . Hafta |
Antibiotics |
|
5 . Hafta |
Antibiyotikler |
|
6 . Hafta |
Antibiyotikler |
|
6 . Hafta |
Antibiotics |
|
7 . Hafta |
Antifungal drugs |
|
7 . Hafta |
Antifungal ilaçlar |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
9 . Hafta |
Antiviral drugs |
|
9 . Hafta |
Antiviral ilaçlar |
|
10 . Hafta |
Antiprotozoan ilaçlar |
|
10 . Hafta |
Antiprotozoan drugs |
|
11 . Hafta |
Antihelmintic drugs |
|
11 . Hafta |
Antihelmintik ilaçlar |
|
12 . Hafta |
Antineoplastik ilaçlar |
|
12 . Hafta |
Antineoplastic drugs |
|
13 . Hafta |
Antineoplastic drugs |
|
13 . Hafta |
Antineoplastik ilaçlar |
|
14 . Hafta |
Antiseptikler ve dezenfektanlar |
|
14 . Hafta |
Antiseptics and disinfectants |
|
15 . Hafta |
Drugs against ectoparasites |
|
15 . Hafta |
Ektoparazitlere karşı ilaçlar |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
|
1 |
30 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
10 |
|
1 |
10 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
1 |
1 |
1 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
1 |
1 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
6 |
6 |
|
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
1 |
8 |
8 |
|
1 |
12 |
12 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
122 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
X |
|
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
X |
|
|
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
X |
|
|
|
|
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
X |
|
|
|
|
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|