| TRAVMA |
İAY201 |
3 |
2 |
1 |
4,0 |
| Önkoşul(lar)-var ise |
|
| Dersin Dili |
|
| Dersin Türü |
Ön Lisans |
| Dersin sorumlusu(ları) |
Doç.Dr. ÖZLEM ORUÇ |
| Dersin Amacı |
Travma vakalarına genel yaklaşım, acil bakım uygulama yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmıştır |
| Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
| Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
| 1 |
Defines the general approach to trauma cases. |
|
|
|
| 1 |
Travma vakalarına genel yaklaşımı tanımlar. |
|
|
|
| 2 |
Kanamalarda acil bakım uygular. |
|
|
|
| 2 |
Applies emergency care in bleeding. |
|
|
|
| 3 |
Applies emergency care in head traumas, face and neck injuries. |
|
|
|
| 3 |
Kafa travmalarında, yüz ve boyun yaralanmalarında acil bakım uygular. |
|
|
|
| 4 |
Omurga, göğüs, karın, pelvis ve ekstremite yaralanmalarında acil bakım uygular. |
|
|
|
| 4 |
Applies emergency care for spine, chest, abdomen, pelvis and extremity injuries. |
|
|
|
| 5 |
Applies emergency care in cold damages, heat damages, burns, electric and lightning strikes |
|
|
|
| 5 |
Soğuk zararlarında, sıcak zararlarında, yanıklarda, elektrik ve yıldırım çarpmalarında acil bakım uygular |
|
|
|
| 6 |
|
|
|
|
| 6 |
|
|
|
|
| 7 |
|
|
|
|
| 7 |
|
|
|
|
| 8 |
|
|
|
|
| 8 |
|
|
|
|
| 9 |
|
|
|
|
| 9 |
|
|
|
|
| 10 |
|
|
|
|
| 10 |
|
|
|
|
| 11 |
|
|
|
|
| 11 |
|
|
|
|
| 12 |
|
|
|
|
| 12 |
|
|
|
|
| 13 |
|
|
|
|
| 13 |
|
|
|
|
| 14 |
|
|
|
|
| 14 |
|
|
|
|
| 15 |
|
|
|
|
| 15 |
|
|
|
|
|
| Dersin İçeriği |
| Travma,kanamalar,yanık,donma,boğulma |
| Kaynaklar |
| 1.Wyatt J.(2013).Oxford Acil Tıp El Kitabı.İstanbul Tıp Kitabevleri
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
| Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
| 1 . Hafta |
General approach to trauma cases |
|
| 1 . Hafta |
Travma vakalarına genel yaklaşım |
|
| 2 . Hafta |
Dış kanamalarda acil bakım |
|
| 2 . Hafta |
Emergency care for external bleeding |
|
| 3 . Hafta |
Emergency care for soft tissue injuries |
|
| 3 . Hafta |
Yumuşak doku yaralanmalarında acil bakım |
|
| 4 . Hafta |
Kafa travmalarında, yüz ve boyun yaralanmalarında acil bakım |
|
| 4 . Hafta |
Emergency care for head trauma, face and neck injuries |
|
| 5 . Hafta |
Emergency care for spinal injuries |
|
| 5 . Hafta |
Omurga yaralanmalarında acil bakım |
|
| 6 . Hafta |
Göğüs yaralanmalarında acil bakım |
|
| 6 . Hafta |
Emergency care for chest injuries |
|
| 7 . Hafta |
Emergency care for abdominal injuries |
|
| 7 . Hafta |
Karın yaralanmalarında acil bakım |
|
| 8 . Hafta |
Ara sınav |
|
| 8 . Hafta |
Midterm |
|
| 9 . Hafta |
Emergency care for pelvic and extremity injuries |
|
| 9 . Hafta |
Pelvis ve ekstremite yaralanmalarında acil bakım |
|
| 10 . Hafta |
Soğuk ve sıcak zararlarında acil bakım |
|
| 10 . Hafta |
Emergency care for cold and heat damage |
|
| 11 . Hafta |
Emergency care for burns, electrical and lightning strikes |
|
| 11 . Hafta |
Yanıklarda, elektrik ve yıldırım çarpmalarında acil bakım |
|
| 12 . Hafta |
Boğulmalarda ve yabancı cisim varlığında acil bakım |
|
| 12 . Hafta |
Emergency care in choking and foreign body presence |
|
| 13 . Hafta |
Emergency care in poisonings |
|
| 13 . Hafta |
Zehirlenmelerde acil bakım |
|
| 14 . Hafta |
Isırık ve sokmalarda acil bakım |
|
| 14 . Hafta |
Emergency care for bites and stings |
|
| 15 . Hafta |
final exam |
|
| 15 . Hafta |
Genel değerlendirme |
|
| 16 . Hafta |
Dönem sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
| Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
| SMS-1181 |
1 |
40 |
| SMS-1181 |
1 |
60 |
| SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
| Toplam |
100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
| Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
| Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
| SMS-1181 |
2 |
10 |
20 |
| SMS-1181 |
3 |
16 |
48 |
| SMS-1181 |
1 |
16 |
16 |
| SMS-1181 |
1 |
10 |
10 |
| SMS-1181 |
1 |
14 |
14 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
| Toplam İş Yükü |
108 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
| Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
| 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Comprehends and applies basic professional knowledge about first and emergency aid.
|
X |
|
|
|
|
| 2 |
Comprehends basic information in the fields of human anatomy, physiology and pathology and uses this information in patient care.
|
X |
|
|
|
|
| 3 |
Recognizes infection control methods, evaluates asepsis-antisepsis conditions.
|
X |
|
|
|
|
| 4 |
Understands the basic life support and advanced life support application steps and recognizes the equipment to be used.
|
X |
|
|
|
|
| 5 |
Classifies and applies drug administration methods.
|
X |
|
|
|
|
| 6 |
It defines the information about the mechanical and technical equipment of the emergency vehicle.
|
X |
|
|
|
|
| 7 |
Interprets ECG rhythm analysis, applies defibrillation and cardioversion.
|
X |
|
|
|
|
| 8 |
Recognizes and uses trauma equipment and manages the process for its maintenance.
|
X |
|
|
|
|
| 9 |
Evaluates effective verbal and written communication methods with the patient, patient relatives and other health professionals.
|
|
X |
|
|
|
| 10 |
Comprehends Turkish and foreign language knowledge, evaluates and compares professional developments at national and international level.
|
X |
|
|
|
|
| 11 |
Evaluates ordinary and extraordinary situations, detects personal and environmental security problems, takes the necessary measures to protect the scene and the case, organizes the transport of the case with the right transportation methods using appropriate equipment, manages the scene and the case.
|
X |
|
|
|
|
| 12 |
Recognizes professional responsibilities and ethical values, comprehends national and universal values for intellectual and social self-development.
|
X |
|
|
|
|
|