HASTA BAKIM İLKELERİ |
DYLZ107 |
1 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. NURSEL BAKIRCAN |
Dersin Amacı |
Hasta bakımında temel kavramları öğrenme , temel insan gereksinimlerini öğrenme , sağlık ve hastalık kavramları, yaşamsal bulguları kavrama, ateş, nabız, tansiyon, solunumun değerlendirilmesi , vücut sıcaklığı artışında ya da azalışında tedavi uygulamalarına hakim olma , Hastane enfeksiyonlarını tanıma izolasyon yöntemlerini kavrama ve hastaların durumuna göre tedaviyi bilme, Yatak istirahati, masaj ve uygulamalar-dekubitüs oluşumu ve tedavisi, yatalak hastalarda pozisyonlar, hasta yatağında pozisyon verme ,beslenme yolları , oral yol ya da mama vb beslenme yöntemlerini kavrama ,İlaç uygulama yöntemleri, ilaç hazırlama, parenteral ilaç uygulaması, intravenöz sıvı tedavisi, uyku ve dinlenmenin sağlanması, üriner sistem ve uygulamaları, ölümü yaklaşan hasta bakımı. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Understands the basic concepts of health and disease, basic human needs, and fulfills the care needs of dialysis patients. |
|
|
|
1 |
Sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramları, temel insan gereksinimlerini anlar, diyaliz hastalarının bakım gereksinimlerini yerine getirir |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme |
8, 11, 15, 22 |
2 |
Hayati belirtilerin (ateş-nabız, arteriyel tansiyon, solunum) önemini kavrar |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi |
23, 24, 25, 26 |
2 |
Understands the importance of vital signs (fever-pulse, arterial blood pressure, respiration). |
|
|
|
3 |
Have theoretical knowledge of general applications (vascular access, GIS applications, positions, insertion and removal of catheter, etc.), which are essential in patient care. |
|
|
|
3 |
Hasta bakımında esas olan genel uygulamaları (Damar yolu açma, GİS uygulamaları, pozisyonlar, sonda takma-çıkarma, vb.) teorik bilgilere sahip olur |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme |
11, 22 |
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Dersin amacı hasta bakım ilkelerini kavramak, farklı hastalarda uygulanan tedavi yöntemlerini bilmek. |
Kaynaklar |
Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri , Anadolu Üniversitesi , 2016
Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı , Orhan Koç, Mine Tuncel, Hürşah Aksakal
Hasta ve Yaşlı Hizmetleri http://megep.meb.gov.tr |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Concept of Health, Isolation methods |
|
1 . Hafta |
Sağlığın Kavramı, İzolasyon yöntemleri |
|
2 . Hafta |
Yoğun Bakım Ünitelerinde ve Evde Hasta Bakımı |
|
2 . Hafta |
Patient Care in Intensive Care Units and Home |
|
3 . Hafta |
Infection Control, Vital Signs |
|
3 . Hafta |
Enfeksiyon Kontrolü, Vital Bulgular |
|
4 . Hafta |
Hastane Enfeksiyonları |
|
4 . Hafta |
Hospital Infections |
|
5 . Hafta |
Applications in Patient Care Services |
|
5 . Hafta |
Hasta Bakım Hizmetlerinde Uygulamalar |
|
6 . Hafta |
Ameliyat Öncesi Hazırlık ve Hasta Bakımı |
|
6 . Hafta |
Preoperative Preparation and Patient Care |
|
7 . Hafta |
Postoperative Patient Care
|
|
7 . Hafta |
Ameliyat Sonrası Hasta Bakımı |
|
8 . Hafta |
ara sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
9 . Hafta |
Drug Administration Methods |
|
9 . Hafta |
İlaç Uygulama Yöntemleri |
|
10 . Hafta |
Yatan Hastada Sonda Uygulamaları , Yara Bakımı |
|
10 . Hafta |
Probe Applications in the Inpatient, Wound Care |
|
11 . Hafta |
Evaluation of the Patient's Vital Findings in the Post-op Period |
|
11 . Hafta |
Post-op Dönemde Hastanın Vital Bulgularının Değerlendirilmesi |
|
12 . Hafta |
Kan Alma , İntraket Uygulama Yolları ve İntraket Türleri |
|
12 . Hafta |
Blood Collection, Intraket Administration Routes and Intraket Types |
|
13 . Hafta |
Methods to Protect the Patient While Applying Care |
|
13 . Hafta |
Bakım Uygularken Hastayı Koruyucu Yöntemler |
|
14 . Hafta |
Gastrointestinal Sorunu Olan Hastalarda Bakım Uygulamaları |
|
14 . Hafta |
Care Practices in Patients with Gastrointestinal Problems |
|
15 . Hafta |
END OF SEMESTER EXAM |
|
16 . Hafta |
DÖNEM SONU SINAVI |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
Sınav |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
0 |
Doküman İncelemesi |
1 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
1 |
2 |
2 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
5 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
1 |
2 |
2 |
|
1 |
5 |
5 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
2 |
1 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
16 |
2 |
32 |
|
2 |
5 |
10 |
|
5 |
3 |
15 |
|
5 |
8 |
40 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
110 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Knows the full and complete definition of hemodialysis, learns about hemodialysis machines and water systems.
|
X |
|
|
|
|
2 |
Recognize acute kidney patient and chronic kidney patient.
|
|
|
X |
|
|
3 |
Classifies parasites and expresses ways of protection from parasites and comprehends basic microbiology, food, water microbiology and clinical microbiology techniques.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Gains knowledge and skills to recognize and intervene in acute and chronic complications of hemodialysis.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Have the knowledge and skills to recognize and intervene in acute and chronic complications of peritoneal dialysis.
|
X |
|
|
|
|
6 |
Having the knowledge and experience of preparing a project with the theoretical knowledge gained
|
X |
|
|
|
|
7 |
She knows all the steps from the admission of the patient to the termination of hemodialysis and has the knowledge of reaching, evaluating and applying basic scientific knowledge in her field.(dişil)
|
|
X |
|
|
|
8 |
Establishes an effective communication with colleagues, patients, physicians and other healthcare professionals by considering the professional and ethical values related to the field.
|
|
X |
|
|
|
9 |
She is conscious of Atatürk's principles and has knowledge of the history of the Revolution and adopts the basic values of the Republic. |
X |
|
|
|
|
10 |
Have knowledge in a foreign language and have the ability to use these qualities in oral and written communication.
|
X |
|
|
|
|
11 |
Has sufficient awareness of individual and public health, environmental protection and occupational safety.
|
|
|
X |
|
|
12 |
Have the ability to use the Turkish language correctly and to make basic official correspondence.
|
X |
|
|
|
|
13 |
Performs all procedures related to receiving patients, patient follow-up, terminating the peritoneal dialysis process in the Peritoneal Dialysis process.
|
X |
|
|
|
|
14 |
To be able to use basic knowledge and skills related to the field, to interpret and evaluate data, and to identify and resolve potential problems.
|
X |
|
|
|
|
15 |
Having Information about Nutrition Principles
|
X |
|
|
|
|
16 |
İnsan Vücut Anotomisi Hakkında Bilgi Sahibi olmak |
17 |
Hücredeki biyokimyasal reaksiyonların amacının, organizmanın
yaşamının sürdürülmesi olduğunu anlar |
18 |
Minerallerin kimyasal yapısı ve fonksiyonları hakkında bilgi
edinir. |
19 |
Dolaşım Sistemi, Boşaltım Sistemi, Sindirim Sistemi İle İlgili Kavramları Bilir |
20 |
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilmektedir |
21 |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme |
22 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme |
23 |
Aldığı Teorik Bilgilerle Proje Hazırlama Bilgi ve Tecrübesine Sahip Olma |
24 |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme |
25 |
Sosyal hizmet alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir ve bilimsel araştırma sürecini yönetir |
26 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme |
|